Downgraden Stromer speed-pedelec naar E-bike

Speed pedelec leasen, speed pedelec verzekeren, hoe lang duurt inschrijving, fietspad of rijbaan?
Jins
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 710
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22

Lexveen schreef: 12 aug 2021, 06:16 Mijn eerste idee om via een (reed)relais de remsensor te manipuleren is fool-proof en kun je -na keuring- op een waarde zetten van bv 28-29 km/uur. Dat is trouwens ook de grens waar mijn e-bike nu stopt met het ondersteunen. Dan zul je er recreatief fietsend zoals ik doe eigenlijk nooit last van hebben.
2de optie, we gaan digitaal:
Stel: Je hebt een wielomtrek van 2,2m en 20 hall pulsen/omtrek.
Dat geeft bij 25km/h 63 pulsen/sec, bij 28km/h 70/sec. Dat geeft bij 25 elke 16ms een puls, bij 28 elke 14ms.
Een 4017 kan tot 10 tellen. Je clock puls komt van de hall sensor, je reset puls van een puls gever (bv een 555) die elke 160ms een puls genereert. Komt je teller bij 9 (telt van 0 tot 9) dan rij je 25, komt die op 10 (= overflow voor een volgende teller) dan rij je te snel. Rij je trager dan 25 komt je teller niet hoog genoeg omdat je elke 160ms een reset doet.
Wil je fine tunen kan je ook een andere uitgang nemen dan 9, je zou voor 25km/h uitgang 6 kunnen nemen (je puls gever/reset tijd aanpassen) en elke uitgang die extra hoog wordt (7-8-9) een extra degradatie van de ondersteuning doen en als de overflow hoog wordt complete cut-out.
Voor vermindering van de ondersteuning zou ik het TMM signaal naar beneden trekken over een (te berekenen) weerstand(en) (bij meerdere stappen). Wil je een zachtere overgang zal je ergen een RC netwerkje moeten toevoegen.
Maar de controller gaat op het TMM signaal niet heel bruut reageren (op de rem wel) en daar je (in dit geval) elke 160ms de snelheid controleert en evt TMM aanpast ga je er niet veel van merken denk ik.
Gebruikersavatar
Bicarbonaat
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mei 2021, 19:26
Locatie: be
Merk SP: klever b speed
Km-stand: 3030

aja de remsensor gebruiken , die door een gps module word bedient ( snelheid meet je met de gps )
Er is maar 1 vrouw duurder dan je vrouw.., je ex-vrouw.

een nijlpaard kan op land sneller lopen dan een mens , en ook kan een nijlpaard sneller zwemmen dan een mens, dus als je wil winnen in een triatlon zal je snel moeten fietsen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 5916
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Bulls Green Mover E45

Bicarbonaat schreef: 12 aug 2021, 19:45 aja de remsensor gebruiken , die door een gps module word bedient ( snelheid meet je met de gps )
:ai

Neen, dank u. Het meten van de snelheid was nou net niet het probleem. GPS is in deze een bron van ellende, niet van oplossingen.
Remember compliments you receive. Forget the insults. If you succeed in doing this, tell me how.
(Baz Luhrmann)
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 178
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 13.300

Dat je daarmee een begrenzer realiseert volg ik, maar die gaat toch ook abrupt uit?
Ik zat eigenlijk aan een echte spanningsdeler op de uitgang van de TMM te denken. Er is nagenoeg geen uitgangsstroom vanuit de TMM. De deler bestaat uit een weerstand en de fotoweerstand. De led die de fotoweerstand belicht stuur je vanaf 25 km/uur aan met een frequentie-afhankelijk PWM signaal. Als de fotocel niet wordt belicht is de weerstand zeer hoog en wordt het signaal zonder verlies doorgegeven aan de controller. Vanaf 25 begint de led licht te geven. Naarmate de led een langere aan-tijd krijgt zakt de weerstand en daarmee de spanning op de ingang van de controller. Bij onderschrijden van de offset stopt de ondersteuning.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 5916
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Bulls Green Mover E45

Lexveen schreef: 13 aug 2021, 11:32 Dat je daarmee een begrenzer realiseert volg ik, maar die gaat toch ook abrupt uit?
Inderdaad. Dezelfde nadelen, met als bonus nog de onbetrouwbaarheid van GPS :ay
Wat kan daar nou mis gaan? :d3:
Remember compliments you receive. Forget the insults. If you succeed in doing this, tell me how.
(Baz Luhrmann)
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 178
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 13.300

Ik heb zitten puzzelen op een schakeling die voor een zachte overgang zorgt. Het kan, maar wordt complex. Zo’n begrenzer grijpt in op de uitgangsspanning van de TMM die naar de controller gaat. Zoals al door Jins werd aangegeven, moet er een spanningsdeler tussen, die frequentieafhankelijk de spanning terugregelt tussen 25 en 29 km/uur. Omdat je tot 25 km/uur geen effect wilt hebben, moet je ook een frequentieafhankelijke schakelaar toevoegen die de verzwakking pas boven de 25 km/uur toelaat. Dat wordt me te moeilijk. Daarom ben ik weer terug bij het idee van een begrenzer die ingrijpt op de remsensor. Mocht er een forumlid zijn die wel een eenvoudige schakeling met softe overgang kan verzinnen, dan ben ik zeer geïnteresseerd.

In gevoegd schema heb ik de begrenzer zowel vwb in- als uitgang galvanisch gescheiden van het elektrische circuit van de fiets. De voedingsspanning haal ik natuurlijk wel van dat circuit.

De ingangspulsjes pik je op van één van de voedingsaders naar de motor die naar een optocoupler gaat. Die pulsjes zijn wisselspanning, vandaar diode D. Met zenerdiode Z begrens je de spanning over de optocoupler. Met een 555 maak je van elke ingangspuls een puls met vaste tijdsduur. Daarmee ontstaat een frequentieafhankelijke pulserende uitgangsspanning. De pulsbreedte wordt geregeld met instelpotmeter P. Gemiddeld stijgt de uitgangsspanning met het toerental van de motor. Vanaf een bepaalde spanning schakelt de transistor het relais.

Mocht je ooit spijt krijgen, dan is de fiets zonder blijvend letsel weer terug te zetten naar een S-pedelec. Wel opnieuw op kenteken zetten natuurlijk.
Bijlagen
FAD21327-4B86-4962-AA30-D13CFF7135FF.jpeg
FAD21327-4B86-4962-AA30-D13CFF7135FF.jpeg (441.68 KiB) 752 keer bekeken
Gebruikersavatar
Bicarbonaat
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mei 2021, 19:26
Locatie: be
Merk SP: klever b speed
Km-stand: 3030

zeer goed !! ben benieuwd naar de youtube vlog
Er is maar 1 vrouw duurder dan je vrouw.., je ex-vrouw.

een nijlpaard kan op land sneller lopen dan een mens , en ook kan een nijlpaard sneller zwemmen dan een mens, dus als je wil winnen in een triatlon zal je snel moeten fietsen.
Jins
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 710
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22

1) Signaal zou ik van de HALL nemen, geen wisselspanning en geen hoge spanning, frequentie is gelijk en massa is gelijk (als je ook de voeding van de HALL neemt) + geen optocoupler nodig. Belangrijk, geen ondersteuning is geen snelheidsindicatie op de motorfase, in het vlakke misschien niet echt een probleem maar je wil niet eerst 100% ondersteuning omdat je de trappers ronddraait en dan complete cut-out owv snelheid. Relais zou ik echt weg willen zien, je remsignaal gaat ofwel naar massa (kan met NPN) of naar + (kan met PNP) afh van de ingang bij de controller. Kan je met enkel µA stuurstroom voor elkaar krijgen.

Teller geen optie? Veel instelmogelijkheden. Ietsje complexer maar ook weer niet zo veel, = +1 IC.

2) Zoals ik al zei is de PWM verhouding tov de snelheid zeeeer klein. De transistor gaat, ondanks afvlakking op de basis, met pulsen geleiden al lang voor de 25 of lang na 29 nog niet genoeg geleiden om het TMM signaal/remsignaal te beïnvloeden. Ik heb op een breadboard een test opstelling gemaakt met een 555 en daar mee ook mijn 1ste idee van PWM overboord gegooid, te nipt zonder goede filtering. RC filter voldoet duidelijk niet. Dat is de reden dat ik "digitaal" heb voorgesteld.

PWM werkt maar je moet rekening houden dat je ondersteuning al heel vroeg inhoud of nog doorgaat na 29km/h. Dat 1ste is erg als de omstandigheden tegen zitten (wind/helling) en dat 2de is illegaal.
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 178
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 13.300

Sorry Jins, maar dit gaat me boven mijn pet.
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 178
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 13.300

Ik ben het helemaal met je eens dat je rare verschijnselen krijgt als je de puls ontleent aan de voedingsader naar de motor. Ik had er niet aan gedacht dat er een soort oscillatie zal optreden als de begrenzer de motorvoeding uitschakelt. Het signaal van de Hall is inderdaad de beste input. Dat is ook een erg schoon signaal.
Ook de keus voor een transistor is niet slim, want die gaat te geleidelijk in geleiding. Een opamp is beter en daar heb ik ook al eerder voor gekozen.
Ik ben het ook met je eens, dat een relais is een vrij lompe component is. Een relais is, als je hem goed aanstuurt, echter ook bomb-proof, en echt niet zo lomp als je een reedrelais kunt gebruiken. En dat kan hier.
Als ik voorgaande benadering hanteer, deel ik jouw ervaring tav nauwkeurigheid niet. Het printje waarvan ik eerder een foto uploadde, is een frequentieafhankelijke schakelaar, opgebouwd uit een 555 als mmv gevolgd door een power opamp LA6500. Een power opamp omdat ik een zwaar relais nodig had en de 6500 omdat die met een enkelzijdige voeding werkt. Dat kan een lichtere versie zijn bij een reedrelais. De kwaliteit van de condensatoren en de spanningsstabilisatie zijn kritisch voor de nauwkeurigheid, maar bij gebruik van goeie componenten is de repeteer-nauwkeurigheid beter dan 2%. Dat betekent als je het op 25 km/uur zou afregelen, de begrenzing actief wordt tussen 24-26 km/uur. Dat is voor de keuring toch prima? Voor een recreatief gebruik zou ik hem afregelen op 27-28 km/uur, dan hoeft hij zelden in te grijpen.
Plaats reactie