133 km tocht met Klever X Speed

Jins
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22

Je mag niet rekenen met 850Wh capaciteit. Je reëel bruikbare capaciteit zit rond de 750Wh.
De reden hiervoor is simpel:
- 3200mA/cel met een 12S6P accu geeft theoretisch 6x3.2Ax44V=844.8Wh, afgerond naar boven = 850Wh
Die 3200mA is met een lage ontlaadstroom en tot op de absolute minimum cel spanning.
Realistisch is een bruikbare 2900mA/cel en als je dat berekend met 3.6V/cel ziet dat er zo uit:
- 6x2.9Ax3.6Vx12=751.68Wh, afgerond 750Wh.
Deze waarde komt heel goed overeen met mijn gemeten geladen Wh.
Mijn verbruik in stand 1 bij een rit van 80km (die ik regelmatig doe) komt uit op 8 Wh/km met een gemiddelde van 35km/h, dat is dan gerekend met de geladen Wh, reistijd en afstand. De rit heeft maar 2 verkeerslichten die ik dus 2x passeer, dus bijna non stop fietsen met de wind van elke kant. Er zijn dan stukken waar ik maar 27km/h haal en stukken waar ik tegen de begrenzer (49km/h) rij, afh van de wind.
Uiteraard ligt jou snelheid hoger om je gemiddelde te halen met een pauze van 15min dus ook een hoger verbruik.
Neem als voorbeeld 1100Wh+750Wh bruikbare capaciteit. Je ontlaad tot net onder de 10% dus heb je een verbruik van ongeveer 1650Wh. Met een verbruik van 12Wh/km kom je dus 137.5km ver, heel dicht bij jou 133km. Dat zijn realistische waarden. Theoretisch kom je met jou gekozen ondersteuning en volledig ontladen accu's 150km ver. Ga je naar stand 1 en met een verbruik van 8Wh/km wordt dat 230km, je rijdt dan wel 5km/h trager.
Mijn verbruik ligt bij max ondersteuning tussen de 15 en 20Wh/km, afh van de omstandigheden. Weer gerekend met de geladen Wh en gereden afstand. Ook dat zijn weer realistische waarden.
Plaats reactie