Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
mboelis schreef: ↑06 nov 2019, 21:53
Bij de ST3 zit de remklauw achter zo ongelukkig geplaatst dat de ontluchtingsnippel ondersteboven zit. Lucht krijg je zonder demontage van de remklauw er daar niet uit.geen rekening mee houden. De magura hendels van de kalkhof moesten er ook af bij mij. Tis niet aars zegge we hier.
Idd je kan de remklauw demonteren om extra te ontluchten aan de remklauwzijde. Best ook een Ty-rap gebruiken om de remklauw te fixeren.
Dit doe ik soms ook maar dan steek ik het standaard afstandsblokje tussen de zuigertjes en dan trek en duw ik aan de spuit (er wel voor zorgen dat er voldoende remvloeistof al in het vatje zit zodat je geen lucht trekt aan de remhendel) zodat de remleiding vanaf de 2 kanten wordt gevuld.
Is dat gewoon dot 4 remolie dat daarin gaat ? ik heb ook vernomen dat je dot 5 of zelfs dot 5.1 zou kunnen gebruiken hoewel ik niet echt het nut zie van dot 5.
Iemand tips , suggesties ?
Stromer ST3 (2019) wit 983Wh battery fietstassen : Ortlieb Back Roller Plus
Het valt me ook op dat de remvloeistof in mijn auto elke 2 jaar vervangen moet worden, maar dat dit in mijn fiets in 5 jaar nog niet gebeurd is (en ik tot nu toe ook nergens begrepen heb dat dit nodig zou zijn). Ik gok inderdaad dat dit te maken heeft met de hoeveelheid geabsorbeerde energie bij het afremmen van een auto vs een fiets.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
FreddyH schreef: ↑21 nov 2019, 10:29
Het valt me ook op dat de remvloeistof in mijn auto elke 2 jaar vervangen moet worden, maar dat dit in mijn fiets in 5 jaar nog niet gebeurd is (en ik tot nu toe ook nergens begrepen heb dat dit nodig zou zijn). Ik gok inderdaad dat dit te maken heeft met de hoeveelheid geabsorbeerde energie bij het afremmen van een auto vs een fiets.
Of dat het een commercieel interessante handeling is die met functionaliteit niets heeft te maken.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Sommige Citroens gebruiken ook minerale olie (LHM-olie, oa in de hydraulisch geveerde modellen in het gehele systeem van ophanging en remmen, de eend gebruikt dit bij bepaalde modellen ook als remolie).
Voordeel van de bij Citroen toegepaste olie is dat deze niet hygroscopisch is. DOT4 remolie is wel hygroscopisch (trekt vocht aan). Dit vocht geeft bij veel remmen kans op luchtbellen en wegvallen van de remdruk.
Daarom wordt bij auto's vaak/vaker de remolie vervangen.
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
TomSP schreef: ↑21 nov 2019, 10:43
DOT4 remolie is wel hygroscopisch (trekt vocht aan). Dit vocht geeft bij veel remmen kans op luchtbellen en wegvallen van de remdruk.
Daarom wordt bij auto's vaak/vaker de remolie vervangen.
Dat was inderdaad wat ze bij de dealer meldden. Maar mooi om te weten dat dit met minerale olie geen issue is.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Ik weet dat de minerale LHM die Citroen gebruikt geen vocht aantrekt, maar of dat dan automatisch voor alle minerale olieen zo is durf ik niet te zeggen... Lijkt er echter wel op: https://www.epicbleedsolutions.com/blog ... neral-oil/