Downgraden Stromer speed-pedelec naar E-bike

Speed pedelec leasen, speed pedelec verzekeren, hoe lang duurt inschrijving, fietspad of rijbaan?
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 13.300

Die ingangscondensator is klein leed, je zou (wat je al zei) een optocoupler kunnen gebruiken. Ik zit nu meer met de vraag hoe die geleidelijke afbouw te realiseren. Wellicht terug naar de spanningsdeler op de uitgang van de TMM die jij voorstelde. Wat alleen niet helpt dat is, dat de uitgangsspanning van de TMM klein is (1-2 volt bandbreedte) en kleine fluctuaties (tienden van V) al leiden tot merkbare variaties in de ondersteuning. De spanningsdeler moet dus tot de begrenzingssnelheid totaal geen verstoring opleveren.
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Merk SP: Bulls Green Mover E45

Het moet in elk geval een constante afwijking zijn (en zo laag mogelijk), de rest kan je met het kalibreren (knietje tegen frame) corrigeren.
Remember compliments you receive. Forget the insults. If you succeed in doing this, tell me how.
(Baz Luhrmann)
Jins
Belgium

Lexveen schreef: 11 aug 2021, 06:53 Die ingangscondensator is klein leed
Die condensator wel maar als die doorslaat is alles het hoekje om. Er komt hoge spanning tot op je 12V en 5V circuit. Controller (sturing ervan + CAN), accu (BMS-CAN), motor (3x hall), OMNI, TMM, verlichting, ... gewoon alles. De CAN-bus zorgt dat het echt overal komt want waar communicatie is is er ook 5V.
Ik zeg niet dat het gaat gebeuren, zeker niet op korte termijn, maar zo'n risico wil ik vermijden.
Ik ben al eens een slechte condensator tegengekomen in het filter van een PAS sensor. Geen ondersteuning meer owv een kortgesloten condensator (zo'n minuscuul SMD'tje). Verder was er in dit geval geen schade dus simpel kunnen repareren.
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands

Je hebt compleet gelijk dat een condensator geen 100% garantie biedt. Een optocoupler is idd simpel en effectief.
Maar de vraag op dit moment is: hoe verlaag je dan geleidelijk de ondersteuning tussen 25 en 28 km/uur zonder complexe ingrepen in of bijwerkingen voor het systeem? Een spanningsdeler op de uitgang van de TMM leidt nnm door de zeer kleine bandbreedte van de uitgangsspanning tot risico’s voor de gelijkmatigheid van de ondersteuning.
Mijn eerste idee om via een (reed)relais de remsensor te manipuleren is fool-proof en kun je -na keuring- op een waarde zetten van bv 28-29 km/uur. Dat is trouwens ook de grens waar mijn e-bike nu stopt met het ondersteunen. Dan zul je er recreatief fietsend zoals ik doe eigenlijk nooit last van hebben.
FreddyH
Netherlands

Lexveen schreef: 12 aug 2021, 06:16 Dan zul je er recreatief fietsend zoals ik doe eigenlijk nooit last van hebben.
Ook niet als je op een rustige buitenweg harde wind mee hebt?
Remember compliments you receive. Forget the insults. If you succeed in doing this, tell me how.
(Baz Luhrmann)
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands

Ik fiets op mijn E-bike nu ook soms 30+ Met harde wind mer en heb heuvelafwaarts zelfs wel eens de 45 aangetikt, maar zonder ondersteuning volledig op eigen spierkracht. Maar dat is 0,01% van de tijd. De rest is 20-25 en prima. Mooi door de duinen en over smalle fietspaden in de polder en dat moet ook mogelijk blijven.
FreddyH
Netherlands

Dat bedoel ik, op die momenten wordt het vermogen dan hard afgekapt.
(Baz Luhrmann)
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands

Mijn ST1X blijft vrij normaal ondersteunen tot 28 en kapt bij 28,5. Dat is ook vrij abrupt. Ik heb trouwens het idee dat hij boven de 28,5 op de motor afremt. Zou dat kunnen?
FreddyH
Netherlands

Lexveen schreef: 12 aug 2021, 10:37 Mijn ST1X blijft vrij normaal ondersteunen tot 28 en kapt bij 28,5. Dat is ook vrij abrupt. Ik heb trouwens het idee dat hij boven de 28,5 op de motor afremt. Zou dat kunnen?
Ok, dan is dat niet heel anders. Ik vraag me nog wel af hoe het gaat zijn als je de ex-SP in stand 3 zet en dan gaat fietsen. Dan wordt het wel bruut denk ik, dus je fiets wordt vooral in stand 1 en evt in een getweakte stand 2 bruikbaar.

Het gevoel van op de motor afremmen heb ik bij mijn fiets ook (bij 47 km/h op de klok), maar bij mij is dat echt het gevoel. Als ik met wind mee tegen de begrenzing aan zit dan trekt de motor bijvoorbeeld 15 A, als de begrenzing actief wordt zakt dat naar 4 A (Ik kan die stroom op mijn display aflezen). Hij remt dan dus niet, maar levert grofweg 400 W minder vermogen (ongeveer volle accu dus ongeveer 40 V bij ongeveer 10 A minder stroom).
(Baz Luhrmann)
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands

Ik denk dat je dan inderdaad 2 gebruikt. Behalve bij een verkeerslicht natuurlijk :D
Plaats reactie