Stromer ST3 2022: met PINION en riemaandrijving

mrstrom

Den fietser schreef: 06 sep 2021, 22:36 Heb daarstraks eens wat zitten lezen over pinion.Wat gebruikers van dit schakelsysteem ervaren hebben.Er kan NIET geschakeld worden onder belasting,Bij sommige verhoudingen zou je gewoon u benen moeten stilhouden.Na 10000km nieuwe olie en de tandwielen zouden 60000km meegaan.Prijs van een pinion +/-1000€ een riem(+/-120€) zou ongeveer 3xlanger meegaan dan een ketting.Hou ook rekening met ongeveer 10% verlies.Ketting versus riem en pinion.Mijn volgende sp zou met riem zijn.Maar als het allemaal eens van naderbij ga bekijken begin ik echt te twijfelen.Voor het niet kunnen schakelen kan tot vevaarlikke toestanden leiden.Misschien is het in tussen tijd verbeterd.
Ja, wat meer spaties en taalaandacht zouden je verhaal wat leesbaarder maken.

Maar kan je niet onder belasting schakelen??? Dat zou wel raar zijn. Op de ST5 hebben ze juist de XTR erop om dat wel te kunnen. Ik vind dat op mijn ST3 wel redelijk gaan met de huidige derailleur. Het schakelen gaat best goed als je doortrapt. Niet zo als het duraace setje op mijn racefiets, maar ja.
Ben sowieso benieuwd naar de range van de Pinion, gebruik nu de eerste paar kransjes maar, dat zou ik dan op de Pinion ook wel terug willen, zeker geen grovere stappen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

mrstrom schreef: 07 sep 2021, 08:08 Maar kan je niet onder belasting schakelen??? Dat zou wel raar zijn. Op de ST5 hebben ze juist de XTR erop om dat wel te kunnen. Ik vind dat op mijn ST3 wel redelijk gaan met de huidige derailleur. Het schakelen gaat best goed als je doortrapt. Niet zo als het duraace setje op mijn racefiets, maar ja.
Ben sowieso benieuwd naar de range van de Pinion, gebruik nu de eerste paar kransjes maar, dat zou ik dan op de Pinion ook wel terug willen, zeker geen grovere stappen.
Hij had het over de Pinion, wat je meer moet zien als een naaf dan als derailleur. En hij noemt het als een "probleem" terwijl het gewoon anders is. Kan ik ook wel zeggen: bij een derailleur kan je niet bij stilstand schakelen. Goh.

In de praktijk is het voor mij echter geen probleem. Mijn gewone fiets heeft een Nexus 7 naaf, ook daarmee mag je niet onder belasting schakelen. Wat ik meestal doe is doortrappen zonder kracht te zetten, schakelt soepel en trefzeker. Of ik stop zelfs helemaal met trappen.

Het punt is: met beide systemen heb je een "probleem". Met een derailleur kan je bij stilstand niet schakelen. Die fout maak je een aantal keren (vergeten te schakelen tijdens stoppen) en daarna leer je jezelf een automatisme aan. Datzelfde doe je met een naaf/Pinion.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Eens met FreddyH.

Ik heb twee Stromers gehad met derailleur, heb twee keer langdurig een Klever X-Speed PINION getest, en een Klever X Alpha 45 met PINION C1.12 getest die ik uiteindelijk heb aangeschaft, zo tevreden was ik erover.

Dat niet 'onbelast' mogen schakelen wil ik daarom wel even relativeren: ik heb gemerkt dat het geen enkel probleem is om door te schakelen tijdens het rijden, Sterker nog; ik doe bijna niet anders. Zowel tijdens normaal rijden als bij het accelereren. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Ik blijf gewoon rustig trappen, ga niet op de pedalen staan of als een malle lopen hengsten. Je voelt al binnen een paar 100km aan wat je wel en niet van die hub kunt vragen. (Net als dat je bij een nieuwe auto 'leert' hoe je 'm het beste kunt rijden.)

Terugschakelen: ideaal want het kan ook terwijl je je benen stil houdt tijdens het uitbollen of vanuit stilstand.

'Anders" is dus inderdaad niet meteen beter of slechter, maar gewoon anders. En persoonlijk vind ik een PINION fijner voor commutergebruik. Een duimschakelaar zou het wel helemaal afmaken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mrstrom schreef: 07 sep 2021, 08:08 dat zou ik dan op de Pinion ook wel terug willen, zeker geen grovere stappen.
Je krijgt grotere stappen op een PINION. Daarin kan een PINION gewoon niet tippen aan een (aangepaste) cassette.

Ik ben er al lang aan gewend en ik denk dat de meesten er eenvoudig aan wennen. Maar zie je dat niet zitten, dan is een PINION niet jouw ding.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Mogelijk dat de schakelverhoudingen van de Pinion ook wat kunnen worden gefinetuned, halverwege deze pagina:

C1.9XR RATIO CALCULATOR
The Pinion gearbox calculator helps you to choose the ideal gearbox tuning. The internal gear ratio for each gear of all types of gearboxes is already defined in our calculator. The entire spectrum of a Pinion transmission can be shifted to fast or slow with the secondary ratio to the rear wheel. A 1:1 tuning is also possible by using sprockets of the same size or toothed belt pulleys.

Chainring size: 24 en 30 beschikbaar (Number of teeth chainring gearbox)
Sprocket size: 21, 22, 24 en 30 beschikbaar (Number of teeth sprocket rear wheel hub)
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Heb er niet genoeg verstand om om gelijk te begrijpen.

Wel heeft hij volgens mij een groter voortandwiel dan 30...en een kleine voortandwiel, iemand staan tellen ? :lol:
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Lukov
Runner-up
Runner-up
Switzerland
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 okt 2020, 12:19
Locatie: Blonay - CH
Merk SP: ST2
Km-stand: 8500

Stromeur schreef: 07 sep 2021, 12:41
mrstrom schreef: 07 sep 2021, 08:08 dat zou ik dan op de Pinion ook wel terug willen, zeker geen grovere stappen.
Je krijgt grotere stappen op een PINION. Daarin kan een PINION gewoon niet tippen aan een (aangepaste) cassette.
Hallo,

Dat is zo met een Pinion C9.1; met een P1.18 heb je op de hele overbreiding 11.5% stapjes. En dat kan geen cassette…
Ik heb een Pinion op m’n reise fiets, het is vor mij het beste wat bestat. Geruislos, makelijk te schakelen, een voral: quasi geen onderhoud! Het kann regen, zout op de weg, modder, niks, gewoon met water spoelen als je de fiets schoon maakt.

Groetjes!

Lukov
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Lukov schreef: 08 sep 2021, 05:27 Dat is zo met een Pinion C9.1; met een P1.18 heb je op de hele overbreiding 11.5% stapjes. En dat kan geen cassette…
Lukov
De voor mij 2 meest gebruikte kransjes op snelheid zijn de 14 en de 13, dat is <8% verschil, de Pinion stapjes zijn dan maar liefst 50% groter.
Met 11.5% zou ik kunnen leven maar dan in een 1.9 ipv 1.18, gewoon owv gewicht en prijs.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lukov schreef: 08 sep 2021, 05:27 Dat is zo met een Pinion C9.1; met een P1.18 heb je op de hele overbreiding 11.5% stapjes.
Ja, de PINION P1.18 is écht om te smullen! Op een commuterbike misschien een dure en zware overkill, maar gaaf is-ie zeker,
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

De C gaat tot 12, de P tot 18 in de P1.18 (6x3)
Afbeelding
Plaats reactie