Wie rijdt er met platen?

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stijnemans schreef: 05 nov 2022, 19:04 Ik vraag me af hoe het precies zit met aansprakelijkheid en de houding van de verzekeringsmaatschappij als een SP illegaal (moet eigenlijk op rijbaan) op een fietspad rijdt en daar bij een ongeluk betrokken raakt.
Als jij wil weten met welk illegaal gedrag je verzekeringstechnisch wel of niet weg komt, vraag dat dan aan je verzekeraar.

Ik kan je hierin geen enkele vorm van geruststelling bieden. Enerzijds omdat ik de behoefte niet heb, anderzijds - en dat is de belangrijkste - omdat ik noch persoonlijk, noch als eigenaar van dit forum aansprakelijk wil zijn voor de consequenties van keuzes die jij op basis van verkeerde adviezen gaat maken.

We lezen graag de reactie van je verzekeraar, incl. quotes en de naam van de verzekeraar.



NB: Bijdragen waarin de juridische en/of financiële gevolgen van illegaal gedrag worden verkleind, vergoelijkt, gerelativeerd etc. zonder onderbouwing met quotes inclusief vermelding van de legitieme bron, worden gemodereerd. (Zie ook de huisregels van het forum m.b.t. het aanmoedigen tot illegale activiteiten.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Stromeur ik ben geen jurist en was wat te stellig😇 en heb mijn reactie wat aangepast:)
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

Ganz allgemein, ohne Bezug auf das niederländische Rechtssystem.

Wozu gibt es die Verpflichtung eine Haftpflichtversicherung abzuschließen?

Diese Versicherung soll dafür sorgen, dass niemand nach einem unverschuldeten Unfall auf seinen Schaden sitzen bleibt.

Wann muß die Versicherung zahlen?

Sie muß dann zahlen, wenn mit dem versichertem Fahrzeug ein Unfall verursacht wurde. In den seltensten Fällen ist technisches Versagen die Ursache, sondern fast immer Menschliches (rote Ampel, zu wenig Abstand, überhöhte oder nicht angepasste Geschwindigkeit).

Wenn die Versicherung bei menschlichen Fehlverhalten nicht zahlen muß, wann denn dann? Diese Befreiung würde die Versicherungspflicht ad absurdum führen.

Diese Versicherung schützt sowohl das Opfer als auch den Täter vor dem finanziellen Ruin.

Die Strafe für den Täter ist nicht für den Schaden aufkommen zu müssen, sondern die Bestrafung findet durch ein eigenes Verfahren statt.
Vor diese Bestrafung schützt die Haftpflichtversicherung natürlich nicht.






§§§§§§§§§§§§§§







In het algemeen, zonder verwijzing naar het Nederlandse rechtsstelsel.

Waarom is men verplicht een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten?

Het doel van deze verzekering is ervoor te zorgen dat niemand opdraait voor zijn schade na een ongeval waarvoor hij niet verantwoordelijk is.

Wanneer moet de verzekering betalen?

Het moet betalen als een ongeval werd veroorzaakt door het verzekerde voertuig. In de zeldzame gevallen is technisch falen de oorzaak, maar bijna altijd een menselijke fout (rood licht, te weinig afstand, te hoge of verkeerde snelheid).

Als de verzekering niet hoeft te betalen bij een menselijke fout, wanneer dan wel? Deze vrijstelling zou de verplichte verzekering absurd maken.

Deze verzekering beschermt zowel het slachtoffer als de dader tegen financiële ondergang.

De straf voor de dader is niet het moeten betalen van de schade, maar de bestraffing vindt plaats via een aparte procedure.
Een aansprakelijkheidsverzekering beschermt natuurlijk niet tegen deze straf.
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Ik dacht opeens ik heb deze discussie eerder gevoerd. Toen had ik ook dingen uitgezocht😁

(Informatie kwam van mijn broertje die werkte destijds op schade afhandeling afdeling van grote verzekeraar)
Stromerfred schreef: 12 feb 2020, 11:23 Stromeur heb jij een voorbeeld van iemand waarbij de verzekering niet uitkeerde omdat de stromer gemodificeerd was. Ik heb dit in het verleden eens uitgezocht met betrekking tot iets andere zaak (rijden op het fietspad). Blijkt dat dit soort zaken voor verzekeraars erg moeilijk te winnen zijn (voorbeeld dat ik kreeg automobilist dat bewust rood kruis negeerde op snelweg, de rechter vond toch dat verzekeraar moest betalen), dus ik vraag me echt af hoe veel vaart dat loopt.
In feite mag volgens mij andere cassette ook niet al niet. Of clickpedalen.
Overigens werd opgemerkt dat voor het casco gedeelte van de dekking verzekeraars strenger kunnen zijn.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De hierboven gedeelde informatie wordt gewaardeerd. Interpretaties van gegeven info m.b.t. de consequenties voor illegaal gedrag horen - zoals eerder aangegeven - niet thuis op dit forum. Dat is ter beoordeling van de verzekeraar of jurist. Vandaar mijn eerdere advies om deze vragen neer te leggen bij de eigen verzekeraar.


Vragen over de moderatie? Svp geen topics mee vervuilen maar een PB sturen.

Topic opgeschoond.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie