ABS en de ST5

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Edgecrusher schreef: 06 sep 2020, 16:08 Wel bijzonder dat Bosch wel een sensor op het achterwiel gebruikt. (als bij motoren)
Het bosch systeem is niet fraai, maar maakt wel retrofitten mogelijk vanaf 2019 systemen.
Stromer weet hoe snel hun achterwiel draait, door de motor in het achterwiel. Daarom heb je die sensor op een Stromer niet nodig. Retrofitten is bij een Stromer inderdaad niet mogelijk, dat is het nadeel van super netjes wegwerken...
Edgecrusher schreef: 06 sep 2020, 16:08 Gezien de hoge positie/ zwaartepunt op een SP kan ik het voordeel er wel van in zien.
Ik ook, absoluut! Je hoeft tijdens een noodstop ineens niet meer bezig te zijn met de remkracht verdeling, je hoeft je alleen te focussen op vol die voorrem inknijpen en kijken wat er om je heen gebeurt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH: dank voor je uitgebreide uitleg en verslag. Ik kan mij er helemaal in vinden :ay
FreddyH schreef: 06 sep 2020, 11:40 That's it. Het ABS systeem ligt dus net onder de OMNI, en nog iets verder bij de zadelbuis ligt nog een gyroscoop verstopt. Met die gyroscoop wordt het liften van het achterwiel gedetecteerd.
Als ik het goed begrepen heb registreert de gyroscoop sensor in de nieuwe ST5 het als het achterwiel omhoog komt, én als het achterwiel naar links of rechts uitbreekt. Die combinatie, gemonteerd op een SP, daar zegt Stromer de eerste in te zijn.

Het geheel, dus de ABS module plus sensor, zit weggewerkt in de bovenbuis van het frame, achter de OMNI module.
FreddyH schreef: 06 sep 2020, 11:40 Stromeur en ik zijn beiden op 2 prototypes gaan fietsen. In eerste instantie voorzichtigaan eens die voorrem inknijpen (blijft toch onwennig: een voorrem vol inknijpen) en de fiets remt gewoon erg hard. Niet bijzonder: dat doet mijn eigen fiets ook. Na een paar keren voorzichtig aftasten waren we ineens als 2 giebelende pubers om en om elkaar vol aan het inhalen, om vervolgens met snelheden tussen de 35 en 45 km/h ineens VOL in die voorrem te knijpen. In 1 woord: geweldig.
Het was inderdaad een bijzondere ervaring. Je gelooft eerst niet dat het echt werkt, dus je begint voorzichtig. Maar al snel neemt het vertrouwen in het systeem toe. Op topsnelheid de voorrem zo hard als je maar kunt inknijpen is zó ontzettend contra-intuïtief, maar het kan dus gewoon.

Je voelt inderdaad niet echt dat de ABS ingrijpt, al zei de Stromer tech dat je dit wel kunt voelen in de remgreep. FreddyH wees me erop dat je het kunt zien aan je voorband. Het profiel van een rollende band toont een bepaald patroon en dat gaat sneller, langzamer, sneller, langzamer onder invloed van de ABS.

Dat je überhaupt naar je voorwiel durft te kijken als je met 45km/u vol in de voorrem hangt, in plaats van een plek zoekt om met je gezicht het gras in te gaan zegt ook genoeg.
FreddyH schreef: 06 sep 2020, 11:40 Ook dat ging perfect, dus vol op het 'gas' en met 30 km/h op nat, hobbelig gras vol in de ankers. Zelden heb ik zo lomp gespeeld op zo'n dure machine (prototypes zijn DUUR!), maar het systeem werkt subliem.
Ik durfde in eerste instantie niet over dat gras (*chicken), maar toen Freddy terug was heb ik het ook even geprobeerd. Degenen die vandaag aan de achterzijde buiten zijn geweest, zullen onze diepe sporen in het gras misschien nog wel gezien hebben.

Ook ik ben nog nooit zo tekeer gegaan met een testbike, op een manier waarmee ik normaal niet alleen een peperduur prototype had zou kunnen crashen, maar mezelf ook in serieus gevaar zou brengen. Die ABS is echt heel erg goed.
FreddyH schreef: 06 sep 2020, 11:40 Het systeem komt als ik het goed herinner ongeveer september volgend jaar op de markt, dus de ST5 Ltd heeft het nog niet. Het wordt dan geintroduceert op de ST5, niet als optie maar als standaard feature.
Het wordt inderdaad een standaard feature op de nieuwe ST5. De release was aanvankelijk gepland voor februari 2021, maar is uitgesteld naar juli 2021.

Concreet betekent dit dat de huidige ST5 ongeveer t/m mei 2021 in productie blijft en daarna EOL gaat.

Verder krijgt de nieuwe ST5 een andere frame-kleur. Het wordt waarschijnlijk wel weer grijs, maar dan met een spannend glansje erin. Hieronder één van de test-kleuren. Het is dus nog niet zeker dat dit 'm wordt, maar dit is de richting waarin Stromer denkt. Uiteraard weer met lining in een andere kleur, al gaat het rood er wel af. Erachter zie je de huidige ST5 als referentie:

Stromer ST5 ABS frame.jpg
Stromer ST5 ABS frame.jpg (865.26 KiB) 2961 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Mooie (glanzende!) kleur grijs, maar persoonlijk mag de ST5 wel wat gewaagder qua kleur. Vind dat blauw van de nieuwe ST2, maar ook het groen van de St3 LE en zelfs het geel van de ST1 geslaagder dan grijs...

Evengoed heeft Stromer mooie plannen in het vooruitzicht, waardoor ze met goede antwoorden op de concurrentie komen....
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Barry schreef: 06 sep 2020, 17:34 Mooie (glanzende!) kleur grijs, maar persoonlijk mag de ST5 wel wat gewaagder qua kleur.
Hebben we ook aan Stromer gezegd. Wie weet, ooit. Ze vonden dit nieuwe grijs al heel spannend voor de Vijf.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 06 sep 2020, 17:22 Dat je überhaupt naar je voorwiel durft te kijken als je met 45km/u vol in de voorrem hangt, in plaats van een plek zoekt om met je gezicht het gras in te gaan zegt ook genoeg.
:bj
Mooie omschrijving :lol:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bram Roose schreef: 06 sep 2020, 12:17 Ik heb nog nooit ABS gemist op mijn fiets, maar het is waarschijnlijk net in echte rampsituaties (waar ik nog niet in zat) dat dit systeem zijn nut bewijst. In die zin heb ik dus van mijn airbags in mijn auto nog geen nut gehad, dus die redenering gaat eigenlijk niet op.
Dat is het ja. In de auto merk je niks van je ABS, airbags, gordels en hoofdsteunen als je ze niet nodig hebt, maar zonder ABS, airbags en autogordel had ik naar alle waarschijnlijkheid vorig jaar het leven gelaten in de kettingbotsing waarin ik op de snelweg kneiterhard werd gesandwicht.

Ik ben het met FreddyH eens, dat de kans groot is dat een aantal nare ongevallen (waaronder het ongeval van jjj) beter was afgelopen als er ABS op de ST5 had gezeten.
Bram Roose schreef: 06 sep 2020, 12:17 Eén detail: het lijkt op de foto's alsof de rotatieschijf al heel wat slijtage heeft. Maar naar ik begrepen heb is er geen fysiek contact tussen het oog/sensor en de schijf, maar op de foto is het alsof het een remschijf is die veel betere tijden gezien heeft. Enig idee hoe dit komt? Of is er toch een mechanisch contact tussen schijf en sensor in dit systeem?
Deze ST5 ABS is een "rideable prototype". Dat betekent dat er continu aan gesleuteld, getest en gerotzooid wordt (hebben FreddyH en ik ook gedaan) en dat geen enkel detail van deze bike nog vast ligt. Dus wat je ook ziet aan krasjes, gegevens, kleuren, afmontage etc: het is een prototype. We hebben nog een lange tijd te gaan, zeker tot juli 2021. Er kan en zal nog vanalles aan deze bike veranderen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromeur schreef: 06 sep 2020, 17:48
Barry schreef: 06 sep 2020, 17:34 Mooie (glanzende!) kleur grijs, maar persoonlijk mag de ST5 wel wat gewaagder qua kleur.
Hebben we ook aan Stromer gezegd. Wie weet, ooit. Ze vonden dit nieuwe grijs al heel spannend voor de Vijf.
Schoot me nog te binnen toen we het met mensen van Stromer over dat saaie grijs hadden: ook de Stromer dealers reageren vaak wat behoudend. Toen de kanariegele ST1 LE werd aangekondigd zag hun grootste dealer - een dealer die weet wat de klant wil want ze verkopen genoeg - er totaal geen gat in. Hij heeft er pruilend eentje besteld voor in de showroom uit verplichting jegens Stromer ...


.. -> en er uiteindelijk 80 verkocht :bj

Stromer en de dealers moeten het nog even leren, dat sommigen nat gaan voor rete-strak matzwart, grijs of wit, maar anderen niet. En ook dat is een enorme doelgroep.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Bij een van mijn werkgevers had ik al enige jaren "motordiensten" gedraaid.
Elk jaar verplicht VRO op PVI te Lelystad, dagje Zandvoort en een dag zo hard als het lepeltje gaan kon door Nederland olv. instructeurs die wij nooit mochten passeren :mrgreen:

Toen ons "huismerk" met alleen nog maar ABS uitkwam moest er natuurlijk weer opnieuw geleerd worden, remmen, droog, nat, op putdeksels, in snelle bochten, op grint etc.etc. de conclusie was eigenlijk dat, als je ervaren motorrijder was, en dat waren wij, je remweg niet noemenswaardig korter werd.
De beste ABS zit immers in je hoofd icm vingergevoeligheid, reflexen en motorbeheersing.

Grootste voordeel was de bestuurbaarheid om een bermvlucht te maken/om het obstakel heen sturen tijdens het remmen/maken van een noodstop op hoge snelheid, iets wat wij al jaren oefenden tijdens de VRO dagen.

Betekend dat je als je op mogelijk gladde wegen, blerf, sneeuw, nattigheid en andere zooi je snelheid actief aanpast zodat het passieve veiligheidssysteem never hoefde in te grijpen.

Tijdens een onverwachte panieksituatie volle bak remmen zal met werkend ABS niet resulteren in een glijer als de wielen bijna blokkeren (heb ik meerdere malen moeten oefenen op motor met zijwielen bij de slipschool)

Wat ik wel vaak gehoord heb van mensen die een ongeval hebben gehad (de beruchte kop staartjes)......"m'n auto remde ineens niet meer" die reactie is het gevolg van het ingrijpen van ABS.
ABS is dus niet zaligmakend; de heren Lauda en Senna waren bij leven nooit zo enthousiast over ABS :bb
Het is mi net als met winterbanden onder de auto, rij er hetzelfde mee als zomerbanden en je hebt wat reserve bij onverwachte situaties.
Neemt niet weg dat ik ws. bij een volgende stromer de optie graag op mijn fiets zou willen hebben. :bi
Laatst gewijzigd door WFVst5 op 06 sep 2020, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Ook ik ben razendenthousiast over de ST5 ABS na mijn testrit vanmiddag op de gerenoveerde mijnsite Thor in Genk. Ik ging helaas overkop met een ST5 zonder ABS en ben bijna zeker dat dit ABS-systeem me geholpen had om het rubber onder te houden.

Ondanks mijn acrobaat-ervaring op de ST5 destijds, toch ook net als FreddyH en Stromeur voluit tegen 43 km/h in de voorrem gegaan. Bike gaat rechtuit en heeft volgens mij ook een zeer korte remafstand. Precies wat ABS op een auto ook doet. Ik voelde / zag het voorwiel inderdaad ook tak-tak-tak blokkeren en weer vrij rijden in fracties van seconden. Het achterwiel netjes volgend. Bij wijze van test ook eens alleen met het achterwiel tegen lage snelheid geremd, en dan ga je uiteraard nog wel lichtjes links of rechts onderuit.

Indrukwekkend dus, en mijn volgende Speed Pedelec in 2022 moet ABS hebben, zonder twijfel. Overigens, mijn ST3 blijkt zodanig goed ingeregeld te zijn door mijn dealer dat ie (veel) vlotter de 47km/h haalt dan de ST5-testmodellen van Stromer. OK, daar wordt natuurlijk keihard mee gerotzooid, maar het zegt veel positiefs over mijn dealer, en dat was voor mij enorm leuk om vast te stellen deze middag.

Overigens, riem+Pinion overwegen ze daar zéker voor de premium modellen, hoorde ik van de Benelux sales kerel. Niet voor 2021 (ST5 Ltd), niet voor 2022 (ST5 ABS), maar wél nadien.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Stromer en de dealers moeten het nog even leren, dat sommigen nat gaan voor rete-strak matzwart, grijs of wit, maar anderen niet. En ook dat is een enorme doelgroep.
[/quote]

Over smaak valt niet te twisten de st5 vond ik meteen mooi vooral om de zijde-grafiet kleur mijn racefiets is zijde zwart met grijze opdruk zelfs mijn vrouw is er weg van.........een van mijn eerste racefietsen (40jr geleden) was vet parelmoer purper/magenta met parelmoer zwart.....vond ik toen te gek en nu zou ik er langs lopen, hooguit kijken wat voor groep en wielen er gemonteerd zijn.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Plaats reactie