Ketting versleten op 1400 km

Hage
Pro
Pro
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 sep 2019, 21:22

Hallo,
Is dit normaal? Na 1400 km ben ik reeds aan nieuwe ketting en tandwielen toe.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Als je quasi permanent op het kleinste tandwieltje rijdt (11T) én zo goed als geen onderhoud aan je drivetrain uitvoert dan is dat idd mogelijk, ja ... maar, als ik me niet vergis was jouw ST3 100 km geleden bij de FM voor een onderhoudsbeurt ? :roll:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

@GeertHasselt: Heb je zelf die conclusie getrokken of heeft iemand anders die conclusie voor jou getrokken? Op basis van welke informatie heb jij (of die ander) dat gedaan?
Witte ST3 van maart 2019
Hage
Pro
Pro
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 sep 2019, 21:22

Wel, heel vreemd eigenlijk.
Naar aanleiding van men onderhoud op 1300 km zei de technicus van de dealer mij dat men ketting en tandwielen al behoorlijk versleten waren. Nu moet ik eerlijkheidshalve bekennen dat ik niet altijd (voldoende) olie op de ketting en tandwielen aanbracht. Met op enkele plaatsten wat roest tot gevolg. Dus op zich had ik ook geen reden om aan zijn uitleg te twijfelen.
De eerste twee ritten na het onderhoud merkte ik dat de ketting een soort knik gaf bij elke draaibeweging. Samen met een soort van licht krakend geluidje. Daarom maakte ik vorige week een afspraak met de dealer om dan toch maar nieuwe tandwielen en een nieuwe ketting te laten plaatsen.
Wat nu vreemd is, op zaterdag ben ik 60 km gaan fietsen. De derde rit na het onderhoud. En gaandeweg niets meer te merken van die knik en het krakend geluid bij elke draaibeweging. Hebben de ketting en tandwielen zich gezet na een 100 km gereden te hebben?
Alleszins kan ik men afspraak van morgen bij de dealer laten doorgaan want ik zit nog met de batterij indicator die soms op hol (ander onderwerp) slaat en een remsensor die soms blijft hangen.
Wat misschien ook vermeldenswaardig is dat bij het onderhoud ook men motor werd vervangen. Niet omwille van de motor, maar omdat de dealer tijdens het onderhoud merkte dat de lager van men achteras stuk was. Hij heeft dan onmiddellijk een nieuwe lager gestoken, maar bij Stromer vormen achterwiel, lager en motor één geheel bij een eventuele vervanging.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Je kunt eigenlijk maar op een paar manieren ervoor zorgen dat je tandwielen en ketting op een afstand van 1300 km versleten zijn:
1. Rijd zoveel als mogelijk alleen op het zwaarste verzet (kleinste tandwiel achter).
2. Rijd zoveel als mogelijk door zand en modder, zorg dat de ketting en tandwielen voldoende water en modder pakken en maak je ketting en tandwielen na afloop niet schoon.
3. Vermijd de ketting te voorzien van smeermiddelen/olie, maar als je het toch niet kunt laten, smeer dan vet er op die de zandkorrels goed vasthouden.

Indien mogelijk: rijd ook een door sneeuw of water als de stooiwagens net pekel hebben uitgestrooid. Na afloop de fiets gewoon opbergen en niet aan komen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22825
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

GeertHasselt schreef: 09 mar 2020, 13:28 Wat nu vreemd is, op zaterdag ben ik 60 km gaan fietsen. De derde rit na het onderhoud. En gaandeweg niets meer te merken van die knik en het krakend geluid bij elke draaibeweging. Hebben de ketting en tandwielen zich gezet na een 100 km gereden te hebben?
Kan dat de boel zich net wat lekkerder is gaan zetten, maar je FM zal niet voor niks hebben gezegd dat je ketting en tandwiel (ik denk de 11? zeker niet allemaal versleten) zijn. Als de slijtage beginnend is, dan kan een drup olie soms wat uitstel geven, maar uiteindelijk ga je toch doortrappen.

De FM kan de slijtage desgevraagd aan je laten zien: kettingslijtage wordt gemeten m.b.v. een kettingmeter en slijtage aan een tandwiel stel je visueel vast. Je kunt als het goed is zelf het verschil in slijtage zien tussen jouw drivetrain en een Stromer bij je FM in de showroom.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 09 mar 2020, 16:13 Je kunt eigenlijk maar op een paar manieren ervoor zorgen dat je tandwielen en ketting op een afstand van 1300 km versleten zijn:
1. Rijd zoveel als mogelijk alleen op het zwaarste verzet (kleinste tandwiel achter).
2. Rijd zoveel als mogelijk door zand en modder, zorg dat de ketting en tandwielen voldoende water en modder pakken en maak je ketting en tandwielen na afloop niet schoon.
3. Vermijd de ketting te voorzien van smeermiddelen/olie, maar als je het toch niet kunt laten, smeer dan vet er op die de zandkorrels goed vasthouden.

Indien mogelijk: rijd ook een door sneeuw of water als de stooiwagens net pekel hebben uitgestrooid. Na afloop de fiets gewoon opbergen en niet aan komen.
:bj
En wacht tussen elke rit voldoende lang zodat de ketting tijd heeft om te gaan roesten voordat je weer gaat fietsen :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Hage
Pro
Pro
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 sep 2019, 21:22

Haha, ik moet toegeven Henri dat ik me bezondigde aan optie 2 en 3.
Terugschakelen naar een lagere versnelling doe ik wel veelvuldig waar nodig.
Maar met olie mag ik wat kwistiger zijn, en met het reinigen ook.
Dus wellicht heb ik de (verkorte) rijtijd met deze ketting en tandwielen wel verdiend, hé. 😔
En ja, de FM die ik echt wel vertrouw op kennis en kunde hanteerde zo’n toestel om de kettingslijtage te meten.
Stromer74
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jul 2020, 19:54
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 10.000

Hoi ,

Ik heb de st3 deze week op 5.000 km een beurt laten geven bij Egberts in Groningen. De ketting was nog goed, maar het kleinste tandwiel is vervangen. Die gebruik ik dan ook ongeveer 90% van de tijd.

Qua onderhoud maak ik af en toe de ketting schoon met een droge doek en spuit er dan weer wat siliconen op.

Wat mij betreft prima onderhoudskosten!
Stromer ST3 XL
983 Wh
40 km woon-werkverkeer enkel
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Nu nog iets vaker op een groter tandwiel fietsen. De onderhoudskosten aan je knieën gaan immers vele malen groter worden…
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie