Test de ST5 ABS

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De extra ABS ring en sensor aan het voorwiel:

20210708_161849.jpg
20210708_161849.jpg (10.82 MiB) 1236 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ben er stellig van overtuigd dat ABS zal zorgen voor aanzienlijk minder ongevallen/schade.

Ervaren wegfietsers en MTB-ers weten hoe je een noodstop maakt. Die snappen van nature hoe je de voor- en achterrem doseert. Maar de overgrote meerderheid van de SP'ers is geen doorgewinterde fietser en JUIST bij een noodstop kun je van schrik/in paniek verkeerde beslissingen maken, dat gebeurt gewoon, kan niemand wat aan doen. ABS zorgt ervoor dat je veel gecontroleerder (en verbluffend snel) tot stilstand komt.

Ik vind ABS een fantastische feature, die bij deze (naast een riem, PINION en goeie koplamp met high beam) op mijn eisenlijst komt voor een volgende SP. Geen nice to have dus, maar een must have.

Vietz: dankjulliewel voor de gastvrijheid, de lekkere koffie en de uitgebreide testmogelijkheid. Super dat we met twee demo's tegelijk de weg op konden :ay


Voor wie een beetje in de buurt van Herveld woont (of niet en je hebt zoals ik wel zin om een paar uur te rijden): morgen is de tweede Stromer ST5 ABS demodag. Het is echt de moeite waard om 'm eens te proberen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Ik zie verschillende remschijven aan de voorzijde tussen de verschillende ST5's?
(en een beetje storend ook geen match met het type aan de achterzijde)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Over het achterwiel dat omhoog kwam bij mij: we hebben een behoorlijk aantal keren met volle snelheid vol in de voorrem geknepen. Eigenlijk dezelfde procedure als in Genk vorig jaar.

Bij een aantal van die rem akties kwam het achterwiel een paar centimeter van de grond los. Niks dramatisch als je het eerder gevoeld hebt (ik heb er ervaring mee, dus ik schrik er niet van) maar wellicht wel wat schrikken als dat je eerste keer is. Één keer echter kwam het achterwiel ruimschoots meer dan een paar centimeter van de grond los (voor mijn gevoel eerder orde 20-30 cm dan "paar centimeter"). Bij die aktie was ik sneller met reageren (rem los) dan het systeem. Wat precies het probleem is, is vooralsnog onbekend, maar als het systeem afstelbaar is dan stond het wellicht niet goed voor mij afgesteld (ik zit op een ST5 nogal voorover waardoor een groot deel van mijn massa voor het zwaartepunt van de fiets komt).
Hoe dan ook: ook al had ik hier de rem niet losgelaten en was ik over de kop gegaan: de snelheid was er grotendeels uit: het gebeurde een een paar meter van waar ik stil kwam te staan. Het systeem had me dus alsnog gered (met 40 km/h over de kop gaan is echt een andere ervaring dan met 5-10 km/h: kasplantje vs wat schaafwonden).

In Genk is bij mij geen enkele keer het achterwiel los van de grond gekomen, en daar hebben we even bruut noodstops gemaakt vanaf topsnelheid. Dus of het systeem stond daar voorzichtiger afgesteld dan vandaag in Herveld of er is iets anders aan de hand. Maar ik zou me hier niet te druk om maken. Ik onderschrijf de mening van Reinout volledig: als ABS op mijn volgende SP een optie is dan komt het er zeker op.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Ja, dat is natuurlijk wel een ding bij een SP, de zithouding/ gewichtsverdeling is vaak niet optimaal om gecontroleerd om een goede noodstop te doen.
Het systeem had me dus alsnog gered (met 40 km/h over de kop gaan is echt een andere ervaring dan met 5-10 km/h: kasplantje vs wat schaafwonden).
Ik deel die conclusie niet. Bij lagere snelheid kon je wel eens veel stomper op je hoofd vallen dan bij iets hogere snelheid.

Het systeem moet ingrijpen als de wielsnelheid sneller afneemt dat de voertuigsnelheid, optimum schijnt bij 20% slip te liggen voor maximale remkracht. Denk dat bij een fiets deze waarde lager wordt ingesteld.

Echter blijft een beetje remtechniek en je eigen gewicht niet naar voren verplaatsen wel essentieel.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Edgecrusher schreef: 10 jul 2021, 08:11 Ik deel die conclusie niet. Bij lagere snelheid kon je wel eens veel stomper op je hoofd vallen dan bij iets hogere snelheid.
En je eerste reactie is dan om je handen tussen je hoofd en de weg te steken. Bij 5 km/h is het grootste deel van de energie eruit, bij 35 km/h is dat echt een ander verhaal.

Ik weet dat het empirisch is, maar voor wat het waard is: in 2016 heb ik met mijn fiets een noodstop moeten maken, net voordat ik stil stond brak mijn voorvork af en ben ik over de kop gegaan. Gevolg: 1 schaafwondje van nog geen cm doorsnede op mijn enkel.
Later dat jaar ben ik met ongeveer 40 km/h van mijn fiets gereden door een automobilist. Niet over de kop gegaan maar naar zijkant van mijn fiets afgegooid. Gevolg: schouder uit de kom, flinke dikke heup (bijna 2 jaar last van gehad), bijna mijn hele lijf was blauw, aantal flinke schaafwonden.

Let op: in beide gevallen heb ik ontzettend mazzel gehad (en deels kunde: 23 jaar volleybal en flink wat jaren vechtsport hebben me wel leren vallen), maar voor mij is het verschil dag en nacht.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Blijft natuurlijk ook zoiets als pech en geluk hebben met een val.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Edgecrusher schreef: 10 jul 2021, 08:11 Het systeem moet ingrijpen als de wielsnelheid sneller afneemt dat de voertuigsnelheid, optimum schijnt bij 20% slip te liggen voor maximale remkracht. Denk dat bij een fiets deze waarde lager wordt ingesteld.
Ik lees dit stuk nu pas goed. Hier heb je wel een probleem bij een fiets. Wat is immers je voertuigsnelheid? Bij een auto wordt dat bepaald aan de hand van de niet geblokkeerde wielen, maar bij een fiets blokkeert het achterwiel véél eerder dan het voorwiel. Hoe meet je de voertuigsnelheid dan nog?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

FreddyH schreef: 09 jul 2021, 22:58 Bij een aantal van die rem akties kwam het achterwiel een paar centimeter van de grond los.
Ik besef me nu trouwens wel dat er 1 significant verschil is tussen het remmen gisteren en het remmen vorig jaar in België: gisteren heb ik bij de deze "noodstops" *alleen* met het voorwiel geremd, in België heb ik steeds met zowel voor als achter geremd.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Edgecrusher schreef: 09 jul 2021, 21:47 Ik zie verschillende remschijven aan de voorzijde tussen de verschillende ST5's?
(en een beetje storend ook geen match met het type aan de achterzijde)
Wat is volgens jou het verschil tussen de 2 voorschijven?
Screenshot 2021-07-10 at 10.43.23.png
Screenshot 2021-07-10 at 10.43.23.png (289.34 KiB) 1139 keer bekeken
Ik zie dat de linker (XL) wat zwarter is, waarschijnlijk van het vele en heftige gebruik die dag (Reinout en ik zijn er beide flink mee te keer gegaan). De rechter (L) is nog een stuk schoner. Verder zie ik geen verschil.

Dat er achter andere schijven op zitten: dat is bij heel veel SP's zo: voor zijn de schijven typisch een maat groter.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie