Driedaagse test met een ST3

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

In mijn ondertussen al 3 jaar of zo durende zoektocht naar een nieuwe SP waarop ik goed zit heb ik vorige week 3 dagen met een ST3 XL gereden met zithouding die ongeveer overeenkomt met die van het comfort stuurpen en riser/backsweep stuur.
(bereikt door een stuur met 2x zoveel rise te monteren op de standaard stuurpen, dit om de ombouw tijd wat te beperken)

Belangrijkste reden voor deze test: kijken of de ST3 mij past, omdat ik de ST3 Pinion/ABS een geweldige fiets vind.

Omdat de meesten hier de ST3 als fiets wel kennen heb ik maar weinig foto's gemaakt:
ST3.jpg
ST3.jpg (669.71 KiB) 2368 keer bekeken
Ik heb drie dagen lang deze fiets over mijn normale woon-werk route afgelegd, daarnaast heb ik een late avondrit gemaakt door 'the middle of nowhere' om de koplamp te testen. Aangezien het een leenfiets is heb ik stand 2 niet kunnen tweaken, ik heb zo goed als alles in stand 3 gereden met de koppelsensor op 60-70%

Uiterlijk
Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik vind de ST3 een zeer nette fiets om te zien. Wit is niet direct mijn kleur, deze fiets schreeuwt naar mijn mening om bijzondere kleuren. Stromer kiest er helaas voor om alleen launch- of limited editions met bijzondere kleuren uit te brengen. Verder is alles zeer netjes afgewerkt en oogt de fiets vanaf elke kant rustig.

Ondersteuning
Krachtig, maar wel wat traag. Met mijn fiets (Bulls Green Mover E45 met 36V GoSwiss motor) heb ik in de open stukken van mijn route met rustige wind tegen moeite om 45 km/h te rijden. Met de ST3: geen enkel probleem. Zeker op de rijbaan is dit erg prettig, automobilisten accepteren je op mijn route beter als je 45 rijdt dan wanneer je net boven de 40 gaat. Ook werkt de begrenzer veel fijner dan op mijn fiets. Bij mijn fiets is het meer een aan/uit schakelaar, waarbij 47,7 (GPS) km/h de harde grens is en de fiets ineens van 600W ondersteuning terug gaat naar 100W, da's niet zo fijn. Bij de ST3 niks daarvan: het bouwt gewoon zachtjes af.
Wat ik persoonlijk minder vind aan de ondersteuning is dat deze wat traag werkt. Bij mijn fiets werkt de ondersteuning super direct: kracht zetten op de trapper = ondersteuning van de motor. Stoppen met kracht zetten = direct geen ondersteuning meer. Bij de ST3 merk ik dat je ongeveer 1/4 omwenteling moet trappen voordat de motor mee komt doen. Op 2 plekken in mijn route sta ik op een lichte helling stil en moet ik tussen de auto's door oversteken. Met mijn fiets kan ik dan véél sneller reageren om ergens tussendoor te schieten dan met de ST3. Ook bij stoppen met trappen merk ik dat de ST3 nog even doorduwt. Niet heel lang, maar het is er wel.

Rijden
Tja. Bij de overgang van 26" naar 27,5" Stromers is hier veel geschreven dat de 26" Stromers veel vinniger reageren en dat de 27,5" modellen veel stabieler zijn. Ik vond dat altijd al een beetje een rare omschrijving, omdat daarmee gesuggereerd wordt dat het aan die wielgrootte ligt. Mijn fiets heeft 28" wielen en met mijn fiets kan ik net zo lekker gooien en smijten als met een 26" ST2. Het enige verschil is dat mijn fiets een grotere wielbasis heeft (afstand tussen voorwiel en achterwiel) waardoor de ST2 net wat sneller reageert. De ST3 is echt anders. Er zit een logheid in de besturing die voor mij gewoon niet fijn is. Een paar maanden geleden reed ik op de ST3 van Reinout, welke ook veel vlotter stuurt. Ik denk dat de standaard ST3 banden flink veel zwaarder zijn dan de banden die op mijn fiets liggen en de banden die op Reinout's fiets liggen. Ik vind die lichtere banden gewoon veel fijner.
Ander belangrijk punt bij het rijden: het gebrek aan voorvering. Reinout's ST3 heeft voorvering, mijn fiets ook. Deze leen ST3 niet, en dat is wat mij betreft een gemis. Optioneel is een geveerde voorvork te krijgen, maar dat is wel een serieuze 1000 Euro extra.

Display
Het OMNI scherm is zeer netjes en rustig vormgegeven en geeft op verschillende pagina's allerlei informatie weer. Helderheid en contrast zijn fijn, alleen de op deze fiets gekozen instelling om automatisch tussen donkere achtergrond en lichte achtergrond te schakelen vond ik wat twijfelachtig: met laagstaande zon tussen de bomen door schakelt het scherm steeds... Nu ga je natuurlijk steeds minder op het scherm kijken omdat je op een gegeven moment voelt hoe snel je gaat, maar de eerste dagen heb je dat gevoel niet en moet je dus wel regelmatig kijken.
De OMNI heeft wat mij betreft ook mindere punten. Allereerst de enorme traagheid ervan. Dit was mijn eerste serieuze ervaring met de kleuren OMNI, hiervoor heb ik alleen meerdere dagen op Stromers gereden met de zwart/wit OMNI (oude ST2, ST1x en ST2s). Het opstarten duurt LANG, en als de OMNI dan eindelijk eens tekenen van leven vertoont is hij op de achtergrond nog vanalles aan het opstarten: bij het intypen van de code reageert het systeem voor geen meter. Jammer is dat. Die opstart traagheid valt bij woon-werk verkeer op zich wel mee: ik zet de fiets aan, rijd hem uit de garage, pak mijn helm, hang mijn tas aan de drager, etc. Tegen die tijd is het systeem wel opgestart. Maar bij een vlugge rit naar de supermarkt, net voor sluitingstijd was het echt irritant traag. En bij vertrek bij de supermarkt nog erger, omdat je dan de volledige tijd staat te wachten. Bij mijn fiets is het: aanzetten en binnen 1 seconde kan je vertrekken. Als je veel korte ritjes na elkaar moet maken is dat heerlijk!
Tweede minpunt aan de OMNI vind ik dat het wat mij betreft op de verkeerde plek zit. Je moet veel te ver naar beneden kijken om je snelheid af te lezen. Dit kost teveel tijd, tijd waarbij je het verkeer rond je niet kunt observeren.

Accu
Met de 983 Wh accu kan ik nu gemakkelijk naar mijn werk en terug (totaal 48 km), ik heb nog zo'n 10-15% capaciteit over. Dit vind ik een beetje jammer, dit betekent namelijk dat ik in de 2e winter waarschijnlijk al in de problemen ga komen. Gelukkig is aan de ondersteuning veel te tweaken, dus daar is veel aan te passen. Daarnaast zit bij de fiets standaard een stille lader, dus opladen op het werk is een optie. Ik blijf het wel een enorme misser vinden dat je de accuklep dan met een bandje dicht moet zetten om te voorkomen dat je 's middags goudvissen uit je frame moet jagen.

Kleine dingetjes
De standaard zit wat mij betreft op de verkeerde plek. Mijn fiets staat links in de garage, met het achterwiel naar de deur (anders past het niet). Ik sta dus aan de verkeerde kant van de fiets als ik de fiets naar buiten rijd. Op zich niet zo'n probleem, maar daarmee loopt de trapper regelmatig vast tegen de standaard, die daarmee wat verdraait. Gevolg: bij elke trap omwenteling tikt de trapper (of eigenlijk de stang waar de trapper aan vast zit) tegen de standaard aan. Zeer irritant! Bij mijn fiets zit de standaard bij het achterwiel. Veel logischere plek!
De standaard handvatten zijn voor mijn handen (formaat kolenschoppen) te klein en mijn billen gaan geen vrienden worden met het standaard zadel. Beiden zijn eenvoudig op te lossen.
De schakelhendel is ook niet mijn vriend. Op zich is het prima dat je alleen maar kunt opschakelen door met je wijsvinger de hendel naar je toe te bewegen, maar in de standaard positie kets ik steeds met mijn duim tegen die hendels aan. Om dat te voorkomen heb ik de schakelhendel links van de rem gemonteerd, maar dat zorgt er weer voor dat ik niet prettig kan opschakelen. Hier heb ik in 3 dagen geen goede positie voor gevonden. Op zich geen probleem: als ik een ST3 koop wordt het sowieso de Pinion met ABS. Die heeft gelukkig een grip shifter.

Houding
Belangrijkste punt voor mij echter: na 3 dagen testen is het duidelijk dat ik op deze fiets nog steeds niet goed zit. Ik zit nog steeds teveel voorover, met een boel spanning in mijn nek als gevolg. In deze configuratie gaat het hem voor mij dus niet worden.
De dealer gaat nu nog proberen om een XL frame met geveerde voorvork, comfort stuurpen en stuur met meer rise dan het hoogste Stromer stuur. Ze gaan daarbij het maximale opzoeken wat zonder verlengen van kabels mogelijk is.

Zelf ben ik bang dat de basishouding van de ST3 gewoon te sportief is voor mij, de dealer wilde deze test nog wel graag doen omdat we dan gewoon zeker weten of ik Stromer kan uitsluiten in mijn verdere zoektocht of niet. Geweldige service, waar ik zeer dankbaar voor ben.

En wederom: ik vind het echt doodzonde dat Stromer geen XL frame voor de ST2 levert. Die heeft in basis een rechtere positie, waarmee ik veel beter zou uitkomen...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Nog vergeten...

Verlichting
De Roxim lamp is geen bouwlamp. Met de avond rit door het echte pikdonker merkte ik dat ik de lamp niet geweldig vind, maar het ook weer geen dealbreker vind. Ik kan er dankzij de grootlicht functie zeker mee leven, maar het is wel een serieuze stap terug als je de M99 Pro gewend bent!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Duidelijk verhaal.

Sowieso supergoed om te lezen wat een ervaren SP-er, die al jaren met z'n eigen Bulls kan lezen en schrijven, vindt van de keuzes die Stromer maakt, b,v, met de positie van de standaard of de display. Dat trage starten: je went eraan, maar mijn Klever is er ook binnen enkele seconden en wat een opluchting is dat. (Wennen aan maakt een minpunt dan toch niet ineens 'geen' minpunt, hoogstens een 'niet zo heel erg' minpunt.)

Fijn dat de dealer nog even doorgaat met het realiseren van een tester in de door jou beoogde configuratie. Misschien is het de holy grail, en misschien houdt het dan inderdaad op. Wat onwijs jammer is, want volgens mij viel jij ook als een baksteen voor de nieuwe ST3 met PINION. Maar dan weet je dat maar.

Benieuwd naar je volgende ervaringen!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Hi Freddy, fijn verslag !
Jammer voor jou dat je zoektocht naar de optimale SP nog niet ten einde is.
In de tussentijd Bulls jij gewoon lekker door.
En vorm je al rijdend een mening/beeld van jouw ideale bike.
Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat je volgende SP ABS-loos.is.

Grtz, Reinout
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Reinout-ST3 schreef: 08 sep 2021, 07:29 Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat je volgende SP ABS-loos.is.
Ik wel, want voor nu betekent "met ABS" dat het een Stromer ST3 Pinion wordt. Die kans is in elk geval stevig afgenomen.

Het kan natuurlijk zo zijn dat mijn Bulls het nog een paar jaar prima doet en dat er tegen die tijd meer fietsen met ABS beschikbaar zijn. Het kan ook zijn dat mijn fiets volgende week einde oefening is...

ABS staat heel hoog op mijn wensenlijst, goed zitten is echter een must have. Daar ga ik geen mm aan toegeven.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
PeeBee
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 sep 2019, 23:54
Locatie: Amstelveen
Merk SP: Stromer ST3 Pinion LE
Km-stand: 20

Geestig, ik lees dit vijf minuten na een proefrit met een witte ST3 (ik heb nu een gele ST1). Ik denk dat FreddyH hetzelfde probleem heeft als ik: als je lang bent moet het zadel flink omhoog en staat het stuur vanzelf heel 'diep', want dat kan lang niet zo ver omhoog als het zadel, binnen de mogelijkheden van Stromer.

Bij mijn ST1 staat het zadel ongeveer goed voor mij (al zou het nog iets hoger mogen) met als resultaat dat ik vanuit het zadel maar met 1 teen bij de grond kan. Met de meest comfortabele stand van het standaard stuur staat het stuur bij mij nog steeds lager dan het zadel.

De zitpositie van de ST1 is fijn voor mij, maar de fiets geeft wel aan dat er meer mogelijk moet zijn wat betreft rijkwaliteit. En daarin stelt de ST3 niet teleur: schakelen is veel fijner (stiller, preciezer), remmen is veel fijner en krachtiger (4-zuiger remklauw voor) en de motor is veel sterker. De ST1 zie ik als een 40 km/u fiets met mijn lengte en postuur (1.95m, 97 kg), maar ik rij op de ST3 gemakkelijk 45. Wat een verschil.

Maar: net als voor Freddy is de zit is voor mij te diep. Met het zadel op dezelfde hoogte als bij mijn ST1 gaf mijn nek het al snel op.

Als frames groter worden zie je de zadelpen/zitbuis en de afstand zadel-stuur (de 'stang') altijd langer worden, maar de voorkant blijft wat het is. Je kunt gaan knutselen met spacers en andere sturen, maar de hoogte van de vork en het balhoofd is vaak voor alle framematen gelijk. Is dat eigenlijk niet gek?
ST1 2019 / geel / 983 Wh :D ST3 Pinion LE 2022 / rood / 983 Wh :D :D
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

PeeBee schreef: 08 sep 2021, 13:34 Als frames groter worden zie je de zadelpen/zitbuis en de afstand zadel-stuur (de 'stang') altijd langer worden, maar de voorkant blijft wat het is. Je kunt gaan knutselen met spacers en andere sturen, maar de hoogte van de vork en het balhoofd is vaak voor alle framematen gelijk. Is dat eigenlijk niet gek?
Spot on PeeBee. Als ze dat in verhouding mee zouden nemen zouden veel van onze problemen opgelost zijn.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Den fietser
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 sep 2021, 22:02
Locatie: Rijkevorsel
Merk SP: Stromer st2 2018
Km-stand: 45000

Ik rij met st2 dus 26" dikke fun super wendbaar heb ook een M waar de fietsen maker mij een L aanraden.Inderdaad is wel nerveus en super direct.In het optrekken trek ik het voor wiel van de grond.Ook is het rij bereik een beetje langer dan de st3.Ik heb echt laatste die beschikbaar was.Mijn vorige was het frame gescheurd moest vervangen worden in garantie.
luccraps
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 okt 2020, 21:16
Locatie: Nieuwrode-Holsbeek
Merk SP: ST3
Km-stand: 200

Ik kan je helemaal volgen. Ik ben 178cm en rij met een ST3 L. Na twee jaar heb ik nog steeds niet de goede houding gevonden. (comf. sten en geveerd zadel) Druk op de polsen, stress in de nek. Buiten het feit dat het een prima dure fiets is waar ik tot nu toe geen enkel probleem mee heb gehad is het waarschijnlijk mijn eerste maar ook mijn laatste STROMER. Zit gewoon niet lekker. Ik hoef ook niet persé 45km/h te rijden. Ik zal zeker de Riese Muller supercharger gaan testen.
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

Waar het volgens mij al misgaat is dat er standaard geen bikefitting wordt gedaan. Voor een paar tientjes kan je de afmetingen vh lichaam op laten meten zodat de fiets in de basis goed afgesteld kan worden. Een gemiddelde racefiets/mountainbike/vakantiefietsFM zal dit zeker adviseren maar voor een SP van 7K heb ik nog niemand hierover gehoord.
En ik ben het met luccaps eens: Stromer maakt sportief ogende fietsen, maar de gemiddelde forens is geen racefietshouding gewend en zal daar ook niet aan wennen. Ik heb ook een tijd aangerommeld (stuur, stuurpen, zadel naar voor, dan weer naar achter) om de juise houding te vinden. En na een bikefitting voor een vakantiefiets erachter komen dat het zadel 3cm omhoog moest.
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Plaats reactie