Framemaat ST3

Filip DM
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jul 2021, 17:20
Locatie: O-VL
Merk SP: Klever X Alpha 45 (sept 2021)

Hey, ik ben nieuw op het forum en twijfel in m'n aankoop nog tussen ST1 en ST3. Bedoeling is WW verkeer (36km) op een comfortabele manier, snelheid geen breekpunt, al wil ik dit traject naar Brussel toch graag op een uurtje ongeveer afhaspelen... Ik hak volgende week de knoop in m'n aankoop in principe door. Ik heb een test gedaan met de ST1 sport frame in L-maat (top test en zeer tevreden). Volgende week zelfde test met ST3 sport frame, ook in L. Ze hadden geen comfort ST3 om te testen, noch ST 3 met comfort riding positie, noch een XL versie. Ik vroeg me alleen af of ik met een XL frame een rechtere zitpositie zou kunnen bekomen?
mrstrom

Filip DM schreef: 23 jul 2021, 19:34 Hey, ik ben nieuw op het forum en twijfel in m'n aankoop nog tussen ST1 en ST3. Bedoeling is WW verkeer (36km) op een comfortabele manier, snelheid geen breekpunt, al wil ik dit traject naar Brussel toch graag op een uurtje ongeveer afhaspelen... Ik hak volgende week de knoop in m'n aankoop in principe door. Ik heb een test gedaan met de ST1 sport frame in L-maat (top test en zeer tevreden). Volgende week zelfde test met ST3 sport frame, ook in L. Ze hadden geen comfort ST3 om te testen, noch ST 3 met comfort riding positie, noch een XL versie. Ik vroeg me alleen af of ik met een XL frame een rechtere zitpositie zou kunnen bekomen?


Wat dacht je, iedereen kent mij wel dus ik hoef geen lichaamslengte oid te noemen? Een groter frame zorgt ook voor een grotere afstand tussen zadel en stuur, dus meer voorover als je er niet goed bij kunt.

ENige oplossing is passen en anders bikefitting.
Filip DM
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jul 2021, 17:20
Locatie: O-VL
Merk SP: Klever X Alpha 45 (sept 2021)

Excuus, ik meet 1,82. En uiteraard zal ik testen. Ik vroeg me enkel af of het (eerder theoretisch) de moeite is op zoek te gaan naar een dealer met een XL frame om te testen, wetende dat mogelijks de L eigenlijk past. Ik las (overigens fantastisch forum met zeer veel bruikbare info, waarvoor dank dus) dat de ST3 een pak sportiever "ligt" dan de ST1 (die ik voor mij qua zithouding in L zeer goed ervaarde). Theoretisch gezien vroeg ik me dus af of je dus, zelfs al is een L eigenlijk je perfecte maat, confortabeler zou kunnen zitten op een XL... Maar goed, zoals altijd testen is de boodschap ;-) Alvast bedankt...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De frame geometrie van de ST1 en de ST3 zijn inderdaad behoorlijk verschillend; de ST3 is sportiever.

Bij een XL is je 'reach' langer dan bij een L. Met een XL kom je dus nooit rechter op te zitten, in tegendeel.
De enige manier om rechter te zitten op een ST3 maat L, is door de Urban Comfort stuurpen te laten monteren, al dan niet gecombineerd met een stuur met meer rise/backsweep.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Filip DM
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jul 2021, 17:20
Locatie: O-VL
Merk SP: Klever X Alpha 45 (sept 2021)

Top, dan weet ik wat gedaan. Dank voor jullie respons.

PS. Test ST3 staat woensdag gepland, donderdag test ik de Klever X Alpha 45 :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Leuk! Ik ben benieuwd waar jouw keuze uiteindelijk op gaat vallen. Veel plezier.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bicarbonaat

Filip DM schreef: 26 jul 2021, 12:33

PS. donderdag test ik de Klever X Alpha 45 :cool2:
bij thomas?
Filip DM
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jul 2021, 17:20
Locatie: O-VL
Merk SP: Klever X Alpha 45 (sept 2021)

De Klever test is bij Fietsen De Geus in Berchem...
Filip DM
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jul 2021, 17:20
Locatie: O-VL
Merk SP: Klever X Alpha 45 (sept 2021)

Effe korte feedback van m'n tests...

ST1: goed, zeer comfortabel (al moet je m.i. toch de verende voorvork en zadelpen er bij nemen), je voelt wel dat deze de minste power van de drie heeft (kreeg het moeilijker bij langer aanhoudende hellingen en wind tegen)

ST3: top, ook nog voldoende op comfort (daar had ik wat schrik voor, ten onrechte toch), schakelt top (super vlot en snel in alle versnellingen), power te over (ook bij zware wind tegen en hellingen), is dan ook de duurste (met alle opties kwam ik boven de 10k uit...), en met de 983Wh batterij zeer goede range (op hoogste stand 43km gereden met gemm. 38km/u en nog 20% batterij cap over)

Klever X Alpha 45 (kleur copper): top, dit wordt 'm !!!, top power (met zeer vlot naar 48 op de teller en uitschieters net boven de 50 in de MAX ondersteuning), top comfort (ik zat echt zeer comfortabel met een vergelijkbaar gevoel als op de ST1, al neem ik er de Schulz verende zadelpen er wel nog bij, net iets beter op de af en toe slechte wegen in België), nog wel vrij hard zadel maar dat ligt aan m'n zeer beperkte fietservaring (toch de laatste 10 jaar), "kweek maar wat vlees" was het terechte lakonieke antwoord van de dealer :D en dit was ten andere ook zo bij de stromers... En bovendien een mooie verschijning (waar je in begin wat moet aan wennen, maar ziet er wat mij betreft toch "vet" uit, zeker met wat extra's...). Dus voor mij de perfecte combo tussen het comfort van de ST1 en de power van de ST3... En bovendien onderhoudsarm, met de pinion...

M'n enige minpuntjes aan de klever:
- stroef schakelen (maar dat kwam volgens de dealer omdat ie nieuw was - slechts 250km op de teller, dat zou met het "inrijden" opgelost zijn)
- toch vrij lang wachten op ondersteuning nadat je effe stopt met trappen, langer als bij de ST3 was m'n gevoel al kan ik mis zijn (maar ook dat op te lossen door effe terug te schakelen, als die shifter mee wil uiteraard :) )

Heb er nog bijgenomen
- schulz verende zadelpen
- abus vouwslot bordo granit 6500/85 (verplicht vanuit de lease maatschappij/verzekering)
- 2 ortlieb zijtassen back roller 2.1 black
- abus pedelec 2.0 velvet black helm
- ergo handvaten GP3L nexus (om m'n greep af en toe toch eens te verzetten, wel uitkijken want je hebt je remmen dan niet zo goed bij de hand)
- teled SP bevestiging voor smartphone

Een bel moet ik er nog aan toevoegen...

Half september geleverd normaliter...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nice, gefeliciteerd!

Dat stroef schakelen wordt inderdaad beter, al blijft een derrie soepeler.
Oppakken ondersteuning na stil houden benen: doet Stromer inderdaad beter. Even terugschakelen kan helpen.

Plaats je een foto als je 'm binnen hebt? Ik ben benieuwd naar de kleur Copper.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie