Stromer ST3 PINION of Stromer ST5?

PetrolBoy28
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 sep 2021, 13:19
Locatie: Temse
Merk SP: ST3 pinion LE
Km-stand: 0

Heren, (en dames moesten er zijn..)

Ik volg deze forum al een tijdje waar ik ondertussen al een hoop nuttige informatie van uit heb kunnen halen, waarvoor dank.
Nu krijgen wij de mogelijkheid via onze werkgever om deel te nemen aan een fietslease plan.

Ik moet gemiddeld 35km enkel doen naar het werk.
Ik was initieel van plan om nog tot maart te wachten voor de nieuwe ST3 Pinion LE maar nu dat ze de ST5 afgeprijsd hebben naar ongeveer hetzelfde prijs als de ST3 LE.. ben ik wel serieus aan het twijfelen nu…
Als ik voor de ST5 in promo zou gaan zou ik deze vrij rap hebben en voor de ST3 zou het nog even wachten zijn.

Nu is mijn vraag is het absoluut de moeite om nog “even” te wachten tot maart en de ST5 links te laten of is het beter om nu de ST5 met kettingaandrijving te nemen en even zo 3 jaar verder te rijden tot het einde van mijn contract en dan nadien pas overstap op een riemaangedreven stromer?

Ik ben uiteraard op de hoogte van dat de ST5 een iets sterkere motor heeft en een riemaangedreven fiets onderhoudsvriendelijker is maar voor mij maakt het niet als ik nu de komende 3 jaar met een ST5 zou moeten rijden waar ik uiteraard meer werk aan zal hebben qua onderhoud om dan nadien over te stappen naar een riemaangedreven ST3 / ST5 of een ander stromer..

Wat zouden jullie doen in mijn plaats? 😅

Alvast bedankt,

Grtz

V.Y.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Hi PetrolBoy28,

jij raakt nu precies de keuze die echt persoonlijk is....
Ik wil gewoon geen elektrisch schakelende ST5/ST2022/whatever hebben....maar zou graag de onderhoudsvriendelijker Pinion/Gates zien. Vandaar mijn keuze NU al voor de in maart (?) uitkomende ST3Pinion/ABS.
En zo heeft iedereen haar eigen meningen / behoeften. Je zal gruwelijk veel informatie op dit toffe forum vinden maar het is aan de (aanstaande) Stromer-gebruiker hoe die haar/zijn behoeftes legt. Da's gewoon persoonlijk.

Eerlijk gemeend: ga proefrijden bij een serieuze dealer (mag ik nogmaals het belang van een goede dealer onder de aandacht brengen....) krijg je de ruimte/tijd om te ontdekken welke SP JIJ wilt.
Vanaf die keuze/beslissing van jouw zijde is het "slechts" administratief.......hoe jouw keuze bij jou komt.
Je kan dit forum gewoon niet vragen wat voor jou de beste SP is......er is maar 1 persoon die de keuze bepaald: jijzelf.

Grtz,
Reinout
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

PetrolBoy28 schreef: 05 sep 2021, 17:24 (en dames moesten er zijn..)
Degene die dit forum opgericht heeft en veruit de meeste berichten gepost heeft is een dame, dus het is redelijk om aan te nemen dat ze er zijn :mrgreen:

Ontopic: ST5 of ST3 Pinion zijn nogal verschillende fietsen. Hieronder wat verschillen:
- Bij de ST3 kan je de zitpositie behoorlijk aanpassen: verschillende stuurpennen, verschillende sturen (wel/geen backsweep of rise), bij de ST5 is het take it or leave it. Zit je niet lekker op de ST5 (of krijg je na verloop van tijd klachten) dan is dat vette pech. Dat alleen al is voor mij persoonlijk reden om de ST5 links te laten liggen.
- Bij de ST3 Pinion kan je ABS als optie bijbestellen. Bij de ST5 kan dat ook, maar dan heb je het niet meer over de aanbieding. Dat alleen al zou voor mij een reden zijn om de ST5 links te laten liggen. Als ik een nieuwe SP koop en ABS is een mogelijkheid, dan neem ik die optie zonder enige twijfel.
- De ST3 Pinion heeft een prima koplamp met grootlicht functie. De ST5 heeft de lamp der lampen: de Supernova M99 Pro (ook met grootlicht functie, hier ook wel liefkozend de bouwlamp genoemd). Die bouwlamp is werkelijk fantastisch, als je het hele jaar door fietst en regelmatig op onverlichte wegen komt is het verschil tussen die 2 lampen GROOT!
- De ST5 heeft electronisch schakelen, wat sommigen geweldig vinden. Ik vind het leuk, maar niet meer dan dat. De ST3 Pinion heeft een Pinion versnellingsbak met 9 verzetten en een riem. Voordeel van de ST5: je kan de overbrengingsverhoudingen tweaken door een race casette te plaatsen (moet wel aangepast zijn!), bij de ST3 Pinion is er niks te tweaken maar die is veel onderhoudsvriendelijker (geen kettingen schoonmaken en zo). Ik persoonlijk zou hier voor de riem kiezen, omdat ik het hele jaar door fiets.
- De ST5 heeft een iets sterkere motor, maar het verschil is niet dramatisch groot en de ST3 is ook al ruimschoots sterk genoeg.

Verder zijn er nog wat kleine, aanpasbare verschillen, zo heeft de ST5 vouwbanden en de ST3 Pinion draadbanden, hebben de fietsen standaard een ander zadel (als ik het goed heb), heeft de ST5 standaard geen bagagedrager (maar wel optioneel te krijgen), ...

Onder de streep is het voor mij heel simpel: de ST5 is gewoon *echt* niet mijn fiets. De ST3 Pinion met ABS is dat véél meer.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

PetrolBoy28 schreef: 05 sep 2021, 17:24 Heren, (en dames moesten er zijn..)
Present! En er zijn hier wel meer dames hoor, wij kunnen ook fietsen :)


Ik heb je vraag afgesplitst naar een eigen topic, want nu Stromer de prijs van de ST5 (zonder ABS) heeft verlaagd naar €7.990,- en het basismodel ST3 met PINION € 7.818,- kost, komen die twee inderdaad wel heel dicht bij elkaar. Zeker als je bedenkt dat Stromer momenteel ook een actie heeft met een gratis accu-upgrade. Dus voor die € 7.818,- rij je een ST3 PINION met 983Wh accu (die zit standaard in de ST5).

Ik denk dat er twee zaken spelen in jouw vraag:

- Wil ik een ketting + derailleur of een riem + versnellingshub?
- Wil ik een ST5 of een ST3 PINION?


Ketting of riem?

Antwoord op die eerste vraag (ketting of riem) kun je, zoals de heren hierboven ook terecht aangeven, alleen zelf geven.

Voor mij staat een riemaandrijving al jaren bovenaan mijn vervanglijstje, vandaar dat ik dit jaar (ondanks het feit dat ik fervent Stromer rijder was en Stromers mooier vind) een Klever X Alpha 45 met riem en PINION C1.12 heb gekocht. Daarvoor reed ik op een Stromer ST2 S. Dat is de voorganger van de ST5, eveneens uitgerust met het Shimano Di2-systeem en Supernova M99 PRO koplamp.

Kettingonderhoud vond ik helemaal niet erg, maar dat het niet meer hoeft vind ik al helemáál niet erg. Het feit dat een PINION wat anders schakelt en dat er grotere stappen tussen de verzetten zitten, neem ik daarbij graag op de koop toe. Kleine stappen in de verzetten is fijn als het kan, maar het moet voor mij niet. De motor doet zijn werk toch wel.


ST5 of ST3 PINION?

De verschillen tussen beide modellen zijn al haarfijn door FreddyH opgesomd.

Ik vind veiligheid en een goede fietshouding belangrijk. Naast de keus voor ketting of riem (voor mij riem) is de keus tussen ST5 en ST3 er voor mij eentje tussen de Supernova M99 PRO koplamp en een aanpasbare fietshouding. De ST5 wordt geleverd met een geïntegreerd stuur-stuurpen ontwerp waar je niks aan kunt aanpassen. Bij de ST3 kun je kiezen tussen twee stuurpennen en drie sturen. Daar staat tegenover dat de ST5 is uitgerust met één van de beste koplampen die er zijn voor speed pedelecs. De koplamp op de ST3 is oké, maar haalt het niet bij de M99 PRO. De ST3 koplamp heeft echter wel grootlicht, dat is iets wat ik absoluut wil op een speed pedelec, want ik rij hier veel op onverlichte fietspaden.

De ondersteuning van de ST5 is wat krachtiger dan die van de ST3 PINION, maar de ST3 is alsnog zéér krachtig, dus helemaal geen probleem.

Maar: wat heb ik aan een speed pedelec met de beste koplamp die er is, als ik daar niet lekker op zit? Niks. De Roxim koplamp op de ST3 is geen dealbreaker, en dus zou ik voor de riem en de aanpasbare zithouding van de ST3 PINION kiezen, niet voor de ST5.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
PetrolBoy28
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 sep 2021, 13:19
Locatie: Temse
Merk SP: ST3 pinion LE
Km-stand: 0

Super bedankt aan jullie 3 voor de tips en ervaringen die jullie mij meedeelden. Ben ondertussen vandaag mijn fiets gaan bestellen.. het wordt de nieuwe ST3 LE rode kleur met pinion aandrijving. Nu alleen nog proberen geduldig af te wachten t.e.m Maart/April 2022 😅
Phil
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 dec 2020, 10:45
Locatie: Ingelmunster
Merk SP: ST5 ABS WREN KINEKT

@Stromeur
Is de gratis accu-upgrade ook van toepassing op een ST3 Pinion?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Leuk. Gefeliciteerd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Phil schreef: 08 sep 2021, 17:10 @Stromeur
Is de gratis accu-upgrade ook van toepassing op een ST3 Pinion?
De special edition (rood) wordt sowieso geleverd met de grootste accu. Of de gewone ST3 Pinion ook een gratis batterij-upgrade krijgt weet ik niet. Volgens mij niet.
Heb een rode special edition XL met Pinion en ABS en geveerde voorvork in bestelling. Vooral de ABS trekt me over de streep.
Phil
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 dec 2020, 10:45
Locatie: Ingelmunster
Merk SP: ST5 ABS WREN KINEKT

Bedankt voor de info. Het is voor de ST3 Pinion LE in de rode kleur.
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Naar mijn weten wordt de speciale rode editie niet met de grootste accu geleverd en is de gratis upgrade ook niet van toepassing op de pinion maar alleen op stromer modellen die september / oktober geleverd worden.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Plaats reactie