Misschien interessant voor ons, S-pedelecs....een routeplanner waar je kan kiezen voor de S-pedelec.
Naviki.org
bestaat uit website en app. De website is gratis, maar de app is betalend. Basispakket app is gratis.
Routeplanner voor S-pedelec
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Tenzij het nu anders is natuurlijk... maar:
Ik heb hem anderhalf jaar geleden oid eens getest: de route's zijn slecht en als je onderweg verkeerd fietst dan wordt er geen nieuwe route vanaf je huidige locatie berekend. De app heeft namelijk geen kaarten, je route wordt vanuit de computer naar de app gestuurd.
Ik vond het helemaal niks. Je kunt het wel gratis uitproberen trouwens.
Heb even opnieuw gekeken naar de routes, ze zijn nog steeds waardeloos: Dit is een deel van de route naar mijn werk. Hier geeft de S-Pedelec route aan dat ik tussen de auto's over de brug moet, terwijl je daar met de auto 70 mag en je daar met de brommer en SP helemaal niet mag komen.
Ter vergelijk: Dit is hoe je wel zou moeten fietsen met de SP, maar dit is de gewone fietsroute. Alleen is de vervolgroute linksonder op het kaartje in beide gevallen zwaar onhandig.
Google Maps doet dat weer een stuk beter, onder de weg door zodat je een stuk verderop niet eindeloos staat te wachten totdat je eindelijk 4 afzonderlijke rijbanen overgestoken bent:
Ik heb hem anderhalf jaar geleden oid eens getest: de route's zijn slecht en als je onderweg verkeerd fietst dan wordt er geen nieuwe route vanaf je huidige locatie berekend. De app heeft namelijk geen kaarten, je route wordt vanuit de computer naar de app gestuurd.
Ik vond het helemaal niks. Je kunt het wel gratis uitproberen trouwens.
Heb even opnieuw gekeken naar de routes, ze zijn nog steeds waardeloos: Dit is een deel van de route naar mijn werk. Hier geeft de S-Pedelec route aan dat ik tussen de auto's over de brug moet, terwijl je daar met de auto 70 mag en je daar met de brommer en SP helemaal niet mag komen.
Ter vergelijk: Dit is hoe je wel zou moeten fietsen met de SP, maar dit is de gewone fietsroute. Alleen is de vervolgroute linksonder op het kaartje in beide gevallen zwaar onhandig.
Google Maps doet dat weer een stuk beter, onder de weg door zodat je een stuk verderop niet eindeloos staat te wachten totdat je eindelijk 4 afzonderlijke rijbanen overgestoken bent:
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Ik vind brouter.de niet slecht. Wanneer je aaar de optie FAst en Safety bekijkt, krijg je soms leuke dingen te zien
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Brouter.damsy.net, is een iets nieuwere testversie van Brouter.
Er zit een 'moped' optie in, maar daar moet je mee oppassen, want de Nederlandse borden voor bromfietspad worden niet gebruikt, en hij stuurt je vrolijk over een 70km/u weg.
Maar.... Je kan het profiel aanpassen, en dit zal voor de meeste mensen erg puzzelen zijn, maar ik heb gezegd dat ik geen 70km/u of meer wil en 60km/u op een magere prioriteit gezet.
Dan zit er ook een optie in om een cirkel op de kaart te tekenen voor 'vermijd deze zone'. Stukjes waarvan je weet dat je er niet wil of mag rijden, of het hele centrum van een grote stad, kan je zo vermijden.
Vanaf die website kan je een gpx bestand krijgen wat je dan in iets kan laden voor onderweg.
Al die data komt van OpenStreetMaps, en daar bestaat wel degelijk markeringen voor bromfietspad of een no-moped weg, wat ook best veel gebruikt wordt op de Nederlandse weg.
Maar het blijft mapdata wat door vrijwilligers is ingevoerd, dus het zal niet overal beschikbaar zijn. En belangrijker : ik heb nog geen routing-app gevonden die gebruik maakt van de moped-tags.
Echte brommerplanner / s-pedelec planner die gebruik maakt van de Nederlandse regels ben ik nog steeds erg naar op zoek. Maar ik kom er achter dat het dwalen en de wegzoeken in de onbekende polders en bospaadjes een groot gedeelte is van mijn Stromer-fun
Er zit een 'moped' optie in, maar daar moet je mee oppassen, want de Nederlandse borden voor bromfietspad worden niet gebruikt, en hij stuurt je vrolijk over een 70km/u weg.
Maar.... Je kan het profiel aanpassen, en dit zal voor de meeste mensen erg puzzelen zijn, maar ik heb gezegd dat ik geen 70km/u of meer wil en 60km/u op een magere prioriteit gezet.
Dan zit er ook een optie in om een cirkel op de kaart te tekenen voor 'vermijd deze zone'. Stukjes waarvan je weet dat je er niet wil of mag rijden, of het hele centrum van een grote stad, kan je zo vermijden.
Vanaf die website kan je een gpx bestand krijgen wat je dan in iets kan laden voor onderweg.
Al die data komt van OpenStreetMaps, en daar bestaat wel degelijk markeringen voor bromfietspad of een no-moped weg, wat ook best veel gebruikt wordt op de Nederlandse weg.
Maar het blijft mapdata wat door vrijwilligers is ingevoerd, dus het zal niet overal beschikbaar zijn. En belangrijker : ik heb nog geen routing-app gevonden die gebruik maakt van de moped-tags.
Echte brommerplanner / s-pedelec planner die gebruik maakt van de Nederlandse regels ben ik nog steeds erg naar op zoek. Maar ik kom er achter dat het dwalen en de wegzoeken in de onbekende polders en bospaadjes een groot gedeelte is van mijn Stromer-fun
-
- Pro
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:57
Ik gebruik zelf Komoot. Je kunt handig routes van te voren plannen en iets verbeteren door de route te verplaatsen. Daarna kun je het downloaden naar de Komoot app op je Android telefoon en dan is een datapakket tijdens het fietsen niet nodig. Als je de volgende kortingscode gebruikt in de app/website "FIETSNL" dan kun je de app gratis tot en met 31 december uitproberen voor meerdere provincies. 1 provincie is gewoon gratis.
-
- Veteraan
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
- Locatie: Gouda
- Merk SP: Klever N Rogue
- Km-stand: 7000
Wanneer ik navigatie nodig heb op de fiets, gebruik ik gewoon google maps en zet deze op fiets. Gaat heel behoorlijk aangezien op de meeste fietsroutes ook een auto of brommer mag rijden. En als je zelf dan gewoon ook nog op de weg en borden let kan het volgens mij lastig misgaan.
Ongetwijfeld wordt het niet de meest optimale route, maar als je de navi nodig hebt zal je hier toch niet al te veel rijden en is de optimale route niet nodig.
Ik rij zelf vaak nog gewoon op de bewegwijzering. Wanneer je een behoorlijk idee hebt van waar je bent en welke richting je bestemming is dan kom je m.i. al een aardig eind. En je leert de omgeving en hoe deze in elkaar zit dan ook nog eens beter kennen ;-)
Ongetwijfeld wordt het niet de meest optimale route, maar als je de navi nodig hebt zal je hier toch niet al te veel rijden en is de optimale route niet nodig.
Ik rij zelf vaak nog gewoon op de bewegwijzering. Wanneer je een behoorlijk idee hebt van waar je bent en welke richting je bestemming is dan kom je m.i. al een aardig eind. En je leert de omgeving en hoe deze in elkaar zit dan ook nog eens beter kennen ;-)
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Ben toch al een paar keer dwalend door Amsterdam gegaan waar ik dacht 'ik wou dat ik navigatie had' .
De straat wordt opeens een straat alleen voor tram en fietspad, auto's en brommers 'zoek een andere route' .
Maar... Je komt er inderdaad altijd wel en je leert het ook.
Maar toch, elke keer als ik tussen de dorpjes weer op een weg rij waar staat 'fietsers hier het fietspad op' terwijl de autoweg een 80km/u weg wordt denk ik 'ik had dit eerder willen weten' . Dan is het dus kiezen tussen 'het fietspad wat eigenlijk niet mag' of terug om een route te vinden waar de brommer mag.
De straat wordt opeens een straat alleen voor tram en fietspad, auto's en brommers 'zoek een andere route' .
Maar... Je komt er inderdaad altijd wel en je leert het ook.
Maar toch, elke keer als ik tussen de dorpjes weer op een weg rij waar staat 'fietsers hier het fietspad op' terwijl de autoweg een 80km/u weg wordt denk ik 'ik had dit eerder willen weten' . Dan is het dus kiezen tussen 'het fietspad wat eigenlijk niet mag' of terug om een route te vinden waar de brommer mag.
- Stromerfred
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1782
- Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
- Locatie: Haarlem
- Merk SP: ST7
- Km-stand: 4600
Heb zelf nu Komoot. Tevreden over, heeft ook iWatch ondersteuning.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
-
- Pro
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 25 aug 2019, 15:40
- Locatie: Utrecht
- Merk SP: Stromer ST3
- Km-stand: 9000
In de afgelopen maanden dat ik in bezit ben van een ST3 is het voor mij ook een beetje een ontdekkingsreis geweest hoe ik beste routes plan. Wil graag mijn ervaringen delen!
Ik begon optimistisch met Google Maps / fietsroutes op een iPhone XR op een SP Connect cover op de houder op de ST3. Het gebruiksgemak is zeer hoog en de interface ziet er prachtig uit. Echter de routes die Google Maps voorstelt zijn vaak niet goed / zeker niet goed genoeg. Dus ik kwam iets te vaak op routes waar ik niet wilde fietsen. Exit Google Maps.
Hierbij de 2 aspecten die wat mij betreft van belang zijn voor routeplanners:
Via wat omwegen kwam ik op de routeplanner van de fietsersbond en dit blijkt echt een verademing. De fietsersbond heeft zowel een web interface (https://routeplanner.fietsersbond.nl) als een App voor iOS en Android. De database wordt door vrijwilligers onderhouden en het resultaat is dat de routes die voorgesteld zijn dus ook de mooiste / beste routes zijn. Mijn meest gebruikte route optie is "makkelijk doorfietsen" - buiten de bebouwde kom rijdt je dan vaak op bromfietspaden of landwegen - perfect voor Speed Pedelec. Mocht er toch een fietspad tussen zitten (waar je dan officieel niet op mag) dan rijd ik er rustig met aangepaste snelheid. Dus vwb criterium Database is de fietserbond wat mij betreft echt de beste! Vwb criterium Front-end zijn de (iOS en Android) Apps wat rudimentair: je ziet alleen een stip op een kaart. Het functioneert prima maar het ziet er niet zo fancy uit, ik begrijp dat de fietserbond werkt aan een nieuwe versie. Als alternatief gebruik ik nu de App OsmAnd (openstreetmaps.org) en die werkt goed vwb Front-End! Ik volg dat het volgende stappenplan (geleerd via https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ac ... martphone/):
Ik heb nu een hele bibliotheek aan GPX bestanden van rondjes in de omgeving aangelegd zodat ik zo op de fiets kan springen en kan genieten van een rondje naar keuze. Omdat ik blij ben met de routeplanner ben ik ook maar lid geworden van de fietsersbond.
Ik ben benieuwd of er nog andere ervaringen zijn.
Ik begon optimistisch met Google Maps / fietsroutes op een iPhone XR op een SP Connect cover op de houder op de ST3. Het gebruiksgemak is zeer hoog en de interface ziet er prachtig uit. Echter de routes die Google Maps voorstelt zijn vaak niet goed / zeker niet goed genoeg. Dus ik kwam iets te vaak op routes waar ik niet wilde fietsen. Exit Google Maps.
Hierbij de 2 aspecten die wat mij betreft van belang zijn voor routeplanners:
- (1) Database - goede achterkant / database die de goede fietsroutes kent
- (2) Front-end - goede app voor smartphone met veel gebruiksgemak
Via wat omwegen kwam ik op de routeplanner van de fietsersbond en dit blijkt echt een verademing. De fietsersbond heeft zowel een web interface (https://routeplanner.fietsersbond.nl) als een App voor iOS en Android. De database wordt door vrijwilligers onderhouden en het resultaat is dat de routes die voorgesteld zijn dus ook de mooiste / beste routes zijn. Mijn meest gebruikte route optie is "makkelijk doorfietsen" - buiten de bebouwde kom rijdt je dan vaak op bromfietspaden of landwegen - perfect voor Speed Pedelec. Mocht er toch een fietspad tussen zitten (waar je dan officieel niet op mag) dan rijd ik er rustig met aangepaste snelheid. Dus vwb criterium Database is de fietserbond wat mij betreft echt de beste! Vwb criterium Front-end zijn de (iOS en Android) Apps wat rudimentair: je ziet alleen een stip op een kaart. Het functioneert prima maar het ziet er niet zo fancy uit, ik begrijp dat de fietserbond werkt aan een nieuwe versie. Als alternatief gebruik ik nu de App OsmAnd (openstreetmaps.org) en die werkt goed vwb Front-End! Ik volg dat het volgende stappenplan (geleerd via https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ac ... martphone/):
- (1)PC of tablet: Plan route via web interface https://routeplanner.fietsersbond.nl
- (2)PC of tablet: Exporteer bestand als GPX bestand
- (3)PC of tablet: Upload GPX bestand naar iCloud
- (4)iPhone: Open GPX bestand uit iCloud met OsmAnd App
- (5)iPhone: OsmAnd: gebruik route als track (optie aanzetten "volg route geheel" anders gaat OsmAnd heel eigenwijs een andere route plannen op basis van begin en eindpunt)
Ik heb nu een hele bibliotheek aan GPX bestanden van rondjes in de omgeving aangelegd zodat ik zo op de fiets kan springen en kan genieten van een rondje naar keuze. Omdat ik blij ben met de routeplanner ben ik ook maar lid geworden van de fietsersbond.
Ik ben benieuwd of er nog andere ervaringen zijn.
ST3 L Black