Supernova (ST5) vs Roxim (ST3)

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

De vraag is de deur uit ... wordt vervolgd.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

boomshakalak schreef: 03 jul 2021, 00:23 Het is ofwel DRL OF uw dimlichten. Zo staat het in de wegcode of in de omzendbrief, nu wil ik het kwijt zijn.
In BE moet dus - ook overdag - het dimlicht constant branden op een SP ... zo staat het in artikel 30bis van de wegcode, dat wordt bevestigd op de website van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde en zo staat het ook te lezen in het Verkeersvademecum.

Bovenstaande wordt me ook bevestigd door mensen die in een PZ werken ... heb je een linkje naar die bewuste omzendbrief ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
boomshakalak
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 nov 2018, 20:49
Locatie: België, Antwerpen
Merk SP: Stromer ST7 LE

Golvas schreef: 01 aug 2021, 19:49
boomshakalak schreef: 03 jul 2021, 00:23 Het is ofwel DRL OF uw dimlichten. Zo staat het in de wegcode of in de omzendbrief, nu wil ik het kwijt zijn.
In BE moet dus - ook overdag - het dimlicht constant branden op een SP ... zo staat het in artikel 30bis van de wegcode, dat wordt bevestigd op de website van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde en zo staat het ook te lezen in het Verkeersvademecum.

Bovenstaande wordt me ook bevestigd door mensen die in een PZ werken ... heb je een linkje naar die bewuste omzendbrief ?
Goh, die omzendbrief is moeilijk te vinden vrees ik, die ga ik niet terug vinden in mijn mailbox :ck:

Maar in ieder geval, de ST5 is op deze manier gehomologeerd wat maakt dat deze verlichting, is goedgekeurd.
Ik weet dat een dimlicht constant moet branden, zelfde geldt voor bromfietsen. Maar je hebt al de DLR in het kader en dan nog eens een deel in de verlichting. Daarmee vermoed ik dat de supernova op deze manier toch is goedgekeurd.

Een boete voor krijgen is onmogelijk, aangezien het voertuig (de ST5) zo werd gehomologeerd.
🇧🇪 - Stromer ST7 LE - Verende Voorvork - 🚴‍♂️ Kinekt XR Zadelpen 🚴‍♂️ / ⚡ W-W: 26km enkel

✖️ Stromer ST5 ABS
✖️ Stromer ST3 Cool White
✖️ Sparta M9b e-Speed (45)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

De homologatie behelst de conformiteit met het technisch reglement, het TR omvat de technische eisen waaraan een voertuig (in dit concrete geval eentje uit de categorie L1e-B) moet voldoen ... één van die eisen bepaalt dat een SP moet uitgerust zijn met een dimlicht.

Maar, het is het verkeersreglement dat bepaalt wanneer dat het dimlicht moet branden ... dit is het zogenaamde gebruik van de lichten (bij je auto is dat trouwens exact hetzelfde, ook daar bepaalt het verkeersreglement het gebruik van de lichten) ... en in BE moeten de lichten (dimlicht + achterlicht) op een SP bestendig branden (art. 30 bis), dus ook je bouwlamp.

Beboet worden is dus perfect mogelijk, zie tevens de eerder geposte linken en info.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
boomshakalak
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 nov 2018, 20:49
Locatie: België, Antwerpen
Merk SP: Stromer ST7 LE

Het is technisch onmogelijk om het licht in het felle zonnetje volledig aan te steken, en vermoedelijk zullen de dagrijlichten voldoende geven zodat het als een volwaardige lamp werd herzien.

Over NL spreek ik me niet uit, maar in BE is dit 100% conform alle reglementen aangezien het voertuig zo werd gehomologeerd.
In BE moet elk voertuig alsook autos al een geruime tijd dagrijlichten hebben, er wordt geen enkel voertuig gehomologeerd waarbij er geen aanwezig zouden zijn. Alsook voorziet deze regelgeving in be dat je niet in staat mag zijn om deze te manipuleren.

Dus ik ben 100% zeker dat mijn voertuig (st5) volledig conform belgische wetgeving is. Anders had deze bike nooit verkocht mogen worden.

In het verleden zijn er al voertuigen geweest waar men speciaal voor belgie iets moest aanpassen.

Mvg
🇧🇪 - Stromer ST7 LE - Verende Voorvork - 🚴‍♂️ Kinekt XR Zadelpen 🚴‍♂️ / ⚡ W-W: 26km enkel

✖️ Stromer ST5 ABS
✖️ Stromer ST3 Cool White
✖️ Sparta M9b e-Speed (45)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Het is duidelijk dat ik met jou nog tot met Sint Juttemis kan "discussiëren" ... ik ga hier dan ook geen tijd meer aan spenderen.

Wie de correcte en onderbouwde versie van technisch- en verkeersreglement hierover wil raadplegen, die vindt hoger in dit topic de linkjes ... niet-onderbouwde veronderstellingen en vermoedens staan daar trouwens ook te lezen. :mrgreen:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie