Woon-werk 120 km haalbaar?

Jurgen
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 okt 2017, 13:05

Ik fiets sinds sept. 2017 met een stromer STx met 983 Wh batterij een woon-werk-rit van 50km enkel.
Mijn eerste jaar ben ik in weer en wind 147 van de 168 dagen met de fiets geweest. Dit jaar door een aantal technische mankementen ff mijn fiets moeten missen en kom ik maar aan 130 dagen.
Slecht weer bestaat niet, slechte kledij wel. Ik doe over mijn enkele rit afh. van weer en verkeer 1h12-1h20. (dat is op mijn traject een half uur langer dan met de auto)Het eerste jaar, met start in september, net voor de winter, telkens batterijoverschot. Mijn 2de winter eveneens geen problemen. Maar deze zomer was het iets krapper. Batterij is na 330 oplaadbeurten toch wel een 15% capaciteit kwijt wat maakt dat ik de komende winter er niet meer ga geraken als ik mijn volledige rit in stand 3 (met een gemiddelde van 38-39km/h)rijd. Ik ga dus op mijn defensiefste stuk ergens een 10-tal km in stand 2, wat batterij beparing moeten inlassen, wat mijn rit in duur helaas een 10 tal minuten zal verlengen. Maar het is nog iets te vroeg om een nieuwe 983wh batterij van 2000 euro aan te schaffen, waar ik trouwens van vind dat Stromer serieus doortelt/profiteert. Verder zeer te vreden over mijn ST1x. Gezien de ST3 iets meer vermogen (lees, dus ook iets meer verbruik dus) heeft, vrees ik dat het te kort in batterijcapaciteit wat me nu na 2 jaar/330 volledige oplaadbeurten/29000 km overkomt, daar nog iets sneller zal optreden. Dit weerhoudt mij ook om al een ST3 te kopen. Verleiding is thans groot want de ST3 is nog mooier, nog stabieler, nog comfortabeler en nog sneller. Ik wacht op nog grotere en hopelijk in verhouding minder prijzige batterijen om me dan de ST3 aan te schaffen en ondertussen is mijn ST1x al weer wat ouder en zijn aankoopprijs van 5100 euro dik waard geweest en al bijna 4 keer terugbetaald door mijn fietsvergoeding om nog maar te zwijgen over de uitgespaarde benzine.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jurgen schreef: 12 sep 2019, 14:21 Ik fiets sinds sept. 2017 met een stromer STx met 983 Wh batterij een woon-werk-rit van 50km enkel.
Mijn eerste jaar ben ik in weer en wind 147 van de 168 dagen met de fiets geweest. Dit jaar door een aantal technische mankementen ff mijn fiets moeten missen en kom ik maar aan 130 dagen.
...
na 2 jaar/330 volledige oplaadbeurten/29000 km overkomt,
Vorig jaar 147 keren en dit jaar 130 keren naar je werk geweest met de fiets, waarbij je de accu met elke rit voor een groot deel leeg rijdt. Dan kom ik op 277 keren op en neer dus 554 keren opladen, of zie ik iets over het hoofd?
Dat je na 29000 km nog steeds 85% capaciteit hebt is zeer netjes, veel zelfs. Laat het eens door je FM uitlezen als je binnen de garantie zit. Met dit soort afstanden is de kans groot dat je onder de 75% komt en dus dat je van Stromer een nieuwe batterij krijgt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

Jurgen schreef: 12 sep 2019, 14:21 Ik fiets sinds sept. 2017...
Zoals FreddyH hierboven zegt, best eens je accu door je FM laten uitlezen. Je garantie loopt deze maand af (als die al niet afgelopen is). Zou wel k*t zijn als dan blijkt dat je recht zou gehad hebben op een nieuwe accu hebt omdat deze onder de 75% zit :mrgreen: Mijn accu (814Wh weliswaar) zit na 20500km aan 72%, met nog 2 maand garantie te gaan. Er is ook iemand met een 983Wh accu die 21000km heeft en tegen de 75% restcapaciteit zit... Just saying.
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Jurgen
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 okt 2017, 13:05

Draftsman schreef: 12 sep 2019, 15:52
Jurgen schreef: 12 sep 2019, 14:21 Ik fiets sinds sept. 2017...
Zoals FreddyH hierboven zegt, best eens je accu door je FM laten uitlezen. Je garantie loopt deze maand af (als die al niet afgelopen is). Zou wel k*t zijn als dan blijkt dat je recht zou gehad hebben op een nieuwe accu hebt omdat deze onder de 75% zit :mrgreen: Mijn accu (814Wh weliswaar) zit na 20500km aan 72%, met nog 2 maand garantie te gaan. Er is ook iemand met een 983Wh accu die 21000km heeft en tegen de 75% restcapaciteit zit... Just saying.
De 15% afname van mijn batterij is een schatting. Ik heb net mijn fietsenmaker gebeld. Uitlezen kost 65 euro owv de speciale transportkosten en moet de batterij 10 dagen missen. Ik ga hem toch maar eens laten uitlezen. Op mjn 29000 km verbruikte ik ongeveer 330Kwatt. Mijn 577 van 50 km enkel ritten op die 2 jaar waren zeker in het begin en in de zomer geen volledige oplaadbeurten. Mijn batterij is ongeveer 1Kw en op die manier kom ik uit op 330 oplaadbeurten. Om precies te zijn 330:0,983 =335,7 volledige oplaadbeurten. Ben benieuwd. Een nieuwe batterij onder garantie zou een geweldig geschenk zijn. Her gaat me de komende 2 jaar nog meer doen fietsen 😉
Jurgen
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 okt 2017, 13:05

Draftsman schreef: 12 sep 2019, 15:52
Jurgen schreef: 12 sep 2019, 14:21 Ik fiets sinds sept. 2017...
Zoals FreddyH hierboven zegt, best eens je accu door je FM laten uitlezen. Je garantie loopt deze maand af (als die al niet afgelopen is). Zou wel k*t zijn als dan blijkt dat je recht zou gehad hebben op een nieuwe accu hebt omdat deze onder de 75% zit :mrgreen: Mijn accu (814Wh weliswaar) zit na 20500km aan 72%, met nog 2 maand garantie te gaan. Er is ook iemand met een 983Wh accu die 21000km heeft en tegen de 75% restcapaciteit zit... Just saying.
Toch raar hé.... je kan dus beter als je veel kilometers maakt je batterij best niet te goei verzorgen om er zeker van te zijn dat je iets voor de 24 maanden, uitkomt op minder dan 75%. Je wint hiermee 2000 euro. Daar waar ik er nu op toezag dat ik de batterij nooit volledig leeg reed, hem steeds op kamertemperatuur bewaarde enz... om onnodige slijtage/capaciteitsverlies te voorkomen.
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

Jurgen schreef: 12 sep 2019, 16:21 Uitlezen kost 65 euro owv de speciale transportkosten en moet de batterij 10 dagen missen.
Je fietsenmaker kan de SOH van je accu via het Stromer Portal voor je uitlezen. Gratis en voor niks en duurt nog geen 5 minuten ;)
Zie dit topic ook: Hoe gezond is mijn accu nog?
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Jurgen schreef: 12 sep 2019, 14:21...Ik wacht op nog grotere en hopelijk in verhouding minder prijzige batterijen om me dan de ST3 aan te schaffen en ondertussen is mijn ST1x al weer wat ouder en zijn aankoopprijs van 5100 euro dik waard geweest en al bijna 4 keer terugbetaald door mijn fietsvergoeding om nog maar te zwijgen over de uitgespaarde benzine.
Je zou dus nu ook al gewoon een extra accu kunnen aanschaffen inclusief de accubak van Jeroen van Zijp, die je binnen no-time weer terugverdiend hebt met je fietsvergoeding. Wel zou ik eerst de oude helemaal leegrijden vooraleer je de nieuwe aanspreekt. Dat betekent dus ergens op de route een korte stop voor een accu-wissel. Die accuwissel moet je toch wel binnen de minuut kunnen doen, waardoor je toch al weer minder lang onderweg bent.
Jurgen schreef: 12 sep 2019, 16:29...Toch raar hé.... je kan dus beter als je veel kilometers maakt je batterij best niet te goei verzorgen om er zeker van te zijn dat je iets voor de 24 maanden, uitkomt op minder dan 75%. Je wint hiermee 2000 euro. Daar waar ik er nu op toezag dat ik de batterij nooit volledig leeg reed, hem steeds op kamertemperatuur bewaarde enz... om onnodige slijtage/capaciteitsverlies te voorkomen.
Helemaal mee eens! Dus goed leegrijden elke keer. Bij voorkeur geen deelladingen doen, etc. etc.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jurgen schreef: 12 sep 2019, 16:29 Toch raar hé.... je kan dus beter als je veel kilometers maakt je batterij best niet te goei verzorgen om er zeker van te zijn dat je iets voor de 24 maanden, uitkomt op minder dan 75%. Je wint hiermee 2000 euro. Daar waar ik er nu op toezag dat ik de batterij nooit volledig leeg reed, hem steeds op kamertemperatuur bewaarde enz... om onnodige slijtage/capaciteitsverlies te voorkomen.
Don't shoot the messenger :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
WDS67
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 aug 2019, 11:23

Hartelijk dank voor de reacties, iedereen! Bedankt voor alle info en leuk om te lezen dat er mensen zijn die voor het lange traject gaan. :cool2: Binnenkort nog een laatste tijdrit en dan tijd om te beslissen...
bikerke
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 jul 2017, 16:18

WDS67 schreef: 23 aug 2019, 12:52 Omdat ik niemand ken die het doet: even polsen of er iemand ervaring heeft met een dagelijks woon-werkverkeer van bij de 120 km. (Dilbeek-Gent)
Door het Wauw-gevoel bij het fietsen overweeg ik de aankoop, maar weet iemand of het realistisch is om die afstand het hele jaar door (ook in novemberregen of kou in februari bvb) 3 maal per week te blijven afleggen?
Dagelijks woon/werk is 5x per week :D
En dat meer dan 200 dagen /jaar.
Dat mag je niet onderschatten, en met een afstand van 60km enkel al zeker niet.
Tot een afstand van 40km is het te doen, maar verder? Dan zal je al karakter moeten hebben.
Fysiek zal dit (met elektrische ondersteuning) wel lukken.
Maar, je zal wél karakter moeten hebben/kweken.
Onderschat het zéker niet!
Plaats reactie