Wie rijdt er met platen?

Rutgerrr
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 okt 2017, 14:17

He Stromers,

Sinds een maand scheur ik 40 km per dag door de regio Rijnmond met mijn ST1t. Weer een verslaving erbij!

Zonder de hele rijbaan-discussie hier weer op te rakelen...vraag ik me af wie er nog meer voor kiest zonder kentekenplaat te rijden. Mijn redenatie is dat ik mét plaat juist opval op het fietspad. Zolang ik netjes max 30-35 op het fietspad rijd, zullen de verkeershandhavers mij er niet uit pikken (hoop ik).

R.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Zonder platen rijden lijkt me HEEL onverstandig. Ik zie met regelmaat een controle aan de voet van de Erasmusbrug waarbij alle bromfietsen eruit gepikt worden en op de rollenbank gaan. Daarbij bent je niet verzekerd als er iets gebeurd. De rechter is bovendien erg streng bij niet verzekerd rondrijden...
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Ik rijd netjes met mijn nummerplaat op de fiets.
Daar waar het mij uitkomt (slechte fietspaden / drukke fietspaden) ga ik graag de weg op. In dat geval is het wel een must dat mijn nummerplaat zichtbaar is. Anders gaan mensen wel zeer agressief worden.

Maar ik begrijp jou redenering ook. Als je aangepast fietst op het fietspad, is er niets aan de hand. Alleen dat je een boete riskeert als je toevallig toch een keer aan wordt gehouden.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Ik volg Pieter's idee:
platen geplaatst zodat als de situatie het toestaat je correct op de rijbaan kan Stromeren.

In de praktijk ben ik vooral op het fietspad te vinden maar er zijn echt stukjes die ik op de rijbaan "doe".

Grtz, Reinout
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Ik rij zoals de wetgever het bedoeld heeft dus MET platen. Ik betwijfel of het juist is wat hier boven gezegd is dat je niet verzekerd bent wanneer er geen kentekenplaat op je Stromer aanwezig is. Ik durf haast te zeggen dat het niet waar is. De verzekering is gekoppeld aan een kenteken en een kenteken aan een voertuig met daarbij een VIN (voertuig identificatie nummer). Die koppeling kan de politieagent controleren via zijn smartphone. Blijft over rijden zonder voorzien te zijn van een (goed leesbaar) kenteken. Het zou bizar zijn dat, wanneer je kentekenplaat eraf is door welke oorzaak dan ook, je niet verzekerd bent.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Ik denk dat je gelijk hebt, dat geen kentekenplaat voeren nog niet betekent dat je niet verzekerd bent. Je kunt immers altijd de groene kaart laten zien.
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

U bent verzekerd als u een verzekeringscontract hebt en uw premie betaald is.
En als u met een stuk in uw *** iemand aanrijdt bent u nog steeds verzekerd, maar niet meer gedekt.
Als u zonder platen rondrijd maar uw voertuig is wel ingeschreven begaat u een overtreding. Als uw voertuig niet eens is ingeschreven zou dat wel eens een misdrijf kunnen zijn.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Rutgerrr
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 okt 2017, 14:17

Klopt, ik rij met mijn plaatje in de fietstas. En natuurlijk gewoon verzekerd. Daarbij moet oom agent mij onderaan de Erasmusbrug nog herkennen als een speed pedelec. Het blijft wikken/wegen.
Rutgerrr
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 okt 2017, 14:17

Overigens zie ik net deze post...

viewtopic.php?f=6&p=7865#p7865

In Rotterdam vindt de gemeente het ook bull**hit. Nou durf ik een plaatje wel aan, geloof ik... :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik rij met plaat. Pakweg 90% van mijn woon-werkrit is rechtuit over rustige fietspaden. Daar heb ik mijn Stromer voor gekocht: volle bak gaan. Nou wemelt het op mijn route niet bepaald van de politie, maar onopvallend blijven door een lage snelheid aan te houden gaat dus absoluut niet lukken. In Leeuwarden pak ik het fietspad, ook met plaat dus, en pas ik mijn snelheid aan aan de rest van het fietsverkeer. Levert dat me ooit een boete op, dan zal het dus zijn omwille van de letter van de wet, en niet omdat ik als een aso met 45km/u over het fietspad jakker.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie