ST5 ondersteuningsgevoeligheid is minimaal

Gerke
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 sep 2020, 18:44

Hoi,

Sinds kort heeft mijn vrouw een ST5.
Recent is de firmware versie aangepast naar 4.3.1.2.
We zitten nu in een omgeving met bergjes, en het viel mij erg tegen hoe sterk de ondersteuning van de ST5 is. Thuis op het vlakke hadden we ook al wat vraagtekens, maar omdat mijn vrouw de laatste tijd niet zo vaak gefietst hadden dachten we dat het ook aan haar conditie kon liggen.
De TMM sensor gaf een statische spanning van 1.10 tot 1.14 Volt.

Nu lijkt het (observaties voor 3 ST5 fietsen) dat sinds firmware 4.3.1.2 de ondersteuningsgevoeligheid drastisch afgenomen kan zijn als de TMM sensor een relatief lage waarde aangeeft onder statische belasting (niet belast dus). Dit is op te lossen door de TMM sensor in positie iets naar achteren te plaatsen.

Procedure:
  • Achterwiel losdraaien (de 25Nm bout aan de linker kant)
  • De 3 (torx) boutjes aan de rechterkant welke de TMM sensor vast in het frame houden losdraaien
  • Kettingspanning naar 0 (ketting van voorblad af)
  • De koppen van de 3 torx boutjes invetten. Deze zullen zich in het frame gaan vastklemmen.
  • Derailleurhanger (en dus ook TMM sensor) iets naar achteren trekken en de 3 torx boutjes aandraaien op 10Nm
  • Achterwiel vastzetten op 25Nm
  • Kettingspanning herstellen
  • Offset kalibratie uitvoeren
De statische TMM spanning is nu naar 1.17V gegaan.
De ondersteuningsgevoeligheid lijkt nu zoals we ze verwacht hadden (Morgen gaan we echt testen).
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ken de procedure van het losnemen en herplaatsen van de TMM-sensor. Zoals deze hierboven wordt omschreven, dat is niet volledig. Ik zou dit niet adviseren als 'diy' bij ondersteuningsproblemen, maar dit altijd door de erkende Stromer dealer laten analyseren/uitvoeren. (Mag die het ook fijn oplossen als het verkeerd gaat.)
Gerke schreef: 15 dec 2020, 18:31 De TMM sensor gaf een statische spanning van 1.10 tot 1.14 Volt.
Die waarde is keurig binnen spec en grenst aan ideaal. De nieuwe 1.17V waarde zou nauwelijks verschil moeten maken. Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen morgen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Dus volgens jou maakt een verschil van 0,03 tot 0,07 V een verschil in ondersteuningsgevoeligheid ? ... als dat het verschil maakt dan lijkt me die ondersteuningsgevoeligheid net maximaal te zijn.

Enne : is je achterwiel is na deze workaround nog steeds mooi uitgelijnd in de liggende achtervork ? :bn:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gerke
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 sep 2020, 18:44

Sinds het posten van dit topic hebben we veel testwerk gedaan om achter de oorzaak van ons probleem te achterhalen, en ben ik niet gelukkig met de huidige conclusie.

Observaties:
- Mijn vrouw kan op het vlakke ongeveer 30 a 35km/uur rijden op stand 3. Bij harder rijden raakt ze na enige tijd buiten adem.
- Mijn vrouw kan vlot 1 viaduct oprijden, maar een langere klim zakt de snelheid drastisch in. Dit geld al voor klimmen in de Limburgse heuvels. Ze komt uitgeput boven, en kan geen enkele racefietser bijhouden. Ik kan met de ST5 wel vlot de heuvels beklimmen.
- Wanneer ik de offset bewust fout zet, kan ze sneller rijden en ook sneller klimmen.
- Fiets is volledig gekalibreerd en nagekeken (door mij of door FM, maakt niet uit). TMM-sensor is vervangen zonder resultaat. Andere ST5 is gebruikt met zelfde resultaat.
- Stromer beweerd dat de fiets volledig in orde is.

Mijn conclusie:
- Motor is sterk genoeg om snel te kunnen rijden / klimmen.
- Mijn vrouw is niet sterk genoeg om gedurende langere tijd (zeg langer dan 1 tot 5 minuten) voldoende kracht leveren om de potentie van de motor te kunnen gebruiken. Mijn vrouw had vorig jaar een FTP van ongeveer 170W. Momenteel zal het wat lager zijn, orde van grootte mogelijk 150W of nog iets minder.

Mijn hypothese:
Je moet minimaal 150W trappen om op stand 3 de koppelsensor voldoende te activeren om 45km/uur te kunnen rijden of vlot (vergeleken met wielertoeristen) een heuvel of berg te beklimmen.

Vraag:
Hebben jullie dit ook al eens ervaren? Zijn er anderen die moeite hebben om vlot met de Stromer te rijden/klimmen?
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik neem aan dat de ST5 van je vrouw wel normaal functioneert als jij er zelf op stapt. Daar maak je geen melding van, maar dat zou mijn eerste test geweest zijn. Als jij met de ST5 van je vrouw wel de hogere snelheden rijdt, dan ligt de oorzaak bij het gebruik. Daarvan uitgaande de vraag: Hoe gebruikt je vrouw haar versnellingen? Mijn observatie is dat je de versnellingen op een Stromer iets anders moet benaderen.

Bij een normale fiets met derailleur:
- als de snelheid omlaag gaat en het trappen te zwaar begint te worden, dan schakel je omlaag. Door die lichtere versnelling ben je weer in staat om de trappers rond te draaien.
- als je weer voldoende snelheid hebt weten te maken, schakel je omhoog om vanuit daar nog sneller te rijden.

Bij een Stromer heb je te maken met een koppelsensor. Die sensor speelt een cruciale rol in het bepalen van de ondersteuning. Op basis van de vervorming van de sensor zal de Stromer een passende ondersteuning leveren.
- als je snelheid omlaag gaat zul je om een hogere ondersteuning te krijgen moeten opschakelen naar een hogere versnelling. Door dit te doen komt er weer meer spanning op de ketting, zal de sensor meer vervormen en zul je meer ondersteuning krijgen.
- als de snelheid omlaag gaat en je schakelt terug, zul je minder kracht op de ketting zetten en zal de ondersteuning alleen nog maar verder teruglopen.

Mijn advies aan jouw vrouw zou dan ook zijn om als het trappen te zwaar begint te worden: schakel niet omlaag, maar omhoog.

Ik ben benieuwd naar haar ervaringen.
Witte ST3 van maart 2019
Gerke
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 sep 2020, 18:44

Bedankt Henry voor je reactie.
Alhoewel ik geen e-bike fiets expert ben, denk ik dat hij goed rijdt. Ik kan er een helling vlot mee oprijden, sneller dan op mijn race fiets. Goed opgemerkt dat deze vaststelling mist in mijn overzicht. Experts van Stromer hebben de fiets naar het schijnt ook in de heuvels getest en goed bevonden. Ik heb van hen nog niet de volledige feedback gekregen, maar Stromer stelt dat de fiets perfect in orde is.

Uw opmerking omtrent hoe je met de fiets moet rijden betwijfel ik. Volgens mij maakt het in de basis niet uit of je hoge toeren met weinig kracht per trap beweging of lage toeren met veel kracht doet, effectief haal je op tijdbasis een bepaald wattage. Nuance zit in variabiliteit van het koppel. Dat wattage gaat bij mijn vrouw zeker omhoog bij het klimmen, en haar trapfrequentie zal ook dalen van zeg 80 naar 60 rpm. Instantaan zou ze wel een keer heel veel kracht kunnen doen (zoals u voorstelt), maar dat kan niemand over een periode van 5 minuten tot 1 uur volhouden. En zoals de koppel sensor reageert op de toegenomen kracht op het moment van trappen, reageert het ook op de afgenomen kracht direct erna. Dus uw advies is niet uitvoerbaar voor duur inspanningen. Feit is dat ze op klimmen of op vlakke stukken waar ze sneller zou willen rijden, altijd meer koppel naar de koppelsensor zal sturen door zelf meer wattage te trappen. Maar de potentie van de motor kan ze op duurinspanningen niet ontsluiten.
BLACKSTROMER
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mei 2019, 10:52
Locatie: Waregem Deerlijk

Op jou display kan je zien hoe sterk de motor power geeft , als je vol trapt op stand 3, en je rijdt met het kleinste tandwiel achteraan., Dan moet je stromer vol aan de bak, de rode powerstreep moet dan zichtbaar zijn en is ieder bergje een lachertje en kan je op het platte minstens 45 per uur zonder zweet. Is dit niet zo dan is er iets niet ok. Ik heb hier nu drie st3 staan en die knallen alle drie . Mijn vrouw weeg 50 kg en knalt op het platte makkelijk 48 , en is geen atleet.
m2ss180
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Gerke,
Henry geeft heel goede tips en ik volg hem in zijn redenering. Het is ook in overeenstemming met mijn begrip over hoe de stromer motor werkt en met mijn ervaring ermee. Jouw tegenwerping over tijdsinterval is, hoewel correct, niet relevant, omdat de stromer vermogen levert volgens instantane berekening van hoeveel watt je vrouw geeft. Dus je moet dit niet over een tijdsspanne bekijken. En je vrouw moet dat hoge koppel ook niet kunnen volhouden, aangezien het moment dat de motor merkt dat je vrouw koppel steekt en dus vooruit wil, hij gigantisch hard aan de bak gaat (zeker in de kleinere versnellingen zoals henri aangeeft. Bij de grotere versnellingen krijg je wel dezelfde piek bij het vertrek maar die valt enorm snel terug omdat het koppel die je vrouw steekt dan ook terugvalt en de cadans verhoogt waardoor de motor inhoudt, dit geldt niet bij tandje 13 vb). Een stromer is niet gemaakt voor atleten, maar voor mensen die zonder extreme conditie heel snel en zonder heel veel inspanningen grote afstanden willen overbruggen.

Dit in combinatie met Blackstromer zijn opmerking over de rode balk zou je uitsluitsel moeten geven of het aan de fiets ligt of aan het 'gebruik' van de versnellingen van je vrouw.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Een andere manier om de uitleg van Bram te verwoorden is: het gaat er niet om hoeveel energie je vrouw levert (die blijft inderdaad gelijk) maar om hoe de fiets dat meet. De fiets meet geen energie maar (indirect) kracht.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Om in tandwieltjes te praten: laat je vrouw maar eens de ST5 in standje S (1-2-3-S) alleen op achtertandwiel 11 (dus de hoogste=zwaarste versnelling en niet zoals Bram voorstelt tandje 13) gebruiken. Je zult zien dat de motor flink aan het werk zal worden gezet, te zien aan de balk in de OMNI die flink zal uitslaan, al dan niet helemaal tot in het rode gebied. Ik ben het helemaal met Bram Roose eens dat een Stromer niet gemaakt is voor (Olympische) atleten en dat je dus de Stromer bij gebruik anders moet "behandelen".

Ik heb net weer een rondje gefietst. Zelf gebruik ik de tandwieltjes 11 en 12 nauwelijks, echter... om mijn eerdere stelling weer eens te testen heb ik op een gegeven moment bij flinke tegenwind en zwaar trappen op de 13 de ST3 opgeschakeld naar tandwiel 12. Met een Stromer-grijns op mijn gezicht schoot mijn eerdere maximum snelheid van 40 km/uur binnen enkele trappen omhoog naar 45 km/uur (bij diezelfde flinke harde tegenwind). Uiteraard liet de verbruiksbalk in de OMNI op dat moment ook zien dat ik ook veel meer energie vroeg van de motor.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie