Ach ja, milieu en auto vs pedelecs kan ik een eenduidig antwoord op geven.Den fietser schreef: ↑09 sep 2021, 22:24Tja ontvettingsmiddel is ook niet zo goed voor het milieu he.FreddyH schreef: ↑06 sep 2021, 23:37 Het enige wat ik doe is:
- na 1000 km de ketting schoonvegen, eraf halen en in een bakje met ontsmettingsmiddel leggen (5 tot 10 minuten werk)
- 1 week daarvoor heb ik de andere ketting uit dat bakje gehaald, uitgespoeld en drooggemaakt. Daarna leg ik hem in een schoon bakje met een paar druppels Boeshield over de ketting gedruppeld. Die schone ketting leg ik dan op mijn fiets (5 tot 10 minuten werk)
Daarmee doe ik dan 4x zo lang met een ketting dan jij. En leuk natuurlijk dat je de ketting op een grote rol koopt, maar het is natuurlijk nog steeds een enorme verspilling van grondstoffen (metalen maken en er producten van maken kost enorm veel energie).
Mijn wagen blijft wel 1000km aan de kant he.
Wat denk je dan stromer geen batterij revisie.In achterwiel kunnen geen lagers vervangen worden.
Heb goedkope en heel dure kettingen getest zelfs die speciaal gemaakt zijn voor sp het verdikt is dat alles bijne even kort mee ga.
Ik rijd nu ca. 1.5 jaar Stromer (2.5 jaar speed pedelec), maar wat ik met mn stromer alleen al bespaard heb is in fossiele brandstof ca. 730L benzine, 6000kWh, als je dat met een energiecentrale omzet in stroom heb je ca. 3000kWh over, daar kan je een huis met een warmtepomp een heel jaar mee verwarmen. (en een half jaar met je fossiele ketel stoken) Laat staan wat je daar aan 814Wh accu's mee kan maken (CO2 uitstoot lithium ion per kWh opslag valt echt wel mee, ik geloof uit LCA's 70-140kgCO2/kWh). 730L benzine is ca. 1900kg. Dus tel uit je winst. Ik heb 100kWh geladen in totaal, in mn nu inmiddels 6 jaar oude accu. die accu zit nog boven de 90% SOH. die is nog niet aan zn eind >> Ik ben chemisch technoloog, dus deze getallen durf ik zo wel uit mn hoed te trekken
Tel uit je voordeel