ST5 schakelt niet meer

Plaats reactie
Kris86
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2020, 20:46

Hoi,

Vanochtend na een 10km fietsen met mijn ST5 kon ik niet meer schakelen, niet op en niet af.
Er lijkt geen communicatie te zijn tussen de knoppen en het schakelsysteem op het achterwiel, er gebeurd gewoon niets.
Heb de resterende trip naar mijn werk in de huidige versnelling gereden (die ik gebruik om vanuit stilstand te vertrekken), dus heeel veel trappen nu.

Ik moet het vanavond eens grondig bekijken maar ik moet meteen ook toegeven dat ik er absoluut niets van ken. Alle kabels lijken nog verbonden, daar houd mijn technische kennis dan ook op.

Iemand een idee wat het kan zijn of moet ik hem best weer bij de winkel binnendoen? Weer... want hij gaat zo goed als elke maand binnen, meestal een paar dagen tot een week dat ik hem steeds kwijt ben.

2 keer langs geweest problemen gehad met de voorste schijfremmen, leek alsof ik met een trein onderweg was qua schuren, piepen en kloppende geluiden.
Bij de eerste keer hebben ze de remklauw iets verder opengedraaid, 1 dag later stond ik er weer met een doormidden geslepen remschijf. Was een schroefje losgeraakt in de voorvork, schroefje zit net ter hoogte van de schijf en wnr het loskomt slijpt het gewoon je schijf doormidden. Was ook de eerste keer het probleem maar werd toen niet opgemerkt.

Klapband of eerder gezegd het bij elkaar plooien van een achterwiel bij het met wat snelheid knallen in een diepe put in het wegdek die ik te laat had opgemerkt

4 keer kort achter elkaar plat gereden op het achterwiel, steeds pinnetjes van een straat veeg of borstelmachine in de band.


1 keertje ligt gevallen met lage snelheid toen ik uitgleed in een diepe laag kiezeltjes op een oprit. De linker pedaal was naar binnen geplooid en raakte achteraan het frame.

Fiets tijdens mijn vakantie bij de handelaar binnen gedaan voor groot onderhoud, na 3 weken kwam ik hem ophalen. Kreeg ik het verhaal dat mijn fiets daar nooit geweest was. Gelukkig werd hij dan toch gevonden ergens in een hoekje maar was er helaas nog geen onderhoud aan uitgevoerd, heb ik er nog een week op moeten wachten

Verder nog wat kleine dingetjes wanneer er iets moest worden bij geregeld
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Is de batterij van je DI2 niet gewoon leeg?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat denk ik ook.

Het Shimano Di2-systeem werkt op een eigen accuutje,
De laadkabel voor het systeem zit in de afleverdoos van je ST5.
Het oplaadpunt bevindt zich, afhankelijk van de versie ST5 die je hebt, onderaan de achterzijde van de zitbuis in het frame (ST5 met zilver stuur) of in het stuur-eind (ST5 met zwart stuur).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Kris86
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2020, 20:46

Dat zou zeker kunnen.
Ik heb de fiets 2dehands gekocht met idd een doos met allerlei dingetjes in. Maar de vorige eigenaar kon er mij ook niet veel over vertellen voor wat het allemaal gebruikt.

Dus een jaartje gereden zonder het ding op te laden :bu:

Beide bedankt voor het snelle antwoord, ben meteen weer gerustgesteld.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Kris86 schreef: 07 jun 2021, 09:36 Dus een jaartje gereden zonder het ding op te laden :bu:
Het vervelende is dat Stromer ervoor gekozen heeft om niet de Di2-display op de ST5 te monteren, dus je ziet de laadstand niet.
Maar meestal is een keer of twee per jaar opladen voldoende.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Kris86
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2020, 20:46

De di2 is nu aan het opladen, wel een kwartiertje zitten kloten om dat kabeltje er vanachter in te prikken tussen de spatlap en het frame.
Pas na een youtube filmpje en nog eens 10 pogingen ging het erin. Zeer ongelukkige plaats, gelukkig moet het dan maar 1 of 2 keer per jaar.

Meteen ook weer wat nieuws geleerd over mijn Stromer, de usb poort vooraan de fiets naast het licht. Had er geen idee van dat dit erop zat maar heb dan ook nooit het verkoopspraatje of iets van technische uitleg gehad.

Nogmaals bedankt voor de hulp!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja dat is inderdaad een lastige oplaadplek. Vandaar dat dit bij nieuwere modellen naar het stuur-eind is geplaatst.

Leuk leesvoer over de werking en functionaliteit van je ST5:

https://www.stromerbike.com/sites/defau ... 5nlweb.pdf
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
biker01
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 jan 2019, 13:05
Locatie: belgie
Merk SP: ST7 ABRN

als je een gps garmin hebt
kun je mits module Fly adapter ( 110 euro) alles bekijken ACCU , stand , welke versnelling , tandwiel
afregelen is ook gemakkelijk met de APP
ik heb dit laten installeren en werkt perfect .

https://www.speedpedelecreview.com/view ... 76d#p91921
ST3 => 2019 => verkocht
ST5-LDE ( Limited Edition) 2020 => verkocht
ST7-ABRN FULL OPTION 2023 => besteld 13/7/23 => geleverd 21/10/2023 :D :D :D
OlivierVK
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 apr 2021, 09:58
Locatie: Ninove
Merk SP: Stromer
Km-stand: 1510

biker01 schreef: 16 jun 2021, 09:18 als je een gps garmin hebt
kun je mits module Fly adapter ( 110 euro) alles bekijken ACCU , stand , welke versnelling , tandwiel
afregelen is ook gemakkelijk met de APP
ik heb dit laten installeren en werkt perfect .

viewtopic.php?f=8&t=1652&p=91921&sid=8c ... 76d#p91921
--> Ik heb een vraagje rond jouw post.
Kan je de knopjes ook programmeren via de app? Ik heb een ST5 van 2020 (dus zonder scherm, met de 2 knoppen op het stuur). Lijkt me wel handig bvb omdat het blijkbaar zo ook mogelijjk is om bij bvb dubbelklik de 'garmin edge' wat dingen te laten doen (wisselen van scherm bvb).
Thx
Stromer ST5 - 2020/04 - Kinect :ba
Plaats reactie