Stromer ST3 2022: met PINION en riemaandrijving

mrstrom

Ik snap stromeur wel zeker mooie fiets. Ik houd hem in de gaten, maar moet nog 2 jaar op de mijne. Wat zeker ook geen klagen is haha.
kvdhaute
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 sep 2020, 10:38
Locatie: Zemst

Stromeur schreef: 12 sep 2021, 17:14 Klopt, ik had er net een testrit mee gedaan.
Mijn excuses als je het reeds gezegd hebt en dat ik het gemist heb, maar wat zegt jouw eerste gevoel als je vergelijkt met uw huidige fiets? Ik sta namelijk voor dezelfde keuze, maar heb nog niet de kans gehad om met de ST3 te rijden. Dus ben wel benieuwd naar uw bevindingen.
Jerremaister
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jan 2021, 19:25
Locatie: België

kvdhaute schreef: 15 sep 2021, 09:51
Mijn excuses als je het reeds gezegd hebt en dat ik het gemist heb, maar wat zegt jouw eerste gevoel als je vergelijkt met uw huidige fiets? Ik sta namelijk voor dezelfde keuze, maar heb nog niet de kans gehad om met de ST3 te rijden. Dus ben wel benieuwd naar uw bevindingen.
Deze ga ik eventjes volgen :)
Stromer ST3 - limited edition 2022 - XL
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

kvdhaute schreef: 15 sep 2021, 09:51
Stromeur schreef: 12 sep 2021, 17:14 Klopt, ik had er net een testrit mee gedaan.
Mijn excuses als je het reeds gezegd hebt en dat ik het gemist heb, maar wat zegt jouw eerste gevoel als je vergelijkt met uw huidige fiets? Ik sta namelijk voor dezelfde keuze, maar heb nog niet de kans gehad om met de ST3 te rijden. Dus ben wel benieuwd naar uw bevindingen.
Onlangs heb ik de reguliere Stromer ST3 en mijn Klever X Alpha 45 tegenover elkaar gezet. Mijn bevindingen vind je in onderstaand topic:

viewtopic.php?f=5&t=4674


Ook als de ST3 een PINION met riem krijgt, blijft het een totaal andere speed pedelec dan de Alpha. Ik kan oprecht niet beslissen welke van die twee ik nou "de beste" vind. Eerder was dat overduidelijk de Alpha, JUIST vanwege de riemaandrijving + PINION. Nu heeft de Drie dat ook gekregen, als is het wel een 9-speed i.p.v. een 12-speed en de ST3 heeft geen richtingaanwijzers, waar ik inmiddels toch behoorlijk aan gewend ben.

Hoewel Stromer de ST3 met PINION - naar Stromer maatstaven - behoorlijk scherp in de markt heeft gezet (€ 7.818,- voor het standaard model met 814Wh accu) krijg je met de Klever X Alpha 45 nog steeds meer waar voor je geld. De ST3 PINION met 983Wh accu kost € 8.158. De Alpha met 1200Wh accu (actieradius vergelijkbaar) kost € 8.199,-. Op de Alpha krijg je daarbij wel nog een geveerde voorvork, richtingaanwijzers, verstelbare stuurpen en een PINION C1.12 (i.pv. C1.9). Maar Stromer geeft je volledige connectiviteit en grotere remschijven. Ook kun je er (tegen een grote bak geld dat wel) af fabriek ABS op laten zetten.


Maar echt: testen is de enige manier om een besluit tussen deze twee te maken, want heel veel ontlopen ze elkaar niet op papier maar het rijgedrag (ondersteuning/wegligging) is een wereld van verschil.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

En voor mij is esthetiek ook erg belangrijk. Een Porsche vind ik gewoon mooier dan een Nissan en dan kan de prijs-kwaliteit nog zoveel beter zijn.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
zimoneke
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:35
Locatie: Gent

Stromeur schreef: 15 sep 2021, 19:19
kvdhaute schreef: 15 sep 2021, 09:51
Stromeur schreef: 12 sep 2021, 17:14 Klopt, ik had er net een testrit mee gedaan.
Mijn excuses als je het reeds gezegd hebt en dat ik het gemist heb, maar wat zegt jouw eerste gevoel als je vergelijkt met uw huidige fiets? Ik sta namelijk voor dezelfde keuze, maar heb nog niet de kans gehad om met de ST3 te rijden. Dus ben wel benieuwd naar uw bevindingen.
Onlangs heb ik de reguliere Stromer ST3 en mijn Klever X Alpha 45 tegenover elkaar gezet. Mijn bevindingen vind je in onderstaand topic:

viewtopic.php?f=5&t=4674


Ook als de ST3 een PINION met riem krijgt, blijft het een totaal andere speed pedelec dan de Alpha. Ik kan oprecht niet beslissen welke van die twee ik nou "de beste" vind. Eerder was dat overduidelijk de Alpha, JUIST vanwege de riemaandrijving + PINION. Nu heeft de Drie dat ook gekregen, als is het wel een 9-speed i.p.v. een 12-speed en de ST3 heeft geen richtingaanwijzers, waar ik inmiddels toch behoorlijk aan gewend ben.

Hoewel Stromer de ST3 met PINION - naar Stromer maatstaven - behoorlijk scherp in de markt heeft gezet (€ 7.818,- voor het standaard model met 814Wh accu) krijg je met de Klever X Alpha 45 nog steeds meer waar voor je geld. De ST3 PINION met 983Wh accu kost € 8.158. De Alpha met 1200Wh accu (actieradius vergelijkbaar) kost € 8.199,-. Op de Alpha krijg je daarbij wel nog een geveerde voorvork, richtingaanwijzers, verstelbare stuurpen en een PINION C1.12 (i.pv. C1.9). Maar Stromer geeft je volledige connectiviteit en grotere remschijven. Ook kun je er (tegen een grote bak geld dat wel) af fabriek ABS op laten zetten.


Maar echt: testen is de enige manier om een besluit tussen deze twee te maken, want heel veel ontlopen ze elkaar niet op papier maar het rijgedrag (ondersteuning/wegligging) is een wereld van verschil.
Helaas beperkt klever zich tot een L maat. En iedereen boven de 1m85 mag het dan al vergeten...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klever biedt optioneel een extra lange zadelpen aan voor lange mensen.

Het blijft natuurlijk persoonlijk of je daarmee de door jou gewenste fietshouding vindt, maar er rijden wel degelijk mensen langer dan 1,90m rond op Klever X-Speed speed pedelecs. Is een kwestie van proberen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
zimoneke
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:35
Locatie: Gent

Stromeur schreef: 19 sep 2021, 12:43 Klever biedt optioneel een extra lange zadelpen aan voor lange mensen.

Het blijft natuurlijk persoonlijk of je daarmee de door jou gewenste fietshouding vindt, maar er rijden wel degelijk mensen langer dan 1,90m rond op Klever X-Speed speed pedelecs. Is een kwestie van proberen.
Klopt gedeeltelijk, maar is een oplapmiddel naar mijn mening. Als fervent wielertoerist en fietsmecanicien is een stack en reach van een fiets heel belangrijk voor je comfort. Met extra spacers en langere stuur/zadelpennen krijg je nooit het gevoel van een groter frame. Met mijn 1m95 is een klever not done.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Precies, het is persoonlijk. Dan houdt het voor jou inderdaad op.

Lijkt me sowieso lastig, om dan een sp te vinden die aan jouw wensen voldoet. Omdat je lang bent enerzijds, maar ook omdat je nogal een wensenpakket hebt en de maatvoering van speed pedelecs meestal "van dik hout snijdt men planken" is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Is er nog nieuws over bestelde ST3 pinion's met gratis batterij upgrade? Er is plots twijfel over bij mijn bestelling en ik dacht dat hier mensen waren bij wie het effectief zo op de factuur/offerte stond. Dank!
Plaats reactie