cassette opties ST3: het bos en de bomen

Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Ik zou graag zoals veel mensen bij het vervangen van mijn eerste cassette, overschakelen naar een cassette of cassette verhouding die beter beantwoordt aan mijn behoeftes (en de behoeftes van de meesten in België en Nederland met z'n super vlak terrein).

In heel veel verschillende topics staat heel veel informatie verspreid. Ook heel veel opties waarbij het me niet duidelijk is of het werkelijk past of niet. Ook heel veel over ST1 en ST2 die mogelijk (waarschijnlijk) niet van toepassing zijn op de ST3.
Ik moet bekennen dat ik het bos niet meer door de bomen zie.

Zou het misschien mogelijk zijn om in dit topic de opties van cassettes op te lijsten voor de ST3. En ik denk dat de meesten niet zo handig zijn met een slijpschijf, dus heel graag opties die weinig technische vaardigheden veronderstellen.
vb: cassette vanuit de doos installeren of kransjes kopen en monteren op originele cassette.

Behoeften: kleine stappen in de laagste regionen (11-12-13-14 vb), en zeker niet boven de 32 tanden (daar heb ik met mijn koersfiets de Mont Ventoux mee opgereden een paar weken geleden, dus dat is zeker genoeg voor de stromer). Mag van mij zelfs naar 27 gaan.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik ben bereid om een FAQ te schrijven, die alles een beetje samenvat. Het is en blijft een steeds wederkerende vraag op dit forum.
Die kan dan door andere mensen nadien nog aangevuld worden indien nodig, en als sticky overgenomen worden in het forum 'Techniek'
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Na heel wat zoeken ben ik zelf voor de Sunrace CSMS8 (11-36T) gegaan op mijn ST3.
Past rechtstreeks uit de doos, geen aanpassingen aan fiets of cassette nodig :ay
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Die komt inderdaad heel dicht bij optimaal, alleen zou ik persoonlijk de 14 enorm missen. Mijn meest gebruikte kransje.
Dus nog steeds klussen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

JeroenDG schreef: 19 aug 2019, 16:01 Na heel wat zoeken ben ik zelf voor de Sunrace CSMS8 (11-36T) gegaan op mijn ST3.
Past rechtstreeks uit de doos, geen aanpassingen aan fiets of cassette nodig :ay
Dat komt omdat het een 11 speed MTB cassette is, met de "kettingwielen" 11-12-13-15-17-19-21-24-28-32-36. Wil je een 11 speed Race cassette zo uit de doos compleet op de body plaatsen, en dan het wiel vastdraaien, dan lukt dat niet zonder geweld. :dwarf: Op zich is de CSM8 geen verkeerde basis.

Tomasj schreef: 19 aug 2019, 15:16Ik ben bereid om een FAQ te schrijven, die alles een beetje samenvat....
:cool2:
Witte ST3 van maart 2019
Peulders
Pro
Pro
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2019, 18:42

JeroenDG schreef: 19 aug 2019, 16:01 Na heel wat zoeken ben ik zelf voor de Sunrace CSMS8 (11-36T) gegaan op mijn ST3.
Past rechtstreeks uit de doos, geen aanpassingen aan fiets of cassette nodig :ay
Voldoet uitstekend aan mijn wensen. Merci voor de tip. Al ben ik ook benieuwd naar de "samenvatting". Al veel gelezen maar ook voor mij werd het bos iets te rijk aan bomen.
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Heb op de ST3 ook de SunRace met 11, 12, 13, 15, etc. Merkte meteen dat de 14 ontbrak en dat die er echt op gaat komen. Tijdens proefrit vastgesteld dat er tussen de 13 en 15 net een te groot verschil zit met de 27,5 inch wielen.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Tomasj schreef: 19 aug 2019, 15:16 Ik ben bereid om een FAQ te schrijven, die alles een beetje samenvat. Het is en blijft een steeds wederkerende vraag op dit forum.
Die kan dan door andere mensen nadien nog aangevuld worden indien nodig, en als sticky overgenomen worden in het forum 'Techniek'
Zou fantastisch zijn Thomasj, merci!!!

Dan kan ik voor mezelf beslissen of ik ga voor de sunrace van Jeroen, of als er nog betere alternatieven zijn, vb: zonder verlies van de 14T
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Prachtig initiatief de FAQ want alle kennis staat zo wijd verspreid dat je uren aan het lezen bent en dan nog in twijfel bent of je de goede spullen koopt. Ik vind met name het verschil in steek race vs mtb er wazig. Op diverse websites staat daar geen info over dus weet je niet of je het goede koop. Met de nieuwe ST1 relaunch komt er weet een nieuwe telg bij met 9 speed en de vragen zullen weef gaan komen.
Als alternatief / aanvullend / samenvattend voor de FAQ kan een Google spreadsheet dienen met eigenaar Stromeur. Voordeel is dat het document webbased is en op elk apparaat geopend kan worden. Stromeur kan het document delen met de personen die het gaan vullen. De link plaatst Stromeur in een speciaal draadje met Sticky en sluit dat ook meteen zodat er geen oeverloos gewauwel meet onder komt.
Het kan nog mooier: voor elk type Stromer kan het origineel en alternatief vermeld worden.
Meld ook de don’ts zoals de cassettes met de verkeerde steek, race vs mtb en welke combinaties met goede steek wel passen. Dus geen net-niet oplossingen

Later als er ook behoefte is: de goede alternatieven voor kettingen erbij te vermelden.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Verzoek gedaan bij Stromeur om topics wat anders in te delen (en dan idd meteen de 1x 9 speed meepakken):
J3R schreef: 18 aug 2019, 13:31
Stromeur schreef: 17 aug 2019, 10:14 Zoals ik al meermaals heb gezegd: ik ben ook voorstander van een andere vertanding.
Hoi Stromeur; er lopen nu een paar (lange) draadjes over de cassettes in verschillende topics. Is het een optie om de posts m.b.t. de aanpassing van de cassettes af te splitsen onder "Stromer Technologie en Fietstechniek", naar twee relevante topics, bijvoorbeeld:

Aanpassingen standaard cassette Stromer 1x 11 speed
- en:
Aanpassingen standaard cassette Stromer 2x 10 speed
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Plaats reactie