Wegvallen ondersteuning en dealer

Plaats reactie
haassenberg
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11:19
Locatie: Aarlanderveen
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 880

Hallo allemaal,
Ik heb een vrij nieuwe Stromer ST3 (juni dit jaar) gekocht bij Pronto E-bikes voor woon-werk.
Al vrij snel had ik problemen dat mijn ondersteuning af en toe wegviel, vooral nadat je even snelheid terugneemt in bijv. bochten.
In het begin kwam de ondersteuning dan na 5-10 seconden terug, Het werd echter steeds erger, tot ik helemaal geen ondersteuning meer had.
Ik kreeg geen foutmelding, en ook bij Pronto konden ze geen foutmelding zien.
Op dat moment reed de fiets trouwens weer goed, helaas is het niet goed reproduceerbaar.
Pronto heeft mij echter goed geholpen en de sensor vervangen.
Ik heb vervolgens meer dan 500 km probleemloos gereden, maar helaas lijkt het probleem weer terug te komen.
Ik zie het ook op mijn meter, wanneer ik normaal als ik terug kom van mijnwerk nog 20 km kan rijden op de batterij, is dat plots 50.
Hij neemt dus minder stroom. Mijn laatste rit voor mijn vakantie reed ik 35 ipv 46 (kon niet harder) en soms viel ondersteuning helemaal weg.
Tijdens de laatste rit heb ik twee keer gekalibreerd, en na de laatste leek het weer ok, maar zeer tijdelijk.
Vervolgens haal ik hem uit de schuur en rijd weer 10km probleemloos.
Ik durf hem nu niet meer voor woon-werk te gebruiken.

Normaal ga je dan terug naar de dealer (Pronto), maar ik kreeg vorige week een mail dat ze vanwege zeer trieste omstandigheden (ziekte) moeten sluiten.
Ik kan dus niet meer terug naar hen. (wel mail gestuurd maar geen antwoord gehad)

Ik heb eigenlijk twee vragen,
-1- Heeft iemand dezelfde ervaring met wegvallen ondersteuning, en weet iemand de oorzaak?
-2- Kan ik zomaar naar een andere dealer voor de garantie? Ik heb hem bij Pronto relatief goedkoop kunnen kopen (wel nieuw), en ik kan mij voorstellen dat een andere dealer niet staat bespringen om dit over te nemen. Het probleem is slecht reproduceerbaar, geen errors en k heb wel eens gelezen dat de dealer alleen de onderdelen van Stromer vergoed krijgt en niet de uren.

Tips in deze zijn zeer welkom,

Wouter
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Adoptiedealer zoeken. Elke erkende Stromer dealer kan jouw Stromer servicen, maar ze zijn het niet verplicht.

Van tevoren duidelijke afspraken maken met de adoptiedealer over het uurloon bij garantiewerk. Onderdelen die onder garantie vallen kan elke Stromer dealer onder garantie leveren. Uurloon bij een adoptiedealer varieert omdat zij niet de marge op de verkoop hebben gehad. Hangt ook af van de capaciteit van hun werkplaats. 'Eigen' klanten g aan voor als ze mega druk zijn en soms kan er gewoon niks meer bij.

QicQ in Amsterdam adopteert Stromers van Pronto, maar de voorwaarden/eventuele kosten waaronder ze dit doen ken ik niet. Daarvoor kun je het beste contact met hen opnemen. Er zijn er vast nog wel meer in de regio.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
haassenberg
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 aug 2021, 11:19
Locatie: Aarlanderveen
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 880

Dank voor je bericht,

Ik had eerst Stromer een bericht gestuurd, en die vertelden idd dat ik een andere dealer moest gaan zoeken.

De eerste dealer had er niet veel zin in (gekopfietsen in Alphen aan de Rijn).
Ik kon op de wachtlijst geplaatst worden, en ben dan na 6 weken! aan de beurt voor een tarief van 70,- euro.
Ik snap dat ze er niet happig op zijn, en dat ze de uren in rekening brengen, maar er is blijkbaar een speciaal tarief en een speciale wachtlijst voor mensen die hun fiets ergens anders hebben gekocht.
Het gesprek liep ook zodanig date wel duidelijk was dat ze hier geen trek in hadden, erg slechte service.

De tweede dealer, Blom & Blom in Mijdrecht, was een stuk klantvriendelijker. Hij vroeg door naar het probleem en zal de reparatie doen voor het normale werkplaatstarief.
Ik kan de fiets over 1,5 week brengen.

Hopelijk kunnen ze het fixen.

Ik vind het wel slecht van Stromer dat een deel van de garantie (uren eigen rekening) niet binnen de garantie valt als de dealer er mee stopt.
Het is een nieuwe fiets en het is al vervelend genoeg dat ik er problemen mee heb.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

haassenberg schreef: 10 sep 2021, 11:37 Ik vind het wel slecht van Stromer dat een deel van de garantie (uren eigen rekening) niet binnen de garantie valt als de dealer er mee stopt.
Daar kan Stromer niks aan doen.

Als een dealer stopt met Stromer (maar wel gewoon blijft bestaan), dan mag die dealer Stromers blijven servicen. Als een dealer ermee stopt omdat-ie failliet gaat: kan Stromer ook weinig aan doen.
Het stoppen van Pronto heeft echter een totaal andere, en enorm treurige oorzaak. Vreselijk voor de eigenaar (en zeker ook voor klanten zoals jij), maar opnieuw: Stromer kan hier niks aan doen.

Dealers waarvan de werkplaats-uren volgepland staan met 'eigen' klanten: die kunnen geen ijzer met handen breken. Vol is vol toch? Of moeten eigen klanten dan maar wachten?


Overigens zijn er ook adoptiedealers die géén uurloon in rekening brengen voor garantiewerkzaamheden op een elders of tweedehands aangeschafte Stromer. Maar ik heb de indruk dat dit er steeds minder worden, en dat hebben wij als consument helemaal zelf in de hand gewerkt. Door Stromers te kopen bij prijsstunters en vervolgens topservice te verwachten bij kwalitatief goede dealers, zónder dat zij de marge uit verkoop hebben gehad (waaruit een deel van de service bekostigd wordt). Dealers zijn dit gaan doen, omdat ze dachten dat het goede klantenbinding was. Maar diezelfde klanten zitten inmiddels al aan hun tweede of derde tweedehands-Stromer en kopen nog steeds niks bij die fantastische dealer.. (Ik ken in elk geval twee hele grote dealers in Nederland die eerder alles adopteerden, maar hier om die reden inmiddels zeer terughoudend mee zijn geworden.)


Ik snap dat het voor jou helemaal waardeloos is hoor, dat Pronto stopt en service/garantie niet heeft overgedragen aan een collega-dealer. Het was netter geweest als ze dit anders hadden aangepakt. Het is in geval van Pronto een combinatie van overmacht en een niet zo toffe keus die ze gemaakt hebben. Ik ben het alleen niet met je eens dat deze situatie de schuld van Stromer is, of gebrek aan service bij andere dealers wiens werkplaats al volgepland staat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
SpeedPAT
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 291
Lid geworden op: 15 mei 2021, 21:03
Locatie: Noord Limburg
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

STROMER positioneert zich als marktleider in de SP markt en dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat er een goed functionerend netwerk van servicepunten is.
Tegenwoordig zie je vooral in de grotere steden dat er (weer) zaken worden geopend waar je alleen je fiets kunt laten repareren. Je kunt er met elk merk terecht. Voor auto’s is dit gemeengoed, zou dus ook met SP moeten kunnen.
STROMER zou dit kunnen ondersteunen en vooral nu er om wat voor reden dan ook dealers wegvallen
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Volgens mij vallen er niet meer of minder dealers weg dan anders. Het is gewoon kneiterdruk.

Maar zeker een interessante stelling: een soort Quick Fit voor e-bikes en speed pedelecs.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Eigenlijk is het bijzonder dat de uren niet door stromer vergoed worden, garantie = garantie, hier kan de FM niets aan doen.
Een gebrek van de fabrikant verkleint dan de winstmarge van de FM.
Als stromer de gehele reparatie zou vergoeden is het probleem er ook niet bij adoptiedealers.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer betaalt wel degelijk een vergoeding per uur bij garantiewerkzaamheden aan de FM, maar die vergoeding is niet volledig kostendekkend. De rest moet komen uit de marge van verkoop. Die marge heeft de adoptiedealer niet genoten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie