Aanpassingen fietsinfrastructuur

Plaats reactie
Lomito

Over het hele land wordt nieuwe fietsinfrastructuur geplaatst of bestaande infrastructuur verbeterd. Het kan daarbij gaan om geringe aanpassing tot grote infrastructurele werken. Zolang het om de fiets gaat zie ik graag foto's van die aanpassingen.

Mijn eerste bijdrage: permanente afbakening fietsstrook

Op de Welysestraat in Wely (Dodewaard) geldt een zone 30/60. Om met name het doorgaande verkeer Andelst-Dodewaard vv af te remmen heeft men obstakels op de rijbaan geplaatst in de vorm van losse betonplaten met daarop een stalen zwart-witte paal, zie https://www.google.nl/maps/@51.9084134, ... 312!8i6656

De bedoeling is dat autoverkeer afgeremd wordt en dat fietsers ongehinderd door kunnen rijden. Als je goed kijkt kun je in bovenstaande link zien dat die betonplaten niet op hun plek blijven liggen, ze worden regelmatig geraakt door auto's en vrachtwagens waarbij de betonplaat met paal steeds verder over de fietsstrook schuift. Op sommige plaatsen was de fietsstrook gereduceerd tot een geitenpaadje van 30 cm (i.p.v. 90cm) waardoor fietsers genoodzaakt werden ook om de obstakels te rijden met niet zelden conflicten met auto's die vinden dat de fietsers via de andere kant moeten rijden.

Waarschijnlijk ben ik niet de enige geweest die een klacht heeft neergelegd bij de gemeente Nederbetuwe want onlangs zag ik dat men een permanente oplossing gemaakt heeft met vaste palen:
welysestraat.jpg
welysestraat.jpg (371.3 KiB) 2429 keer bekeken
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Persoonlijk ben ik van mening dat deze snelheidsverlagende maatregelen het niet veiliger maken voor de fietser. Automobilisten zijn ter hoogte van die obstakels vooral met elkaar bezig. Nog even snel ervoor langs, na het obstakel direct weer naar rechts, of voor het obstakel naar rechts uitwijken voor een tegenligger waar jij dan net rijdt op de SP.... Dat laatst maak ik regelmatig mee op de achterdijk tussen Werkhoven en Utrecht in de ochtendspits. Ofwel opletten geblazen en defensief rijden. Oh en naar het volgende obstakel gaan ze weer flink op het gas.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Lomito

Ik ben ook niet echt blij met die obstakels, zonder is het allemaal een stuk eenvoudiger maar nu ze er zijn ben ik wel blij dat ze niet meer kunnen "zwerven".
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Op dit moment wordt de fietstunnelbak voor de fietssnelweg bij Ellecom uitgegraven. Foto's volgen binnenkort.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Lomito

Om welke fietssnelweg gaat dat?
Plaats reactie