Gebroken ketting St3, nieuwe plaatsen.

Den fietser
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 sep 2021, 22:02
Locatie: Rijkevorsel
Merk SP: Stromer st2 2018
Km-stand: 23000

FreddyH schreef: 06 sep 2021, 22:14
Den fietser schreef: 06 sep 2021, 22:10 Ik rij tussen 1000 en 1300km met een ketting.
Bij 0,5 tot 0.75 gaat ze de vuilbak ik.
Da's wel erg weinig, daar zou ik zelfs met een middenmotor van balen.

Ik rijd met 2 ketingen om en om op 1 cassette. Om de ongeveer 1000 km wissel ik de kettingen om zodat ze gelijktijdig met de cassette mee slijten. Zo doe ik een goede 10.000 km met 2 ketingen en 1 cassette.
Ik geef wel toe veel onderhoud doe ik niet (voordeel voor mij stromer kan slecht tegen water :lol: ) tussen 2 a 3 weken gooi ik mijn ketting eraf.En een nieuwe er op.Alle jaren koop een grote rol ketting 50 meter.Als dan al de prijs van de smeermiddelen en ontvetten ga samenstellen kom je op een aanzienlijk bedrag.Na de regen wd40 erop thats it.Sommigen zullen zeggen dat geen smeermiddel is kan best.Maar de ketting roest er niet van.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 5890
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Bulls Green Mover E45

Het enige wat ik doe is:
- na 1000 km de ketting schoonvegen, eraf halen en in een bakje met ontsmettingsmiddel leggen (5 tot 10 minuten werk)
- 1 week daarvoor heb ik de andere ketting uit dat bakje gehaald, uitgespoeld en drooggemaakt. Daarna leg ik hem in een schoon bakje met een paar druppels Boeshield over de ketting gedruppeld. Die schone ketting leg ik dan op mijn fiets (5 tot 10 minuten werk)

Daarmee doe ik dan 4x zo lang met een ketting dan jij. En leuk natuurlijk dat je de ketting op een grote rol koopt, maar het is natuurlijk nog steeds een enorme verspilling van grondstoffen (metalen maken en er producten van maken kost enorm veel energie).
Remember compliments you receive. Forget the insults. If you succeed in doing this, tell me how.
(Baz Luhrmann)
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 671
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

FreddyH schreef: 06 sep 2021, 23:37

Daarmee doe ik dan 4x zo lang met een ketting dan jij. En leuk natuurlijk dat je de ketting op een grote rol koopt, maar het is natuurlijk nog steeds een enorme verspilling van grondstoffen (metalen maken en er producten van maken kost enorm veel energie).
Exactly my thoughts.

In dat kader kan ik de milieuvriendelijke squirt lube sterk aanbevelen. Heel onderhoudsvriendelijk en nooit meer vette ketting. Onderhoud is 5 minuten werk. Wel eerste keer groot werk om heel de boel volledig te ontvetten.

Verder: wd40 is geen kettingsmeermiddel. Je kan beter (als je geen wax gebruikt) kettingolie gebruiken. Die is veel visceuzer en je legt 1 druppel op elke schakel, vervolgens neem je het overtollige vet weg en dan is hij goed ingevet.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 136
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer
Km-stand: 6000

Den fietser schreef: 06 sep 2021, 22:55
Ik geef wel toe veel onderhoud doe ik niet (voordeel voor mij stromer kan slecht tegen water :lol: ) tussen 2 a 3 weken gooi ik mijn ketting eraf.En een nieuwe er op.Alle jaren koop een grote rol ketting 50 meter.Als dan al de prijs van de smeermiddelen en ontvetten ga samenstellen kom je op een aanzienlijk bedrag.Na de regen wd40 erop thats it.Sommigen zullen zeggen dat geen smeermiddel is kan best.Maar de ketting roest er niet van.
Welk type ketting gebruik je?

Een goedkope ketting is leuk, maar in de winter wordt een roestige aangelegenheid.
Ik heb 3 kettingen die ik om de beurt wissel. Bij droog weer een keer extra olieen.
En bij nat weer wissel ik soms twee keer per week. Ik gebruik wetlube dus die houdt zand en stof vast. Zand is geen beste vriend voor ketting en tandwielen. Zit nu op bijna 8000 km en de cassette gaat nog wel even mee.
Je voelt je lekkerder op een Stromer.
Remmen is angst, gang is alles.
Hop hop gas erop!
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 421
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Bram Roose schreef: 07 sep 2021, 11:32 Verder: wd40 is geen kettingsmeermiddel. Je kan beter (als je geen wax gebruikt) kettingolie gebruiken. Die is veel visceuzer en je legt 1 druppel op elke schakel, vervolgens neem je het overtollige vet weg en dan is hij goed ingevet.
Valt mee, WD40 heeft al een tijd ook fiets onderhoud producten:
https://wd40.nl/producten/wd-40-bike/

Afbeelding
Den fietser
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 sep 2021, 22:02
Locatie: Rijkevorsel
Merk SP: Stromer st2 2018
Km-stand: 23000

FreddyH schreef: 06 sep 2021, 23:37 Het enige wat ik doe is:
- na 1000 km de ketting schoonvegen, eraf halen en in een bakje met ontsmettingsmiddel leggen (5 tot 10 minuten werk)
- 1 week daarvoor heb ik de andere ketting uit dat bakje gehaald, uitgespoeld en drooggemaakt. Daarna leg ik hem in een schoon bakje met een paar druppels Boeshield over de ketting gedruppeld. Die schone ketting leg ik dan op mijn fiets (5 tot 10 minuten werk)

Daarmee doe ik dan 4x zo lang met een ketting dan jij. En leuk natuurlijk dat je de ketting op een grote rol koopt, maar het is natuurlijk nog steeds een enorme verspilling van grondstoffen (metalen maken en er producten van maken kost enorm veel energie).
Tja ontvettingsmiddel is ook niet zo goed voor het milieu he.
Mijn wagen blijft wel 1000km aan de kant he.
Wat denk je dan stromer geen batterij revisie.In achterwiel kunnen geen lagers vervangen worden.
Heb goedkope en heel dure kettingen getest zelfs die speciaal gemaakt zijn voor sp het verdikt is dat alles bijne even kort mee ga.
Den fietser
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 sep 2021, 22:02
Locatie: Rijkevorsel
Merk SP: Stromer st2 2018
Km-stand: 23000

JanR schreef: 07 sep 2021, 16:52
Den fietser schreef: 06 sep 2021, 22:55
Ik geef wel toe veel onderhoud doe ik niet (voordeel voor mij stromer kan slecht tegen water :lol: ) tussen 2 a 3 weken gooi ik mijn ketting eraf.En een nieuwe er op.Alle jaren koop een grote rol ketting 50 meter.Als dan al de prijs van de smeermiddelen en ontvetten ga samenstellen kom je op een aanzienlijk bedrag.Na de regen wd40 erop thats it.Sommigen zullen zeggen dat geen smeermiddel is kan best.Maar de ketting roest er niet van.
Welk type ketting gebruik je?

Een goedkope ketting is leuk, maar in de winter wordt een roestige aangelegenheid.
Ik heb 3 kettingen die ik om de beurt wissel. Bij droog weer een keer extra olieen.
En bij nat weer wissel ik soms twee keer per week. Ik gebruik wetlube dus die houdt zand en stof vast. Zand is geen beste vriend voor ketting en tandwielen. Zit nu op bijna 8000 km en de cassette gaat nog wel even mee.
Goedkope is haast geen verschil in levensduur.8000KM IS niets ga in weekend vervangen 4 kroontjes en kettingwiel 22000km. 11sp gaat aanzienlijk minder lang mee dan dan 10sp is een verschil van ongeveer 7000km!!
JDNY
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 98
Lid geworden op: 31 jan 2021, 18:20
Locatie: Leuven
Merk SP: Stromer ST5

FreddyH schreef: 06 sep 2021, 22:14
Da's wel erg weinig, daar zou ik zelfs met een middenmotor van balen.

Ik rijd met 2 ketingen om en om op 1 cassette. Om de ongeveer 1000 km wissel ik de kettingen om zodat ze gelijktijdig met de cassette mee slijten. Zo doe ik een goede 10.000 km met 2 ketingen en 1 cassette.
Zo doe ik dat ook met mijn fietsen en cassettes gaan heel lang mee.
Elke 1000km een nieuwe... 😲 Dan mag je maandelijks een nieuwe ketting opleggen. Kostelijk. Daarmee dat je bijna nergens nog kettingen kan kopen. Ik heb nu uit noodzaak een ketting erop liggen die te kort is. Maar aangezien je die grootste 3 tandwielen achteraan toch nooit gebruikt, is dat geen probleem.
Plaats reactie