Gebroken ketting St3, nieuwe plaatsen.

Den fietser
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 sep 2021, 22:02
Locatie: Rijkevorsel
Merk SP: Stromer st2 2018
Km-stand: 45000

FreddyH schreef: 06 sep 2021, 22:14
Den fietser schreef: 06 sep 2021, 22:10 Ik rij tussen 1000 en 1300km met een ketting.
Bij 0,5 tot 0.75 gaat ze de vuilbak ik.
Da's wel erg weinig, daar zou ik zelfs met een middenmotor van balen.

Ik rijd met 2 ketingen om en om op 1 cassette. Om de ongeveer 1000 km wissel ik de kettingen om zodat ze gelijktijdig met de cassette mee slijten. Zo doe ik een goede 10.000 km met 2 ketingen en 1 cassette.
Ik geef wel toe veel onderhoud doe ik niet (voordeel voor mij stromer kan slecht tegen water :lol: ) tussen 2 a 3 weken gooi ik mijn ketting eraf.En een nieuwe er op.Alle jaren koop een grote rol ketting 50 meter.Als dan al de prijs van de smeermiddelen en ontvetten ga samenstellen kom je op een aanzienlijk bedrag.Na de regen wd40 erop thats it.Sommigen zullen zeggen dat geen smeermiddel is kan best.Maar de ketting roest er niet van.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Het enige wat ik doe is:
- na 1000 km de ketting schoonvegen, eraf halen en in een bakje met ontsmettingsmiddel leggen (5 tot 10 minuten werk)
- 1 week daarvoor heb ik de andere ketting uit dat bakje gehaald, uitgespoeld en drooggemaakt. Daarna leg ik hem in een schoon bakje met een paar druppels Boeshield over de ketting gedruppeld. Die schone ketting leg ik dan op mijn fiets (5 tot 10 minuten werk)

Daarmee doe ik dan 4x zo lang met een ketting dan jij. En leuk natuurlijk dat je de ketting op een grote rol koopt, maar het is natuurlijk nog steeds een enorme verspilling van grondstoffen (metalen maken en er producten van maken kost enorm veel energie).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

FreddyH schreef: 06 sep 2021, 23:37

Daarmee doe ik dan 4x zo lang met een ketting dan jij. En leuk natuurlijk dat je de ketting op een grote rol koopt, maar het is natuurlijk nog steeds een enorme verspilling van grondstoffen (metalen maken en er producten van maken kost enorm veel energie).
Exactly my thoughts.

In dat kader kan ik de milieuvriendelijke squirt lube sterk aanbevelen. Heel onderhoudsvriendelijk en nooit meer vette ketting. Onderhoud is 5 minuten werk. Wel eerste keer groot werk om heel de boel volledig te ontvetten.

Verder: wd40 is geen kettingsmeermiddel. Je kan beter (als je geen wax gebruikt) kettingolie gebruiken. Die is veel visceuzer en je legt 1 druppel op elke schakel, vervolgens neem je het overtollige vet weg en dan is hij goed ingevet.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

Den fietser schreef: 06 sep 2021, 22:55
Ik geef wel toe veel onderhoud doe ik niet (voordeel voor mij stromer kan slecht tegen water :lol: ) tussen 2 a 3 weken gooi ik mijn ketting eraf.En een nieuwe er op.Alle jaren koop een grote rol ketting 50 meter.Als dan al de prijs van de smeermiddelen en ontvetten ga samenstellen kom je op een aanzienlijk bedrag.Na de regen wd40 erop thats it.Sommigen zullen zeggen dat geen smeermiddel is kan best.Maar de ketting roest er niet van.
Welk type ketting gebruik je?

Een goedkope ketting is leuk, maar in de winter wordt een roestige aangelegenheid.
Ik heb 3 kettingen die ik om de beurt wissel. Bij droog weer een keer extra olieen.
En bij nat weer wissel ik soms twee keer per week. Ik gebruik wetlube dus die houdt zand en stof vast. Zand is geen beste vriend voor ketting en tandwielen. Zit nu op bijna 8000 km en de cassette gaat nog wel even mee.
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Bram Roose schreef: 07 sep 2021, 11:32 Verder: wd40 is geen kettingsmeermiddel. Je kan beter (als je geen wax gebruikt) kettingolie gebruiken. Die is veel visceuzer en je legt 1 druppel op elke schakel, vervolgens neem je het overtollige vet weg en dan is hij goed ingevet.
Valt mee, WD40 heeft al een tijd ook fiets onderhoud producten:
https://wd40.nl/producten/wd-40-bike/

Afbeelding
Den fietser
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 sep 2021, 22:02
Locatie: Rijkevorsel
Merk SP: Stromer st2 2018
Km-stand: 45000

FreddyH schreef: 06 sep 2021, 23:37 Het enige wat ik doe is:
- na 1000 km de ketting schoonvegen, eraf halen en in een bakje met ontsmettingsmiddel leggen (5 tot 10 minuten werk)
- 1 week daarvoor heb ik de andere ketting uit dat bakje gehaald, uitgespoeld en drooggemaakt. Daarna leg ik hem in een schoon bakje met een paar druppels Boeshield over de ketting gedruppeld. Die schone ketting leg ik dan op mijn fiets (5 tot 10 minuten werk)

Daarmee doe ik dan 4x zo lang met een ketting dan jij. En leuk natuurlijk dat je de ketting op een grote rol koopt, maar het is natuurlijk nog steeds een enorme verspilling van grondstoffen (metalen maken en er producten van maken kost enorm veel energie).
Tja ontvettingsmiddel is ook niet zo goed voor het milieu he.
Mijn wagen blijft wel 1000km aan de kant he.
Wat denk je dan stromer geen batterij revisie.In achterwiel kunnen geen lagers vervangen worden.
Heb goedkope en heel dure kettingen getest zelfs die speciaal gemaakt zijn voor sp het verdikt is dat alles bijne even kort mee ga.
Den fietser
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 sep 2021, 22:02
Locatie: Rijkevorsel
Merk SP: Stromer st2 2018
Km-stand: 45000

JanR schreef: 07 sep 2021, 16:52
Den fietser schreef: 06 sep 2021, 22:55
Ik geef wel toe veel onderhoud doe ik niet (voordeel voor mij stromer kan slecht tegen water :lol: ) tussen 2 a 3 weken gooi ik mijn ketting eraf.En een nieuwe er op.Alle jaren koop een grote rol ketting 50 meter.Als dan al de prijs van de smeermiddelen en ontvetten ga samenstellen kom je op een aanzienlijk bedrag.Na de regen wd40 erop thats it.Sommigen zullen zeggen dat geen smeermiddel is kan best.Maar de ketting roest er niet van.
Welk type ketting gebruik je?

Een goedkope ketting is leuk, maar in de winter wordt een roestige aangelegenheid.
Ik heb 3 kettingen die ik om de beurt wissel. Bij droog weer een keer extra olieen.
En bij nat weer wissel ik soms twee keer per week. Ik gebruik wetlube dus die houdt zand en stof vast. Zand is geen beste vriend voor ketting en tandwielen. Zit nu op bijna 8000 km en de cassette gaat nog wel even mee.
Goedkope is haast geen verschil in levensduur.8000KM IS niets ga in weekend vervangen 4 kroontjes en kettingwiel 22000km. 11sp gaat aanzienlijk minder lang mee dan dan 10sp is een verschil van ongeveer 7000km!!
JDNY
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2021, 18:20
Locatie: Leuven
Merk SP: Stromer ST5

FreddyH schreef: 06 sep 2021, 22:14
Da's wel erg weinig, daar zou ik zelfs met een middenmotor van balen.

Ik rijd met 2 ketingen om en om op 1 cassette. Om de ongeveer 1000 km wissel ik de kettingen om zodat ze gelijktijdig met de cassette mee slijten. Zo doe ik een goede 10.000 km met 2 ketingen en 1 cassette.
Zo doe ik dat ook met mijn fietsen en cassettes gaan heel lang mee.
Elke 1000km een nieuwe... 😲 Dan mag je maandelijks een nieuwe ketting opleggen. Kostelijk. Daarmee dat je bijna nergens nog kettingen kan kopen. Ik heb nu uit noodzaak een ketting erop liggen die te kort is. Maar aangezien je die grootste 3 tandwielen achteraan toch nooit gebruikt, is dat geen probleem.
Fabian
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 nov 2020, 12:15
Locatie: Bruxelles
Merk SP: STROMER ST3 PINION
Km-stand: 28000

Het onderhoud van de ketting kan eenvoudig worden verminderd:
Na meer dan 30.000 km in speedelec (~ 10.000 km/jaar zonder COVID),
30 km enkele reis en 30 km retour voornamelijk langs een kanaal,
of 2 bedrijven brengen zand van een schuit naar de dokken dus veel zand op het fietspad.
Zomer, zoals de winter;
Ik kan zeggen dat wax de beste, de gemakkelijkste en waarschijnlijk de meest milieuvriendelijke is.
Ik gebruik Bike7 pro wax (ik heb andere geprobeerd, maar die zijn niet zo goed).
Als het 's avonds regent, droog ik de ketting voordat ik de was aanbreng (ik heb een kleine compressor die meer dan genoeg is).
Ik maak de ketting nooit schoon met een borstel of ander middel, dat is niet nodig.
hoeveelheid: Ik gebruik geen grote fles 500ml / jaar

Kettingwissel na 9000 km met het 11 tands rondsel en bij 18000 km heb ik de cassette vervangen en een nieuwe ketting.
Ik weet zeker dat ik tussen 2 "onderhoudsbeurten" makkelijk 10.000 km kan passeren.

In mijn geval is het een ST2, maar het is hetzelfde
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

FreddyH schreef: 06 sep 2021, 22:14
Den fietser schreef: 06 sep 2021, 22:10 Ik rij tussen 1000 en 1300km met een ketting.
Bij 0,5 tot 0.75 gaat ze de vuilbak ik.
Da's wel erg weinig, daar zou ik zelfs met een middenmotor van balen.

Ik rijd met 2 ketingen om en om op 1 cassette. Om de ongeveer 1000 km wissel ik de kettingen om zodat ze gelijktijdig met de cassette mee slijten. Zo doe ik een goede 10.000 km met 2 ketingen en 1 cassette.
Is met PTFE je ketting smeren dan zo veel beter? Ik heb 12000km gereden met huidige ketting en tandwielen. Nog niks aan het handje, er is 1 tandwiel dat wat dunner begint te worden, maar niks zorgwekkends. Ik zou gewoon alleen de ketting vervangen. Na 5000 alle tandwielen is wel heel treurig, dat kan echt wel langer mee (m.i.) tenzij je nooit smeert en met een kats verroeste ketting rijdt.

Maar goed, in mijn Ortlieb rijdt naast de oplader ook dagelijks de PTFE kettingspray mee :lol:
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Plaats reactie