Het is natuurlijk heel persoonlijk wat je zelf fijn vindt.
Bij veel vermogen met een lage cadans is de belasting op de spieren en gewrichten wel hoger.
Bij een laag vermogen, met (veel) hulp van de motor is dit aanzienlijk lager.
Een Brits onderzoeksteam toonde aan dat amateur-renners geen voordeel halen uit een hogere cadans (rpm).
Sterker nog, ze vonden het tegenovergestelde: je benen dwingen om een kunstmatig hoog aantal omwentelingen te draaien, zorgt ervoor dat de hartslag de hoogte in gaat en de efficiëntie daalt.
Je verspeelt simpelweg energie.
Onlangs werd er in Medicine & Science in Sports & Exercise een onderzoek gepresenteerd, waarin wetenschappers van de University of Queensland in Australië een poging hebben gedaan om de meest efficiënte trapfrequentie voor amateurwielrenners te bepalen – de cadans waarop de spieren een hoog, gelijkmatig vermogen kunnen leveren.
Een cadans van 80 rpm blijkt de sweet spot te zijn waarop de Vastus Lateralis – één van de belangrijkste spieren in je quadriceps – het meeste vermogen kan leveren zonder energie te verspillen.
Daarmee is het dus de meest efficiënte en gelijkmatigste cadans.
Ketting versleten op 1400 km
-
- Veteraan
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
- Locatie: Utrecht
- Merk SP: Stromer ST1x (2019)
- Km-stand: 6313
Leuk om te weten! Mijn racefiets cadans was gemiddeld altijd 81rpm. Bij mijn stromer weet ik het niet; geen meter. Maar tandje 12 achterop was precies de sweetspot welke ik miste met de orginele cassette; dus ik vermoed dat ik niet ver van de 80rpm zit op de Stromer
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
-
- Veteraan
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
- Locatie: Gouda
- Merk SP: Klever N Rogue
- Km-stand: 7000
Als ik de gemiddelde Stella cadans waarneem van de 70+er dan denk ik dat de belasting van de knieën bij lage cadans en met ondersteuning wel mee valt.
QED
QED
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Wie het volledige artikel wil lezen kan dat via deze link : https://www.bicycling.com/nl/training/a ... le-cadans/Edgecrusher schreef: ↑14 jun 2021, 20:29 Een Brits onderzoeksteam toonde aan dat amateur-renners geen voordeel halen uit een hogere cadans (rpm).
Sterker nog, ze vonden het tegenovergestelde: je benen dwingen om een kunstmatig hoog aantal omwentelingen te draaien, zorgt ervoor dat de hartslag de hoogte in gaat en de efficiëntie daalt.
Je verspeelt simpelweg energie.
Onlangs werd er in Medicine & Science in Sports & Exercise een onderzoek gepresenteerd, waarin wetenschappers van de University of Queensland in Australië een poging hebben gedaan om de meest efficiënte trapfrequentie voor amateurwielrenners te bepalen – de cadans waarop de spieren een hoog, gelijkmatig vermogen kunnen leveren.
Een cadans van 80 rpm blijkt de sweet spot te zijn waarop de Vastus Lateralis – één van de belangrijkste spieren in je quadriceps – het meeste vermogen kan leveren zonder energie te verspillen.
Daarmee is het dus de meest efficiënte en gelijkmatigste cadans.
Klopt ... 52/12 en 50-559 banden geeft tegen 45 km/u een trapfrequentie van zo'n 83 RPM.Jan-Willem Wisselink schreef: ↑14 jun 2021, 22:14 Maar tandje 12 achterop was precies de sweetspot welke ik miste met de orginele cassette; dus ik vermoed dat ik niet ver van de 80rpm zit op de Stromer
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
-
- Veteraan
- Berichten: 695
- Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03
exact, bij mij ook, heb nu een 12 tandje en dat is de perfectie als er geen zware wind staat. En ik rijdt ook gemiddeld 82 rpm op racefiets.Jan-Willem Wisselink schreef: ↑14 jun 2021, 22:14 Leuk om te weten! Mijn racefiets cadans was gemiddeld altijd 81rpm. Bij mijn stromer weet ik het niet; geen meter. Maar tandje 12 achterop was precies de sweetspot welke ik miste met de orginele cassette; dus ik vermoed dat ik niet ver van de 80rpm zit op de Stromer
ST3 black 983wh
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Dankjewel. Hier wordt het pas écht interessant:Golvas schreef: ↑15 jun 2021, 07:13 Wie het volledige artikel wil lezen kan dat via deze link : https://www.bicycling.com/nl/training/a ... le-cadans/
Ik val in de laatste categorie en dat verklaart meteen waarom ik de voorkeur geef aan een relatief hoge cadans. (Ik kan echt niet uit de voeten met 80rpm.)Overzicht ideale trapfrequentie
Alles samengevat kan de ideale trapfrequentie bepaald worden aan de hand van dit overzicht:
Snelle spiervezels / Slechte conditie: Jouw persoonlijke cadansvoorkeur is aan de lage kant, tussen de 75 en 85 rmp.
Snelle spiervezels / Goede conditie: Je efficiëntie is het hoogst bij een cadans tussen de 85 en 90 rpm.
Langzame spiervezels / Slechte conditie: Jouw persoonlijke cadansvoorkeur zal eveneens liggen tussen de 85 en 90 rpm.
Langzame spiervezels / Goede conditie: Je efficiëntie is het hoogst bij een hoge cadans, 95 rpm of meer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Veteraan
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51
Let wel op dat het hier om amateur wielrennen gaat. Klasse onder de elite/ beloften
Dit zijn geen beginners die zondagochtend even een stukje gaan fietsen, maar wel serieus trainen en in teamverband/ wedstrijdverband sporten.
Dit is nog wel verdeeld in klasse A/B/C, maar denk toch dat weinigen hier mee kommen met deze amateurs. (ik ook niet )
Goede/ slechte conditie is nogal relatief hier, denk ik.
Dit zijn geen beginners die zondagochtend even een stukje gaan fietsen, maar wel serieus trainen en in teamverband/ wedstrijdverband sporten.
Dit is nog wel verdeeld in klasse A/B/C, maar denk toch dat weinigen hier mee kommen met deze amateurs. (ik ook niet )
Goede/ slechte conditie is nogal relatief hier, denk ik.
-
- Veteraan
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
- Locatie: Utrecht
- Merk SP: Stromer ST1x (2019)
- Km-stand: 6313
Gelukkig.. Begon me al bijna zorgen te maken over m'n conditie
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Zit altijd tussen 90-110rpm zowel op de racefiets, VM als de SP en dit al jaren ook toen ik koerste alleen als ik met Poetin fiets komt de 80rpm in beeld.
Kan dit uren volhouden ook met klimmen blijf ik liefst boven de 80rpm.
Zit nu op 19K met de 2e set kransen en 2e kettingwiel, 2e afwisselend 3e ketting probeer ze elke 1.5-2K te verwisselen en na elke regenrit even een poetsdoek erover.
Heb afgelopen winter geen pekel gehad, pakte ik m'n oude racefiets.
Gebruik (vooral met regen) regelmatig Squirt en er staan nog geen aanzetten op de kransen. gebruik voornamelijk de 13t/m18 soms de 12 en sporadisch de 11 rij altijd op 15-16 weg.
Ik zou het zonde vinden van m'n materiaal om met 1400km een ketting vast te laten roesten maar eenieder zijn meug
Kan dit uren volhouden ook met klimmen blijf ik liefst boven de 80rpm.
Zit nu op 19K met de 2e set kransen en 2e kettingwiel, 2e afwisselend 3e ketting probeer ze elke 1.5-2K te verwisselen en na elke regenrit even een poetsdoek erover.
Heb afgelopen winter geen pekel gehad, pakte ik m'n oude racefiets.
Gebruik (vooral met regen) regelmatig Squirt en er staan nog geen aanzetten op de kransen. gebruik voornamelijk de 13t/m18 soms de 12 en sporadisch de 11 rij altijd op 15-16 weg.
Ik zou het zonde vinden van m'n materiaal om met 1400km een ketting vast te laten roesten maar eenieder zijn meug
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe
-
- Rookie
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 08 aug 2021, 21:00
- Merk SP: Stromer ST3
- Km-stand: 11322
Lijkt me niet... Ik nader inmiddels de 9000 km met mijn ST3 van september 2019. Lange tijd nauwelijks gefietst vanwege thuiswerken. Desalniettemin nog steeds eerste ketting en cassette. Bij laatste beurtje door FM (7500 km) zei deze nauwelijks braampjes op de cassette te hebben aangetroffen. Ook de status van de ketting vond hij bijzonder goed.
Ik rijd woon-werkverkeer iets meer dan 43 km per dag. Trouw elke week onderhoud aan de ketting met wax. Door de tijd heen heb ik Squirt, Bike7 Pro Wax en Pedro's Ice Wax gebruikt. Allemaal naar volle tevredenheid. In de zomer volledige reiniging van de ketting zo om de 3 weken met wekelijks nog 1x waxen. In de natte periode elke week de ketting reinigen en weer waxen. En ja, ik rijd dus in principe het gehele jaar elke (werk)dag, weer of geen weer...