Downgraden Stromer speed-pedelec naar E-bike
Hmm. In stand 1 (of stand 2 naar minimale snelheid getuned) rijdt een stromer ook max ca 25-28km/u. Als je nu de omni in die stand zet en de bedieningsring verwijdert, kun je hem op de fiets niet meer harder zetten. Zou de rdw dat slikken?
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
de motor terugschroeven naar 250w kan via aliexpress : https://nl.aliexpress.com/i/1005001288418640.htmlHallo,
Aangezien ik de SP niet meer kan inzetten voor mijn ww verkeer, en de fiets niet zo goed verkoopbaar lijkt, overweeg ik om hem op de een of andere manier legaal naar elektrische 25km fiets te zetten.
Motor moet dan naar 250W, die is nog wel te vinden, de controller zal ook vervangen moeten worden, en de accu zou ik willen hergebruiken. Ik heb wel ervaring met het opbouwen van ebikes, dus ik vertrek niet van 0 ;-)
Iemand tips?
bron : ali express
-
- Expert
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
- Locatie: Zoetermeer
- Merk SP: ST1X E-bike
- Km-stand: 18000
Ik zie op de link een middenmotor
Gaat het hier over een Stromer? Dan zou ik toch zeker de bestaande techniek handhaven anders raak je van de regen in de drup: BMS, OMNI, etc. Naast de technische aanpassing niet de RDW vergeten.
Gaat het hier over een Stromer? Dan zou ik toch zeker de bestaande techniek handhaven anders raak je van de regen in de drup: BMS, OMNI, etc. Naast de technische aanpassing niet de RDW vergeten.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Een sticker is toch voldoende…
Jij beweert dat het 250W is, de sticker bevestigd je verklaring…
-
- Expert
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
- Locatie: Zoetermeer
- Merk SP: ST1X E-bike
- Km-stand: 18000
Hmmm, of dat voldoende is als er een tweezijdig ongeval plaats vindt, is de vraag. Het frame staat in de RDW database en daar moet hij toch echt uit.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
-
- Expert
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
- Locatie: Zoetermeer
- Merk SP: ST1X E-bike
- Km-stand: 18000
Dat is juist voor een een elektrische fiets die niet harder gast dan 25 km/uur. Die mag je zelf bouwen en daar mag je de openbare weg mee op.
Voor een fiets die zijn leven is begonnen als een SP ligt echt anders. Bestaande SP’s staan geregistreerd bij de RDW en daaraan zijn wettelijke eisen gesteld tav technische uitvoering, verzekering etc. Ook als je zelf een fiets bouwt die ook boven de 25 km/uur ondersteunt gelden die eisen, al zal je daar pas problemen mee krijgen als je staande wordt gehouden of een ongeval krijgt.
Voor een fiets die zijn leven is begonnen als een SP ligt echt anders. Bestaande SP’s staan geregistreerd bij de RDW en daaraan zijn wettelijke eisen gesteld tav technische uitvoering, verzekering etc. Ook als je zelf een fiets bouwt die ook boven de 25 km/uur ondersteunt gelden die eisen, al zal je daar pas problemen mee krijgen als je staande wordt gehouden of een ongeval krijgt.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
-
- Pro
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 30 okt 2022, 23:07
- Locatie: Leuven, België
Op vraag van @Stromeur hierbij de vraag hoe dat in België en Vlaanderen zit. Hoe kan ik een speed pedelec downgraden naar een minder gereguleerde elektrische fiets?
De concrete context is een ouder type speed pedelec waarvoor noodzakelijke typegoedgekeurde onderdelen meer bestaan. Denk als hypothetisch voorbeeld aan een defecte BionX-motor vervangen door een 250W-motor met 25km/u snelheidsbeperking.
Ik neem aan dat ik in Vlaanderen of zelfs heel België een vrijwillige downgrade kan doen en die op een of andere manier laten certifiëren. Iemand een idee hoe?
De concrete context is een ouder type speed pedelec waarvoor noodzakelijke typegoedgekeurde onderdelen meer bestaan. Denk als hypothetisch voorbeeld aan een defecte BionX-motor vervangen door een 250W-motor met 25km/u snelheidsbeperking.
Ik neem aan dat ik in Vlaanderen of zelfs heel België een vrijwillige downgrade kan doen en die op een of andere manier laten certifiëren. Iemand een idee hoe?
Die SP heeft een VIN én een typegoedkeuring als SP ... geeft de fabrikant van deze SP jou de nodige documenten voor deze verbouwing / afwijking ?
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)