Ontluchten HD942

Copello
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 jan 2019, 16:22
Merk SP: ST3
Km-stand: 11.400

mboelis schreef: 06 nov 2019, 21:53 Bij de ST3 zit de remklauw achter zo ongelukkig geplaatst dat de ontluchtingsnippel ondersteboven zit. Lucht krijg je zonder demontage van de remklauw er daar niet uit.geen rekening mee houden. De magura hendels van de kalkhof moesten er ook af bij mij. Tis niet aars zegge we hier.
Idd je kan de remklauw demonteren om extra te ontluchten aan de remklauwzijde. Best ook een Ty-rap gebruiken om de remklauw te fixeren.
Dit doe ik soms ook maar dan steek ik het standaard afstandsblokje tussen de zuigertjes en dan trek en duw ik aan de spuit (er wel voor zorgen dat er voldoende remvloeistof al in het vatje zit zodat je geen lucht trekt aan de remhendel) zodat de remleiding vanaf de 2 kanten wordt gevuld.
ST3 black edition 983Wh. (Woon - werk enkel 30km)
thorVN
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 mar 2019, 06:23
Locatie: belgië

Is dat gewoon dot 4 remolie dat daarin gaat ? ik heb ook vernomen dat je dot 5 of zelfs dot 5.1 zou kunnen gebruiken hoewel ik niet echt het nut zie van dot 5.
Iemand tips , suggesties ?
Stromer ST3 (2019) wit 983Wh battery fietstassen : Ortlieb Back Roller Plus
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

In fietsremmenland wordt minerale olie gebruikt, speciaal voor remmen. Waarom dat anders is dan auto’s, motoren etc weet ik niet.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Kan het zijn dat autos en motoren meer te verduren hebben en DOT daar beter tegen kan?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Het valt me ook op dat de remvloeistof in mijn auto elke 2 jaar vervangen moet worden, maar dat dit in mijn fiets in 5 jaar nog niet gebeurd is (en ik tot nu toe ook nergens begrepen heb dat dit nodig zou zijn). Ik gok inderdaad dat dit te maken heeft met de hoeveelheid geabsorbeerde energie bij het afremmen van een auto vs een fiets.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

FreddyH schreef: 21 nov 2019, 10:29 Het valt me ook op dat de remvloeistof in mijn auto elke 2 jaar vervangen moet worden, maar dat dit in mijn fiets in 5 jaar nog niet gebeurd is (en ik tot nu toe ook nergens begrepen heb dat dit nodig zou zijn). Ik gok inderdaad dat dit te maken heeft met de hoeveelheid geabsorbeerde energie bij het afremmen van een auto vs een fiets.
Of dat het een commercieel interessante handeling is die met functionaliteit niets heeft te maken.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
TomSP
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 23276

Sommige Citroens gebruiken ook minerale olie (LHM-olie, oa in de hydraulisch geveerde modellen in het gehele systeem van ophanging en remmen, de eend gebruikt dit bij bepaalde modellen ook als remolie).
Voordeel van de bij Citroen toegepaste olie is dat deze niet hygroscopisch is. DOT4 remolie is wel hygroscopisch (trekt vocht aan). Dit vocht geeft bij veel remmen kans op luchtbellen en wegvallen van de remdruk.
Daarom wordt bij auto's vaak/vaker de remolie vervangen.
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

TomSP schreef: 21 nov 2019, 10:43 DOT4 remolie is wel hygroscopisch (trekt vocht aan). Dit vocht geeft bij veel remmen kans op luchtbellen en wegvallen van de remdruk.
Daarom wordt bij auto's vaak/vaker de remolie vervangen.
Dat was inderdaad wat ze bij de dealer meldden. Maar mooi om te weten dat dit met minerale olie geen issue is.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Heb ik ook weer wat geleerd :cool2:
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
TomSP
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 23276

Ik weet dat de minerale LHM die Citroen gebruikt geen vocht aantrekt, maar of dat dan automatisch voor alle minerale olieen zo is durf ik niet te zeggen... Lijkt er echter wel op:
https://www.epicbleedsolutions.com/blog ... neral-oil/

Kom zelfs een forum tegen waar LHM als remolie wordt aanbevolen vanwege de prijs:
https://singletrackworld.com/forum/topi ... no-brakes/

maar met een fiets in de garantie lijkt me dat niet handig. LHM is zo groen als wat, dus dat valt lekker op ;)
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
Plaats reactie