Ik heb me vanmiddag ingelezen over Hall-sensoren. Dat is nl de sensortechniek die volgens de fabrikant wordt gebruikt:
https://www.idbike.com/sensors
Nu zijn er meerdere uitvoeringen van Hall-sensoren, maar omdat het in de plaat waar de Hall-sensor in is gemonteerd gaat om een afstandsverandering in de spleet agv de pedaalkracht. Zie het plaatje dat ik tegenkwam in een zeer goede uitleg op dit forum over de werking van de Torque-sensor.
- 55732213-C115-42DC-9AB1-C5F67C696495.png (730.31 KiB) 2058 keer bekeken
Dan zal het deze meetmethode zijn:
- BB6D9FFE-D38A-4E30-BCA4-8F34DEE23CF1.jpeg (616.82 KiB) 2061 keer bekeken
In deze Hall-sensor met proportionele uitgangsspanning, zitten buiten de sensorchip zelf, diverse componenten waaronder een schakeling die een constante stroom door de sensorchip waarborgt (het linkerdeel van de schakeling).
- 6ADF7EF2-F76B-495A-A073-8697C305AA2F.jpeg (999.56 KiB) 2061 keer bekeken
Dat betekent dus dat de stroom door de sensorchip over een breed gebied van de voedingsspanning constant wordt gehouden. Ergo: het idee van een frequentie-afhankelijke verlaging van de voedingsspanning om een verlaging van de uitgangsspanning te bewerkstelligen, gaat niet werken…….
Terug naar de tekentafel dus.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).