Test de ST5 ABS

Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

FreddyH schreef: 10 jul 2021, 10:38
Edgecrusher schreef: 10 jul 2021, 08:11 Het systeem moet ingrijpen als de wielsnelheid sneller afneemt dat de voertuigsnelheid, optimum schijnt bij 20% slip te liggen voor maximale remkracht. Denk dat bij een fiets deze waarde lager wordt ingesteld.
Ik lees dit stuk nu pas goed. Hier heb je wel een probleem bij een fiets. Wat is immers je voertuigsnelheid? Bij een auto wordt dat bepaald aan de hand van de niet geblokkeerde wielen, maar bij een fiets blokkeert het achterwiel véél eerder dan het voorwiel. Hoe meet je de voertuigsnelheid dan nog?
Is het je gelukt beide wielen tegelijk te blokkeren, dan heb je daar je antwoord.
Het systeem meet beide wielen en er is ook een verdeling remkracht als in verschillende diameters remschijf, type remklauw.
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

FreddyH schreef: 10 jul 2021, 10:51
Edgecrusher schreef: 09 jul 2021, 21:47 Ik zie verschillende remschijven aan de voorzijde tussen de verschillende ST5's?
(en een beetje storend ook geen match met het type aan de achterzijde)
Wat is volgens jou het verschil tussen de 2 voorschijven?
Screenshot 2021-07-10 at 10.43.23.png

Ik zie dat de linker (XL) wat zwarter is, waarschijnlijk van het vele en heftige gebruik die dag (Reinout en ik zijn er beide flink mee te keer gegaan). De rechter (L) is nog een stuk schoner. Verder zie ik geen verschil.

Dat er achter andere schijven op zitten: dat is bij heel veel SP's zo: voor zijn de schijven typisch een maat groter.
Dit is toch echt een ander type:
Afbeelding

Diameter remschijven bedoel ik niet, dat is eigenlijk wel logisch.
Maar wel 1 delige of 2 delige schijven, dus met een andere spider in de remschijf.
Dit kan wel gewoon een zelfde type schijf zijn, maar dan in verschillende diameters.
Dat vind ik bij een ST5 waar dan toch ook naar het uiterlijk wordt gekeken wel een verbetering.
Afbeelding
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

FreddyH schreef: 10 jul 2021, 10:40
FreddyH schreef: 09 jul 2021, 22:58 Bij een aantal van die rem akties kwam het achterwiel een paar centimeter van de grond los.
Ik besef me nu trouwens wel dat er 1 significant verschil is tussen het remmen gisteren en het remmen vorig jaar in België: gisteren heb ik bij de deze "noodstops" *alleen* met het voorwiel geremd, in België heb ik steeds met zowel voor als achter geremd.
Dus lijkt de afstelling van het systeem wel prima, maar is de remtechiek hier voor verbetering vatbaar. ;)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Edgecrusher schreef: 10 jul 2021, 11:27 Dus lijkt de afstelling van het systeem wel prima, maar is de remtechiek hier voor verbetering vatbaar. ;)
Hier ben ik het dan oneens. Ja, de remtechniek is voor verbetering vatbaar (hier waren we de grenzen van het systeem aan het testen, dus was voor mij een bewuste keuze) maar het zou natuurlijk raar zijn als het systeem alleen goed werkt als je het zelf helemaal goed doet. Strikt genomen heb je dan geen ABS nodig.

Het systeem moet je behoeden van een bak ellende als jij in een paniekreactie die voorrem volle bak inknijpt. Of je daarbij wel of niet je achterrem gebruikt is daarbij volledig irrelevant.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Edgecrusher schreef: 10 jul 2021, 11:24 Maar wel 1 delige of 2 delige schijven, dus met een andere spider in de remschijf.
Dit kan wel gewoon een zelfde type schijf zijn, maar dan in verschillende diameters.
Dat vind ik bij een ST5 waar dan toch ook naar het uiterlijk wordt gekeken wel een verbetering.
Afbeelding
Ah, bedoel je dát. Ja daar heb je wel een punt. Als ik het mij juist herinner heeft de niet ABS versie ook voor een tweedelige schijf, geen idee waarom dat hier niet is. Vraag het eens aan een dealer zou ik zeggen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Misschien vanwege de ABS ring? Het was me nog niet opgevallen en persoonlijk zou dit me totaal niet boeien. Voor en achter ziet er allebei toch al anders uit, en met de zwarte motor op de achtergrond is het net alsof de achterste remschijf zweeft.

De clean cockpit vond ik echt weer een verademing, zeker als je die vergelijkt met de cockpit van mijn Alpha. Vooral de TRP remmen met interne kabelgeleiding zijn gaaf. Op de onderste foto zie je het verschil met de twee ST2 sturen op de achtergrond (die trouwens ook al heel erg netjes zijn). Het blijft jammer dat de zithouding van de ST5 niet aan te passen is.

Overigens ontbreekt de spiegel nog op deze demo.

Stromer ST5 ABS cockpit.jpg
Stromer ST5 ABS cockpit.jpg (398.14 KiB) 1163 keer bekeken
Stromer ST5 ABS cockpit 2.jpg
Stromer ST5 ABS cockpit 2.jpg (404.28 KiB) 1163 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Blijft een erg mooie fiets, en met ABS helemaal goed wat mij betreft......deze kleur staat hem ook goed.

Volgende fiets wil ik ook ABS...maar voor nu zal er vermoed ik teveel bij moeten bij inruil.......
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Antwoord op de vraag waarom voor een andere remschijf zit dan achter (zesgats voor het Blubrake systeem incl. remschijf en viergats voor TRP achter):

https://www.speedpedelecreview.com/view ... 00#p101000
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

4-gats voor de TCDM motor als afwijking dan.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Rohloff heeft ook viergaats en er zijn er nog wel wat meer. Daar gaat het niet om.

Ik ben benieuwd of dit voor mensen die werkelijk van plan zijn om een Stromer ST5 ABS te kopen een showstopper is. Ik denk het niet. We zijn met z'n drieën met die twee Stromers bezig geweest en het viel ons geen van allen op, dus het stoort blijkbaar niet mega.

Stromer zal een reden hebben. Ik hoop de Stromer techie hierover aan zijn jasje te kunnen trekken op het Stromer Universe event in Genk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie