ABS en de ST5

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Aan mij de eer om iets over het ABS systeem te vertellen.

Ik heb ervoor gekozen om ook meteen wat uitleg erbij te zetten over de werking van het systeem, waarbij ik het allemaal zo simpel mogelijk hou (en heel veel belangrijke details weglaat).


ABS, wat is het?
ABS staat voor Anti Blokkeer Systeem, een naam die feitelijk onjuist is: de naam suggereert dat het wiel niet meer blokkeert, maar wat er gebeurt is dat de blokkering héél snel weer opgeheven wordt.

In een auto werkt ABS in de basis heel simpel: een klein computertje bekijkt tijdens het remmen meerdere keren per seconde hoe snel de 4 wielen ronddraaien. Als alle wielen draaien is er niks aan de hand, als 1 wiel ineens stilstaat (lees: blokkeert) dan wordt op dat wiel de remdruk verminderd totdat het weer gaat draaien, dan wordt geleidelijkaan de remdruk weer verhoogt tot het weer blokkeert, etc. Dat pulseren voel je ook in je rempedaal.

Op een fiets werkt het in principe hetzelfde, maar er zijn duidelijke verschillen: je hebt uiteraard maar 2 wielen, waarbij het achterwiel sneller blokkeert dan het voorwiel. Aangezien het achterwiel geen ABS heeft en dus potentieel blijft blokkeren, kan het computertje niet simpelweg de draaiing van het voorwiel vergelijken met de draaiing in het achterwiel. In dat geval zou namelijk bij blokkeren van beide wielen de onterechte conclusie zijn dat de fiets stil staat :ai

ABS op fietsen
Stromer is niet de eerste die met ABS op de markt komt, die eer is aan Bosch. Op deze pagina leggen zij uit hoe hun systeem werkt.

ABS op een fiets is vergelijkbaar met ABS op een auto, maar heeft een interessante extra feature: als je héél hard remt dan wil je achterwiel wel eens omhoog komen. Als dat te ver gaat dan ga je over de kop, hetgeen nogal gevaarlijk is. Bosch en Stromer hebben daar dus een detectie voor ingebouwd: zodra de fiets achter omhoog komt gaat het voorwiel net iets minder hard remmen en gaat het achterwiel weer omlaag.

Dit lezende zou je zomaar de conclusie kunnen trekken dat het Stromer systeem vergelijkbaar is met het Bosch systeem, en hoewel dat technisch gezien klopt is er toch een significant verschil. Bij Bosch hangt er een kastje onder de koplamp, welke niet perse mooi is:
Bosch-ABS.jpg
Bosch-ABS.jpg (35.39 KiB) 5511 keer bekeken
Stromer zou Stromer niet zijn als ze die oplossing zouden accepteren. Waar ik bij sommige keuzes van Stromer mijn schouders ophaal of het zelfs compleet oneens ben (voorbeeld: spatborden) moet ik ze hier echt gelijk geven. Wat is er bij het Stromer ABS systeem te zien? Als je heel goed kijkt nog steeds weinig.

De meest in het oog springende wijziging hebben we hier al gezien: de rotatiesensor in het voorwiel (het zwarte staafje naast de remklauw en de ring binnenin de schijfrem):
rotatie_sensor.jpg
rotatie_sensor.jpg (543.1 KiB) 5511 keer bekeken
Dan is er nog een subtiele indicatie op de OMNI:
OMNI.jpg
OMNI.jpg (961.51 KiB) 5511 keer bekeken
En als je aan de onderkant van de bovenbuis kijkt, dan kan je zien waar het ABS systeem verstopt zit. Boven deze afdekplaat:
afdekplaat_bovenbuis.jpg
afdekplaat_bovenbuis.jpg (716.71 KiB) 5511 keer bekeken
That's it. Het ABS systeem ligt dus net onder de OMNI, en nog iets verder bij de zadelbuis ligt nog een gyroscoop verstopt. Met die gyroscoop wordt het liften van het achterwiel gedetecteerd.

Leuk allemaal. Maar werkt het ook?
Kort antwoord: ja. Langer antwoord is nog steeds ja, maar dan komt er een grote grijns bij :cool2:

Stromeur en ik zijn beiden op 2 prototypes gaan fietsen. In eerste instantie voorzichtigaan eens die voorrem inknijpen (blijft toch onwennig: een voorrem vol inknijpen) en de fiets remt gewoon erg hard. Niet bijzonder: dat doet mijn eigen fiets ook. Na een paar keren voorzichtig aftasten waren we ineens als 2 giebelende pubers om en om elkaar vol aan het inhalen, om vervolgens met snelheden tussen de 35 en 45 km/h ineens VOL in die voorrem te knijpen. In 1 woord: geweldig.

Ok, op een gegeven moment moet je ook weer serieus worden. Hoe werkt het systeem als ook het achterwiel blokkeert? Super. Het systeem geeft geen krimp en doet precies wat het moet doen. Wat merk je aan het systeem als het aan het werken is? Niet veel: ik had de indruk dat ik iets voelde in de remhandel, maar ik weet het niet eens zeker. Dus het is of zeer subtiel, of het is er gewoon niet.

Na enige tijd zijn we weer teruggegaan. Bij het nabespreken zegt de Stromer techneut opeens: je merkt het pas echt goed als je over gras of gravel oid rijdt. Dus ik kijk naar buiten en zie een grasveld, ik kijk nog eens naar dat prototype en vraag zo voorzichtig mogelijk aan die techneut: "mag ik dat ook eens proberen?". Maar natuurlijk was het antwoord, dus ik in eerste instantie rustigaan (± 10 km/h) op dat gras vol in de voorrem. Ook dat ging perfect, dus vol op het 'gas' en met 30 km/h op nat, hobbelig gras vol in de ankers. Zelden heb ik zo lomp gespeeld op zo'n dure machine (prototypes zijn DUUR!), maar het systeem werkt subliem.

Super! Maar wanneer en op welk model komt het nu?
Het systeem komt als ik het goed herinner ongeveer september volgend jaar op de markt, dus de ST5 Ltd heeft het nog niet. Het wordt dan geintroduceert op de ST5, niet als optie maar als standaard feature. Naar mijn mening is dat een goede keuze. Je hebt namelijk helemaal geen last van het systeem: het weegt maar een paar honderd gram en werkt fantastisch. Daarnaast hoef je maar 1 keer niet helemaal helder te zijn en ergens van te schrikken...

Ik kan er gewoon niet omheen, het op dit forum zeer goed gedocumenteerde ongeluk van jjj had niet die gevolgen gehad als het ABS systeem toen al beschikbaar was... Zo simpel is het.

Help, een ST5 ligt buiten mijn budget!
Ik heb nog gevraagd of dit systeem bijvoorbeeld 1 jaar later op de ST3 gaat verschijnen, maar daarop kunnen of willen ze nog geen antwoord geven.
Bijlagen
overzicht.jpg
overzicht.jpg (1.53 MiB) 5511 keer bekeken
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Oh ja: met dank aan Stromeur voor de foto's!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Is het ABS ook uitschakelbaar ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Bedankt voor de heldere uiteenzetting Freddy. Prachtig weggewerkt van Stromer.
Ben heel benieuwd naar hoe dit aanvoelt in de praktijk. Ik heb nog nooit ABS gemist op mijn fiets, maar het is waarschijnlijk net in echte rampsituaties (waar ik nog niet in zat) dat dit systeem zijn nut bewijst. In die zin heb ik dus van mijn airbags in mijn auto nog geen nut gehad, dus die redenering gaat eigenlijk niet op. Je moet waarschijnlijk zelfs niet meer met je hoofd erbij zijn als je vol in de remmen gaat, dus het zal wel degelijk nuttig zijn en vertrouwen bieden aan de iets minder vaardige fietsers. Ik hoop op een trickle down naar de ST3 tegen dat de mijne aan vervanging toe is.

Eén detail: het lijkt op de foto's alsof de rotatieschijf al heel wat slijtage heeft. Maar naar ik begrepen heb is er geen fysiek contact tussen het oog/sensor en de schijf, maar op de foto is het alsof het een remschijf is die veel betere tijden gezien heeft. Enig idee hoe dit komt? Of is er toch een mechanisch contact tussen schijf en sensor in dit systeem?
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Golvas schreef: 06 sep 2020, 11:55 Is het ABS ook uitschakelbaar ?
Niet gevraagd, maar ik vermoed van niet.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bram Roose schreef: 06 sep 2020, 12:17 Eén detail: het lijkt op de foto's alsof de rotatieschijf al heel wat slijtage heeft. Maar naar ik begrepen heb is er geen fysiek contact tussen het oog/sensor en de schijf, maar op de foto is het alsof het een remschijf is die veel betere tijden gezien heeft. Enig idee hoe dit komt? Of is er toch een mechanisch contact tussen schijf en sensor in dit systeem?
Er hoort geen contact te zijn (de sensor werkt met licht), maar dit is een rijdend prototype die vast en zeker al zwaar mishandeld is.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Dank voor de uitleg Freddy :ay Door dit verhaal nog enthousiaster geworden. Hulde aan Stromer dat ze compromisloos aan de integratie hebben gewerkt. Natuurlijk benieuwd naar de kosten en wat de kinderziektes in dit systeem zullen zijn.

Impliciet is de vraag al beantwoord of het achteraf op een bestaande ST5 is te monteren, dat kan helaas niet.

Afhankelijk van hoeveel km’s ik komend jaar woon-werk weer ga maken zou ik als mijn ST5 drie jaar wordt, deze best voor een ST5 met ABS willen inruilen... Als die dan ook nog een riem en pinion zou hebben, tja een mens mag dromen :D
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik kreeg gisteren de indruk dat Stromer met de sportieve modellen (3 en 5) vooral met ketting en derailleur wil blijven werken, ik verwacht komend jaar dus geen ST5 met riem.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Bart-V
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 63
Lid geworden op: 19 sep 2017, 20:42

Vandaag ook naar Genk geweest naar de universe day en moet zeggen Stromer heeft zijn zaakjes mooi voor elkaar. Mooie locatie, vriendelijke en behulpzame medewerkers, veel fietspaden/weg waarop men uitgebreid kan testen en natuurlijk een ST 5 met ABS. Het is net wat FreddyH al zegt in het begin durf je gewoon niet op volle snelheid die remhendel keihard in te knijpen...maar na een paar keer op een lagere snelheid, ga je er alsnog voor.

Met 47 km/u op de teller vol de rem in knijpen en in tegenstelling tot wat je zou verwachten.....gebeurt er helemaal niks....je staat gewoon binnen korte tijd netjes stil :cool2: Achterwiel komt niet omhoog en voorwiel blijft mooi in rechte lijn, werkt keer op keer feilloos. Dit lijkt me echt wel een meerwaarde als je ineens een noodstop moet doen en niet meteen op de grond wil belanden.

Iemand van de afdeling sales had het over de st5 ABS, waarbij men moet denken aan ongeveer een meerprijs van 600 euro t.o.v. een normale st5
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Wel bijzonder dat Bosch wel een sensor op het achterwiel gebruikt. (als bij motoren)
Het bosch systeem is niet fraai, maar maakt wel retrofitten mogelijk vanaf 2019 systemen.
Gezien de hoge positie/ zwaartepunt op een SP kan ik het voordeel er wel van in zien.
Plaats reactie