Ontluchten HD942

Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

SamG schreef: 14 mar 2021, 11:23 Om even terug te komen op de Dot4/5.1 en minerale olie, niet elk merk gebruikt hetzelfde bij een fiets.
Shimano gebruikt minerale olie en bv Avid gebruikt Dot5.1 en TRP lijkt minerale olie te gebruiken. (maw zoek de instucties van de rem)
Maar over de HD492 vind je inderdaad verschrikkelijk weinig over.
Bij trp vind je zelfs geen gelijkaardige, want ik dacht misschien dat hd492 een rebrand was van een andere bestaande...
TRP gebruikt minerale olie, ook in de stromer versie. Had dit zelf al opgezocht en een kitje gekocht... Maar mijn fietsmaker heeft het nu bij remlicht herstelwerken zelf gedaan... en daar stond bij de factuur de prijs van minerale olie. Dus ben dubbel zeker.
ST3 black 983wh
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Daniel1975 schreef: 31 dec 2019, 15:06 Was er eerder niet aan toe gekomen, maar vandaag eindelijk gedaan. Rem was nu echt té zwak.
Conclusie: stelt geen ruk voor alleen is de plaatsing van de nippel op de remhendel gewoon extreem onhandig. Is echt niet over nagedacht.
Rem is weer hard, dat is het belangrijkste.
Ik had geen enkel remvermogen meer in mijn achterrem, hoewel er nog evenveel druk op mijn remhendel was dan normaal. Het leek alsof de pads gewoon doorslierden over een schijf vol olie...
ontvetten rempads, ontvetten schijf noch nieuwe rempads brachten een oplossing. Dan toch maar ontluchten en oude remblokjes erweer in. Dit werkte beter maar nog niet goed. Vervolgens weer nieuwe pads en nu is het OK, maar remkracht nog niet 100%, geen idee wat het nu nog kan zijn... Moet wel zeggen dat ik bijna 100% met mijn voorrem beginnen remmen ben sinds een aantal maand, en deze heeft dubbele zuigers, dus misschien is het nu wel contrast effect, maar ik kon in het begin mijn achterrem zelfs niet tot slippen brengen, nu wel, met wat moeite.

Maar over die plaatsing van de bleed nippel: voor de achterrem is die nippel perfect geplaatst... je moet je leidingen verticaal houden, dat wil dus zeggen, je fiets verticaal en je stuur draaien, en je kan zo het bleedpotje installeren zonder iets aan je remhendel te moeten veranderen. Dit zou anders zijn als het op de conventionele plaats zou zitten.
Voor de voorrem is het minder handig idd...
20210421_144705.jpg
20210421_144705.jpg (2.43 MiB) 1539 keer bekeken
ST3 black 983wh
Janvb
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2023, 18:39
Locatie: Zandhoven
Merk SP: Stromer ST7
Km-stand: 0

Gebruikersavatar
GoodbyeHarmony
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Great Britain
Berichten: 585
Lid geworden op: 12 aug 2020, 18:01
Locatie: Birmingham, UK
Merk SP: Stromer st5
Km-stand: 25000

The 942/944 brakes are just rebadged TRP/Tektro.

(They do a mix and match option for manufacturers).

The 4 pot version - 942-944 is a TRP Orion 4P HD-M745 - you can get them OEM on eBay about €50

The 2 pot is a TRP Slate X2 which are harder to find currently.

Bleed instructions attached. The levers are different - just use the little bleed port with the Torx head. Don't remove the reservoir lid.

Make sure the pistons are back but use a spreader tool with the pads in. It's as easy as anything to pop a piston on these, esp the 4 pot ones.

My sincere advice is to do this with the pads out and the caliber demounted from the frame - cleanliness is essential. Any oil on the pads will trash them - the only way to get them back is to bake them.

Cheers
Tim

De 942/944-remmen zijn zojuist TRP/Tektro opnieuw gebadgedeerd.

(Ze doen een mix en match optie voor fabrikanten).

De 4-pot versie - 942-944 is een TRP Orion 4P HD-M745 - je kunt ze OEM op eBay krijgen ongeveer €50

De 2-pot is een TRP Slate X2 die momenteel moeilijker te vinden is.

Bloedinstructies bijgevoegd. De hendels zijn anders - gebruik gewoon de kleine ontluchtingspoort met de Torx-kop. Verwijder het deksel van het reservoir niet.

Zorg ervoor dat de zuigers terug zijn, maar gebruik een strooigereedschap met de pads erin. Het is net zo eenvoudig als alles om hier een zuiger op te laten knappen, vooral de 4 poten.

Mijn oprechte advies is om dit te doen met de pads naar buiten en het kaliber gedemonteerd van het frame - netheid is essentieel. Alle olie op de pads zal ze weggooien - de enige manier om ze terug te krijgen is door ze te bakken.

Proost!

Tim
Screen Shot 2023-04-25 at 7.23.36 pm.png
Screen Shot 2023-04-25 at 7.23.36 pm.png (222.5 KiB) 719 keer bekeken
ST3 Pinion
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 aug 2023, 13:06
Locatie: Brussel
Merk SP: Stromer

Kan iemand een set aanraden voor een ST3 pinion?
Heb deze voor niets anders nodig, dus een basic set is voldoende.
ST3 Pinion
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 aug 2023, 13:06
Locatie: Brussel
Merk SP: Stromer

Voor wie op zoek is naar een setje, ik bestelde online de Edge Ontluchtingsset EZ-MTB Lite - Incl. kunststof adapters en dat werkt perfect.
Plaats reactie