Downgraden Stromer speed-pedelec naar E-bike

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Lexveen schreef: 12 aug 2021, 06:16 Dan zul je er recreatief fietsend zoals ik doe eigenlijk nooit last van hebben.
Ook niet als je op een rustige buitenweg harde wind mee hebt?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Ik fiets op mijn E-bike nu ook soms 30+ Met harde wind mer en heb heuvelafwaarts zelfs wel eens de 45 aangetikt, maar zonder ondersteuning volledig op eigen spierkracht. Maar dat is 0,01% van de tijd. De rest is 20-25 en prima. Mooi door de duinen en over smalle fietspaden in de polder en dat moet ook mogelijk blijven.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Dat bedoel ik, op die momenten wordt het vermogen dan hard afgekapt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Mijn ST1X blijft vrij normaal ondersteunen tot 28 en kapt bij 28,5. Dat is ook vrij abrupt. Ik heb trouwens het idee dat hij boven de 28,5 op de motor afremt. Zou dat kunnen?
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Lexveen schreef: 12 aug 2021, 10:37 Mijn ST1X blijft vrij normaal ondersteunen tot 28 en kapt bij 28,5. Dat is ook vrij abrupt. Ik heb trouwens het idee dat hij boven de 28,5 op de motor afremt. Zou dat kunnen?
Ok, dan is dat niet heel anders. Ik vraag me nog wel af hoe het gaat zijn als je de ex-SP in stand 3 zet en dan gaat fietsen. Dan wordt het wel bruut denk ik, dus je fiets wordt vooral in stand 1 en evt in een getweakte stand 2 bruikbaar.

Het gevoel van op de motor afremmen heb ik bij mijn fiets ook (bij 47 km/h op de klok), maar bij mij is dat echt het gevoel. Als ik met wind mee tegen de begrenzing aan zit dan trekt de motor bijvoorbeeld 15 A, als de begrenzing actief wordt zakt dat naar 4 A (Ik kan die stroom op mijn display aflezen). Hij remt dan dus niet, maar levert grofweg 400 W minder vermogen (ongeveer volle accu dus ongeveer 40 V bij ongeveer 10 A minder stroom).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Ik denk dat je dan inderdaad 2 gebruikt. Behalve bij een verkeerslicht natuurlijk :D
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Lexveen schreef: 12 aug 2021, 06:16 Mijn eerste idee om via een (reed)relais de remsensor te manipuleren is fool-proof en kun je -na keuring- op een waarde zetten van bv 28-29 km/uur. Dat is trouwens ook de grens waar mijn e-bike nu stopt met het ondersteunen. Dan zul je er recreatief fietsend zoals ik doe eigenlijk nooit last van hebben.
2de optie, we gaan digitaal:
Stel: Je hebt een wielomtrek van 2,2m en 20 hall pulsen/omtrek.
Dat geeft bij 25km/h 63 pulsen/sec, bij 28km/h 70/sec. Dat geeft bij 25 elke 16ms een puls, bij 28 elke 14ms.
Een 4017 kan tot 10 tellen. Je clock puls komt van de hall sensor, je reset puls van een puls gever (bv een 555) die elke 160ms een puls genereert. Komt je teller bij 9 (telt van 0 tot 9) dan rij je 25, komt die op 10 (= overflow voor een volgende teller) dan rij je te snel. Rij je trager dan 25 komt je teller niet hoog genoeg omdat je elke 160ms een reset doet.
Wil je fine tunen kan je ook een andere uitgang nemen dan 9, je zou voor 25km/h uitgang 6 kunnen nemen (je puls gever/reset tijd aanpassen) en elke uitgang die extra hoog wordt (7-8-9) een extra degradatie van de ondersteuning doen en als de overflow hoog wordt complete cut-out.
Voor vermindering van de ondersteuning zou ik het TMM signaal naar beneden trekken over een (te berekenen) weerstand(en) (bij meerdere stappen). Wil je een zachtere overgang zal je ergen een RC netwerkje moeten toevoegen.
Maar de controller gaat op het TMM signaal niet heel bruut reageren (op de rem wel) en daar je (in dit geval) elke 160ms de snelheid controleert en evt TMM aanpast ga je er niet veel van merken denk ik.
Bicarbonaat

aja de remsensor gebruiken , die door een gps module word bedient ( snelheid meet je met de gps )
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bicarbonaat schreef: 12 aug 2021, 19:45 aja de remsensor gebruiken , die door een gps module word bedient ( snelheid meet je met de gps )
:ai

Neen, dank u. Het meten van de snelheid was nou net niet het probleem. GPS is in deze een bron van ellende, niet van oplossingen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Dat je daarmee een begrenzer realiseert volg ik, maar die gaat toch ook abrupt uit?
Ik zat eigenlijk aan een echte spanningsdeler op de uitgang van de TMM te denken. Er is nagenoeg geen uitgangsstroom vanuit de TMM. De deler bestaat uit een weerstand en de fotoweerstand. De led die de fotoweerstand belicht stuur je vanaf 25 km/uur aan met een frequentie-afhankelijk PWM signaal. Als de fotocel niet wordt belicht is de weerstand zeer hoog en wordt het signaal zonder verlies doorgegeven aan de controller. Vanaf 25 begint de led licht te geven. Naarmate de led een langere aan-tijd krijgt zakt de weerstand en daarmee de spanning op de ingang van de controller. Bij onderschrijden van de offset stopt de ondersteuning.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Plaats reactie