Ketting versleten op 1400 km

Gebruikersavatar
Blizzard
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 nov 2017, 19:47
Locatie: Dalen
Merk SP: Stromer ST3 sport

FreddyH schreef: 12 jun 2021, 14:16 Nu nog iets vaker op een groter tandwiel fietsen. De onderhoudskosten aan je knieën gaan immers vele malen groter worden…
Klopt als een bus, echter betrap ik mij er zelf op, dat ik met de ST3 ook vaker op de 11 trap dan met mijn vorige ST1X. Dat gaat veel gemakkelijker....
Orange 20 inch ST1X met 618 batterij. Exit, nu: ST3 sport mat zwart.
Ochiba
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 jan 2020, 11:08
Locatie: Blackpool
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 10400

Mijn set is op 8300 km vervangen en daar kreeg ik te horen dat ik teveel vet gebruikte :shock:
Ik ben niet zuinig met de lube maar teveel valt er af met mijn smeermiddel en elk 1500km maak ik de ketting ook weer schoon.
1 keer per jaar vevangen van ketting en cassette vind ik geen ramp. 1400km lijkt op droog lopen of verkeerde olie/vet.
Stromer74
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jul 2020, 19:54
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 10.000

En nu met de nieuwe firmware voor de st3 heeft de fiets nog meer power.

Ik fiets vooral lange rechte stukken voor m’n woon-werkverkeer zonder onderbreking. In de bochten en bij optrekken schakel ik terug. Ik heb niet het gevoel dat ik m’n knieën zwaar belast.
Stromer ST3 XL
983 Wh
40 km woon-werkverkeer enkel
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Stromer74 schreef: 13 jun 2021, 12:33 En nu met de nieuwe firmware voor de st3 heeft de fiets nog meer power.
Klopt, maar dat is voor het topic niet relevant want dit staat volledig los van je drive train...
Stromer74 schreef: 13 jun 2021, 12:33 Ik fiets vooral lange rechte stukken voor m’n woon-werkverkeer zonder onderbreking. In de bochten en bij optrekken schakel ik terug. Ik heb niet het gevoel dat ik m’n knieën zwaar belast.
Je belast je knieën wel door lange stukken op een te lage cadans te rijden, zoals het geval is met de 11 tand. Tenzij je enorme wind mee hebt kan je best dat kleinste tandje vermijden.
Je hebt niet het gevoel dat je je knieën belast in dezelfde zin dat de roker niet het gevoel heeft zijn longen te belasten en de verhuizer niet het gevoel heeft zijn rug te belasten. Het is wel degelijk belastend en je betaalt de prijs niet onmiddellijk maar pas na een tijd...
ST3 black 983wh
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Met 800w hulp valt de belasting denk ik nog wel hard mee.
Hoe kom je erbij dat lange rechte stukken op 11t een te lage cadans is?
Dat zal op een ST3 (27,5") met 52-11 op een cadans van 80 zitten op rechte stukken bij 45km/h.
Dat is niet te laag, zeker niet gezien de lagere inspanning door de hulpmotor.
Bij een lagere belasting mag de cadans ook omlaag.
De ideale cadans van 80-100 is gebaseerd op fietsen op eigen kracht.
JDNY
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2021, 18:20
Locatie: Leuven
Merk SP: Stromer ST5

Ik rij op volle cruisesnelheid op tandje 15. Je crank is zo uitgelijnd dat je ketting daar ongeveer recht loopt. Als je lichter schakelt, zal je merken dat je ketting steeds schuiner komt te liggen met meer slijtage tot gevolg. Logische keuze, aangezien je die lichtste verzetten enkel trapt als je zonder ondersteuning valt en bergop moet.
Zorg voor een goede smering. Ik gebruik nu wax. Ketting helemaal ontvetten en dan 3x een laagje kettingwax erop en telkens laten drogen. Dit houdt je ketting echt proper. Elke 2 à 300 km opnieuw een laagje erop. Bij slecht weer sneller. Ik gebruik ook 2 kettingen die ik geregeld afwissel (rond de 1000km). Hoe dan ook is 1400km wel heel snel. Zelfs met de mtb in de winter haal je een pak meer km's.
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Edgecrusher schreef: 13 jun 2021, 16:28 Met 800w hulp valt de belasting denk ik nog wel hard mee.
Hoe kom je erbij dat lange rechte stukken op 11t een te lage cadans is?
Dat zal op een ST3 (27,5") met 52-11 op een cadans van 80 zitten op rechte stukken bij 45km/h.
Dat is niet te laag, zeker niet gezien de lagere inspanning door de hulpmotor.
Bij een lagere belasting mag de cadans ook omlaag.
De ideale cadans van 80-100 is gebaseerd op fietsen op eigen kracht.
Een ideale cadans ligt boven de 80. De meesten zullen zeggen, zelfs boven de 90.

je rijdt haast nooit 45. Je omni toont dat wel aan maar je rijdt op rechte stukken tussen de 41 en 43km.u.

Je cadans ligt dan op minder dan 70.
52/11 = 4,7
2,195 (wielomtrek) x 4,7 = 10,37
725 meter per minuut is 43,5km/u (wat je maximale snelheid is)
maakt een cadans van 69 (725/10,35.)
En het zal meestal eerder rond de 65 liggen op de 11 omdat je minder snel dan 43,5 rijdt.

Of het minder erg is om aan lage cadans te rijden omdat je een hulpmotor hebt, dat weet ik eigenlijk niet, maar ik denk niet dat dat veel uitmaakt.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bram Roose schreef: 14 jun 2021, 10:14 Een ideale cadans ligt boven de 80. De meesten zullen zeggen, zelfs boven de 90.
Voor mij 100 inderdaad, soms ook hoger.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bram Roose schreef: 14 jun 2021, 10:14 Of het minder erg is om aan lage cadans te rijden omdat je een hulpmotor hebt, dat weet ik eigenlijk niet, maar ik denk niet dat dat veel uitmaakt.
Ik denk dat dat wel uitmaakt, maar dat is afhankelijk van wat je op jouw fiets doet. Als je zelf 50W trapt dan is dat lage toerental geen probleem, maar ik gok niet dat je dat op een Stromer voor elkaar krijgt. Je trapt toch al snel 150W of meer weg.

Dan is de belasting op je knie lager dan wanneer je dik 200W of in piek zelfs flink meer dan dat weg trapt.

Dus in plaats van een verstandige 90 RPM kom je op een Stromer wellicht uit op 85 oid. Lager dan dat is voor de momenten dat je harde wind mee hebt een alleen hoeft te free-wheelen. Dan is tandje 11 ok.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Stromer74
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jul 2020, 19:54
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 10.000

Bram Roose schreef: 14 jun 2021, 10:14
Edgecrusher schreef: 13 jun 2021, 16:28 Met 800w hulp valt de belasting denk ik nog wel hard mee.
Hoe kom je erbij dat lange rechte stukken op 11t een te lage cadans is?
Dat zal op een ST3 (27,5") met 52-11 op een cadans van 80 zitten op rechte stukken bij 45km/h.
Dat is niet te laag, zeker niet gezien de lagere inspanning door de hulpmotor.
Bij een lagere belasting mag de cadans ook omlaag.
De ideale cadans van 80-100 is gebaseerd op fietsen op eigen kracht.
Een ideale cadans ligt boven de 80. De meesten zullen zeggen, zelfs boven de 90.

je rijdt haast nooit 45. Je omni toont dat wel aan maar je rijdt op rechte stukken tussen de 41 en 43km.u.

Je cadans ligt dan op minder dan 70.
52/11 = 4,7
2,195 (wielomtrek) x 4,7 = 10,37
725 meter per minuut is 43,5km/u (wat je maximale snelheid is)
maakt een cadans van 69 (725/10,35.)
En het zal meestal eerder rond de 65 liggen op de 11 omdat je minder snel dan 43,5 rijdt.

Of het minder erg is om aan lage cadans te rijden omdat je een hulpmotor hebt, dat weet ik eigenlijk niet, maar ik denk niet dat dat veel uitmaakt.
Ik denk dat het zeker uitmaakt. Als je een hometrainer/spinningbike met verstelbare weerstand hebt en je zet de weerstand op z’n laagst is het geen enkel probleem om met een cadans van 80, 50, of 10 te trappen. Als je de weerstand van de hometrainer verhoogt merk je dat je cadans omhoog moet om het zelfde vermogen te leveren, of je sloopt inderdaad je knieën.

Er zal dus toch een verband zijn tussen het vermogen dat je levert en de cadans waarin je trapt. Hoger vermogen is hogere optimale cadans. Nu de stromer 800 watt levert, hoef je zelf een stuk minder vermogen te leveren om aan 45 (gps)-kilometer per uur te komen. Ik weet niet waar de optimale cadans van 80-100 op gebaseerd is, maar als dit een goede indicatie is voor bijv. Race fietsers zonder hulpmotor, moet je deze cadans dan eigenlijk corrigeren voor het vermogen dat de stromer levert op het achterwiel.

Anyway, ieder z’n eigen voorkeuren denk ik maar.
Laatst gewijzigd door Stromer74 op 14 jun 2021, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Stromer ST3 XL
983 Wh
40 km woon-werkverkeer enkel
Plaats reactie