Haaientanden

Zoever
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 55
Lid geworden op: 17 jul 2020, 19:16

:oops:

Daarnet reed ik rustig naar huis, vrijdagmiddag het weekend begint...
Op mijn traject heb ik een oversteekplaats voor fietsers waarbij auto's voorrang hebben op fietsers maar vaak traag rijden, of zelfs stoppen om fietsers over te laten (een beetje een bekakte situatie dus)
Op de foto zien jullie een foto van de situatie.
https://pasteboard.co/IBfnh1QNizaq.jpg
Daarnet reed ik dus naar huis, van links komt een douanecamionette traag af, ik kom ook traag af (door de hoogte van de borduur daar kan je echt niet vlug rijden om over te steken) dus ik rijd ongeveer stapvoets de straat over als de camionette ongeveer aan het rode kruis is op de foto. Het is niet zo dat ze met gierende banden moest remmen omdat ze dus traag reed (is overigens zone 30) er werd niet geclaxonneerd maar ik weet niet of ze traag reed om mij over te laten of niet. Nu vraag ik me af of ik een boete kan verwachten omdat ik niet gestopt ben om voorrang te verlenen.
Ik reed absoluut niet vlug of agressief, dat laat de situatie daar niet toe maar ik heb er eigenlijk ook niet echt bij stil gestaan om voorrang te verlenen letterlijk en figuurlijk dan :bu: . Wat denken jullie?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Het was een busje van de douane? Hoezo zouden die jou een boete geven? Daartoe zijn zij helemaal niet bevoegd.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Duwerke
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 okt 2018, 18:07

Zoever
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 55
Lid geworden op: 17 jul 2020, 19:16

Jep, kunnen inderdaad boete geven, het was misschien wat nonchalant van me maar ook niet meer dan dat, maarja, je zal maar iemand met een slechte dag hebben...
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ah, in België mag dat dus. Ik zou me er niet al teveel zorgen over maken. Zij hebben wel meer te doen :mrgreen:

Ik weet niet zeker of de douane in NL ook verkeersboets mag uitschrijven, maar kan er niet direct iets van vinden. Kan iemand dit uitsluiten?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Joker
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:52
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 LE
Km-stand: 20000

Zoever schreef: 22 okt 2021, 15:11 :oops:

Nu vraag ik me af of ik een boete kan verwachten omdat ik niet gestopt ben om voorrang te verlenen.
Ik denk dat je bij haaientanden enkel voorrang dient te verlenen. Je hoeft niet te stoppen.
Enkel bij een stopstreep moet je stoppen. (=Stilstaan en voet op de grond)
Een boete voor het niet stoppen zal je dus niet krijgen. Voor geen voorrang te verlenen zou het wel kunnen. Maar dat lijkt me in een zone 30 onwaarschijnlijk.
Bluuf me je fikn van me velo!
Bicarbonaat

In belgie kunnen ze boeten opmaken.
Maar ze kunnen geen bepaalde vaststellingen doen zoals u flitsen.
Want ze hebben geen flitstoestel.

Mijn beste vriend mocht al eens een excuus vertellen in de rechtbank en een boete betalen na een vaststelling door de douane.
Maar tijdens de vasstelling was er wel een gesprek enzo.
Tis niet dat de douane iets zag en dan stiekem alles naar de rechtbank doorstuurde
Bicarbonaat

Joker schreef: 22 okt 2021, 21:01
Zoever schreef: 22 okt 2021, 15:11 :oops:

Nu vraag ik me af of ik een boete kan verwachten omdat ik niet gestopt ben om voorrang te verlenen.
Ik denk dat je bij haaientanden enkel voorrang dient te verlenen. Je hoeft niet te stoppen.
Enkel bij een stopstreep moet je stoppen. (=Stilstaan en voet op de grond)
Een boete voor het niet stoppen zal je dus niet krijgen. Voor geen voorrang te verlenen zou het wel kunnen. Maar dat lijkt me in een zone 30 onwaarschijnlijk.
Ik deed vroeger trialbike en ik kan terplekke stilstaan.
Een voet op de grond is een strafpunt
Mag da?
bonzo61
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 mar 2021, 10:29
Locatie: Amersfoort!
Merk SP: Klever X Alpha 45 (red copper)
Km-stand: 176

FreddyH schreef: 22 okt 2021, 18:19 Ah, in België mag dat dus. Ik zou me er niet al teveel zorgen over maken. Zij hebben wel meer te doen :mrgreen:

Ik weet niet zeker of de douane in NL ook verkeersboets mag uitschrijven, maar kan er niet direct iets van vinden. Kan iemand dit uitsluiten?
Het kan zijn dat een douane-inspecteur een verkeersboete mag uitschrijven.

Verschillende handhavers hebben steeds meer mogelijkheden gekregen, denk bijv. aan weginspecteurs die automobilisten op de snelweg een rood kruis zien negeren of over de vluchtstrook zien rijden hiervoor een boete mogen uitschrijven op kenteken. Zij hoeven die bestuurders niet staande te houden. Enkele weken terug tijdens "Handhavers in actie" enkele boswachters een boete uit zien schrijven in Den Haag.
Bovenstaande wil niet zeggen dat ALLE ambtenaren deze bevoegdheden hebben. De bevoegdheden worden duidelijk omschreven. Ik weet dat de proef met 100 weginspecteurs is begonnen maar die is zo succesvol dat er binnenkort nog 200 bijkomen.
Joker
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:52
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 LE
Km-stand: 20000

Bicarbonaat schreef: 22 okt 2021, 23:02
Ik deed vroeger trialbike en ik kan terplekke stilstaan.
Een voet op de grond is een strafpunt
Mag da?
Neen, dat mag niet. Daar heb ik al een boete voor gekregen met de motor destijds. 160€
Bluuf me je fikn van me velo!
Plaats reactie