Downgraden Stromer speed-pedelec naar E-bike

Bicarbonaat

FreddyH schreef: 08 aug 2021, 19:19
Lexveen schreef: 08 aug 2021, 18:02 Misschien is het minder riskant om de TMM te voeden vanuit de smitttrigger. De TMM krijgt vanuit de ST 5Volt en vanaf de begrenzingssnelheid minder. Dan zakt de uitgangsspanning van de TMM ook geleidelijk tot onder de offset.
Je zou de fabrikant van de TMM sensor kunnen benaderen, in het verleden hebben ze heel netjes antwoord gegeven op een vraag van een van ons.

Ik heb ooit een
Ebike met rotatiesensor aan osiloscope gehangen. En dan de pedalen bedient

Dat gaf me een pwm signaal
Met 75procent hoog nivo bij 100procent ondersteuning

En als je de pedalen achteruit deed had ik 25procent dutycycle.

Ik weet niet van stromer hoe toegankelijk het is.
Maar meten is mischien net iets duidelijker om je te baseren en een ne555 schema te concepturen.

Ipv osciloscope kon het ook een 7€ logic analyser geweest zijn.
Mijn geheugen is soms als een ....
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ikzelf heb ook geen Stromer (of andere fiets met TMM sensor), maar voor zover ik weet geeft de TMM sensor gewoon een spanning af tussen 2 waarden, geen PWM signaal dus.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Lexveen schreef: 09 aug 2021, 21:48 Ik dacht aan zo’n principeschakeling. Waardes van de componenten ntb.
1: het pijltje van de emitter is in mijn beleving andersom (detail)
2: ik zou op de collector richting elco een diode zetten om te vermijden dat de elco ontlaat via de transistor, de elco dient tenslotte om de pulsen af te vlakken
3: je hebt geen galvanische scheiding tussen de hoge motorspanning en de laagspanning, misschien een optocoupler overwegen of een simpele magneet in het wiel met een reed contact of een spoel rond de fase plaatsen/wikkelen en dat versterken
4: er mag in dit geval geen elektronica in de TMM zitten want dan gaat die niets meer doen zodra je een paar 10den spanning verliest
Proberen maar zou ik zeggen.
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

@Bicarbonaat: De TMM geeft nmm een continue spanning op de uitgang, waarvan de hoogte proportioneel is met de vervorming. Ik zal er een scoop aanhangen om te kijken of dat zo is.
@Jins: De pijl op de emitter heb ik idd verkeerd om getekend. Dank.
Ik weet niet wat het stroomverbruik is van de sensor, maar als dat erg laag is pomp je met een diode de elco vol en ijlt de spanningsval in tijd na op de verandering van dutycycle van de 555. Er moet stroom van elco via transistor naar massa lopen de elcospanning proportioneel en (near)realtime te houden met de dutycycle van de ST. Daarom kies ik voor een weerstand tussen collector en elco. Die weerstand moet wezenlijk kleiner zijn dan de inwendige weerstand van de TMM.
Tav de galvanische scheiding, de ingangscondensator scheidt de circuits feitelijk al, dus daar zie ik niet iets verkeerd gaan. De ST met een 555 gebruik ik ook om een toerenteller aan te sturen en die haalt zijn ingangssignaal van de contactpunten met pieken van 400V….
Er zit zeker een chip in die TMM met wat componenten. Ik verwacht alleen niet dat de sensor zo gevoelig is dat hij bv bij 4V ineens niet meer werkt en de uitgang naar 0 gaat. Dat zou trouwens ook niet erg zijn, want als er bv een traject is van 5 naar 4V waarin de uitgang naar 0 gaat, moet je ervoor zorgen dat er nog 5V is bij 25 en 4V bij 28. De afname van de ondersteuning hoeft ook niet mooi lineair te zijn, als het maar geen aan-uit effect geeft.
Ik zal de leverancier van de TMM eens vragen of hij een spec heeft van de sensor.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Ik heb me vanmiddag ingelezen over Hall-sensoren. Dat is nl de sensortechniek die volgens de fabrikant wordt gebruikt: https://www.idbike.com/sensors

Nu zijn er meerdere uitvoeringen van Hall-sensoren, maar omdat het in de plaat waar de Hall-sensor in is gemonteerd gaat om een afstandsverandering in de spleet agv de pedaalkracht. Zie het plaatje dat ik tegenkwam in een zeer goede uitleg op dit forum over de werking van de Torque-sensor.
55732213-C115-42DC-9AB1-C5F67C696495.png
55732213-C115-42DC-9AB1-C5F67C696495.png (730.31 KiB) 1994 keer bekeken
Dan zal het deze meetmethode zijn:
BB6D9FFE-D38A-4E30-BCA4-8F34DEE23CF1.jpeg
BB6D9FFE-D38A-4E30-BCA4-8F34DEE23CF1.jpeg (616.82 KiB) 1997 keer bekeken
In deze Hall-sensor met proportionele uitgangsspanning, zitten buiten de sensorchip zelf, diverse componenten waaronder een schakeling die een constante stroom door de sensorchip waarborgt (het linkerdeel van de schakeling).
6ADF7EF2-F76B-495A-A073-8697C305AA2F.jpeg
6ADF7EF2-F76B-495A-A073-8697C305AA2F.jpeg (999.56 KiB) 1997 keer bekeken
Dat betekent dus dat de stroom door de sensorchip over een breed gebied van de voedingsspanning constant wordt gehouden. Ergo: het idee van een frequentie-afhankelijke verlaging van de voedingsspanning om een verlaging van de uitgangsspanning te bewerkstelligen, gaat niet werken……. :bu:

Terug naar de tekentafel dus.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Lexveen schreef: 10 aug 2021, 07:05 Tav de galvanische scheiding, de ingangscondensator scheidt de circuits feitelijk al, dus daar zie ik niet iets verkeerd gaan.
Zolang de condensator goed is ja. Maar al je elektronica hangt hieraan vast, alles van de hele fiets, daar zou ik voorzichtig mee zijn.
De 555 werkt ook op 5V, die kan je van de voeding van de motor hall sensoren aftakken en dan 1 van de 3 uitgangen nemen. Die 5 draadjes (5V voeding +&- en 3 uitgangen) gaan van de controller naar de motor. Je gaat wel veel meer pulsen krijgen per wiel rotatie maar dat is niet erg, meten is weten.
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Die ingangscondensator is klein leed, je zou (wat je al zei) een optocoupler kunnen gebruiken. Ik zit nu meer met de vraag hoe die geleidelijke afbouw te realiseren. Wellicht terug naar de spanningsdeler op de uitgang van de TMM die jij voorstelde. Wat alleen niet helpt dat is, dat de uitgangsspanning van de TMM klein is (1-2 volt bandbreedte) en kleine fluctuaties (tienden van V) al leiden tot merkbare variaties in de ondersteuning. De spanningsdeler moet dus tot de begrenzingssnelheid totaal geen verstoring opleveren.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Het moet in elk geval een constante afwijking zijn (en zo laag mogelijk), de rest kan je met het kalibreren (knietje tegen frame) corrigeren.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Lexveen schreef: 11 aug 2021, 06:53 Die ingangscondensator is klein leed
Die condensator wel maar als die doorslaat is alles het hoekje om. Er komt hoge spanning tot op je 12V en 5V circuit. Controller (sturing ervan + CAN), accu (BMS-CAN), motor (3x hall), OMNI, TMM, verlichting, ... gewoon alles. De CAN-bus zorgt dat het echt overal komt want waar communicatie is is er ook 5V.
Ik zeg niet dat het gaat gebeuren, zeker niet op korte termijn, maar zo'n risico wil ik vermijden.
Ik ben al eens een slechte condensator tegengekomen in het filter van een PAS sensor. Geen ondersteuning meer owv een kortgesloten condensator (zo'n minuscuul SMD'tje). Verder was er in dit geval geen schade dus simpel kunnen repareren.
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Je hebt compleet gelijk dat een condensator geen 100% garantie biedt. Een optocoupler is idd simpel en effectief.
Maar de vraag op dit moment is: hoe verlaag je dan geleidelijk de ondersteuning tussen 25 en 28 km/uur zonder complexe ingrepen in of bijwerkingen voor het systeem? Een spanningsdeler op de uitgang van de TMM leidt nnm door de zeer kleine bandbreedte van de uitgangsspanning tot risico’s voor de gelijkmatigheid van de ondersteuning.
Mijn eerste idee om via een (reed)relais de remsensor te manipuleren is fool-proof en kun je -na keuring- op een waarde zetten van bv 28-29 km/uur. Dat is trouwens ook de grens waar mijn e-bike nu stopt met het ondersteunen. Dan zul je er recreatief fietsend zoals ik doe eigenlijk nooit last van hebben.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Plaats reactie