Achterwiel geheel vervangen

DaanDaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 mar 2019, 11:25
Locatie: Nederland
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9000

Ongeveer twee kilometer na vertrek ontstond er telkens een tikje ergens bij mijn achterwiel (video). Eerst dacht ik aan de remschijf maar dat bleek het uit eigen onderzoek niet te zijn.

De fiets naar Qicq Amsterdam gebracht. Daar werd het tikje ook gehoord. Het zou ergens uit het lager, de motor of de velg komen. Het hele wiel (dus incl. nieuwe motor) wordt onder garantie vervangen (fiets is van aug ‘20 en heeft pas 1750km gelopen).

Ongeveer twee weken later werd ik gebeld dat mijn nieuwe achterwiel uit Zwitserland binnen was gekomen. De medewerker van Qicq wist me te vertellen dat ze zelf ook erg benieuwd waren naar dit vernieuwde wiel. Ik zou de eerste ST3 in Amsterdam zijn die ‘het’ nieuwe ST3 achterwiel heeft gekregen.

Ik ben benieuwd.
Bijlagen
IMG_3781.MOV
(12.65 MiB) 220 keer gedownload
🇳🇱 | 🚲 ST3 SPORT L | 2020 | 🔋 983 |
ZWART
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wat is er nieuw aan dit nieuwe ST3 wiel?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
DaanDaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 mar 2019, 11:25
Locatie: Nederland
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9000

Geen idee.
🇳🇱 | 🚲 ST3 SPORT L | 2020 | 🔋 983 |
ZWART
Vdmpeter
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 feb 2021, 19:37
Locatie: België (wielsbeke)
Merk SP: Stromer st3
Km-stand: 350

Ik heb net hetzelfde probleem gehad. Mijn St3 is momenteel 2 maand oud maar na de 2de rit en amper 30km op de teller had ik net hetzelfde geluid. Met dank aan dit stromerforum snel te weten gekomen dat het getik komt van de lasnaad van de velg. :ay
Na het testen kwam inderdaad het geluid steeds op de plaats waar de lasnaad zit. Bij controle van de lasnaad zag ik inderdaad dat deze een barst had.
Ik heb toen meteen de de dealer opgebeld en het probleem uitgelegd en ze gingen me meteen een nieuw achterwiel bestellen zonder dat ik met de fiets moest langskomen. Ze hadden dit probleem namelijk al meermaals gehad. Blijkt dat deze fout inderdaad al lang bestaat en toch worden nieuwe fietsen nog steeds geleverd met dezelfde defecten? Niet moeilijk dat Stromer al zolang verlies heeft gemaakt.
Na 4 weken wachten was het wiel aangekomen en uiteraard onder garantie vervangen. Dat was dus het volledige wiel inclusief nieuwe motor. De garantie van Stromer is dus wel top al zou ik het liever zien dat ze het probleem sneller aanpakken als het al zolang bekend is. Maar wie weet als de velg nu anders zou zijn zoals ik lees is het misschien eindelijk opgelost. Zelf zie ik niets speciaal aan de velg. Ik heb wel het gevoel dat de fiets nu iets makkelijker zijn snelheid maakt maar misschien is dat ook mijn verbeelding.
Voor de rest ben ik wel heel tevreden van de fiets. Enkel de trillende en uitstekende spiegel heb ik wel vervangen door een stabiel exemplaar die naar binnen steekt.
Het is elke dag een plezier om naar mijn werk te rijden. :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Vdmpeter schreef: 20 feb 2021, 23:17 Blijkt dat deze fout inderdaad al lang bestaat en toch worden nieuwe fietsen nog steeds geleverd met dezelfde defecten?
Heb jij een ST3 uit de dealervoorraad gekocht, of moest-ie nieuw voor je besteld worden bij Stromer?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
DaanDaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 mar 2019, 11:25
Locatie: Nederland
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9000

Die van mij heb ik gekocht in 2020. Ik denk achteraf dat het een voorraad model is geweest.

Ik heb hier op het forum eerder gelezen over een slechte batch velgen. Waarom wordt dat niet voor verkoop gecontroleerd? Nu is het gewoon verkopen en maar zien of iemand er wel of niet mee terug komt.

Het wiel en de motor zien er inderdaad hetzelfde uit. Ik had wel hetzelfde gevoel met het nieuwe wiel als jij. Ik kwam gemakkelijker op snelheid. Dus misschien is het toch niet alleen onze verbeelding?
🇳🇱 | 🚲 ST3 SPORT L | 2020 | 🔋 983 |
ZWART
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Waarschijnlijk omdat de FM pas iets kan claimen bij Stromer als er een defect of storing is, daarvoor komt alle service voor rekening van de FM.

Ik heb zelfs het idee dat dat in het verleden ook al zo ging met het waterdicht maken van diverse connectoren in het frame. De meeste FM willen liever ook niet voor eigen rekening de halve fiets uit elkaar halen, wat dan allemaal van de verkoop marge afgaat.
DaanDaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 mar 2019, 11:25
Locatie: Nederland
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9000

Stromer had zelf toch ook actie kunnen ondernemen voor alle exemplaren die Stromer al aan fietsenmakers had verkocht en daar in de voorraad stonden?
🇳🇱 | 🚲 ST3 SPORT L | 2020 | 🔋 983 |
ZWART
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Klopt helemaal, maar die pro activiteit zit er nog niet in bij Stromer.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer dealers krijgen een vergoeding voor garantiewerkzaamheden en het uitvoeren van controles en modificaties op voorschrift van Stromer, ook voor het aanbrengen van krimpkous om de connectoren van de controller.

Terugroepacties doet Stromer - net als elke fabrikant - alleen als een mankement potentieel gevaarlijk is.

Er is inderdaad een batch slechte velgen in omloop geweest, maar niet álle velgen uit die batch vertonen problemen, dus Stromer kiest ervoor om ze niet allemaal preventief te vervangen. Het probleem is ook niet op voorhand vast te stellen of uit te sluiten.

Als klant kunnen we de wereld eisen en er vrolijk op los speculeren, maar zo zijn de feiten zakelijk gezien snap ik dit best.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie