Klever X Speed 2019

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Je kan natuurlijk al starten met een X-speed te kopen en wanneer je bij koude vaststelt dat de autonomie te beperkt is, je een twee batterij kopen tegen de winter aan (1250 EUR voor de 850Wh, 900 EUR voor de 570Wh). Klever verkoopt ook een aangepaste fietstas om de batterij veilig in te vervoeren. De prijs ligt dan nog altijd niet zo ver boven de ST1X, en je autonomie is dan behoorlijk wat groter.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Tomasj schreef: 26 apr 2019, 14:57 Je kan natuurlijk al starten met een X-speed te kopen en wanneer je bij koude vaststelt dat de autonomie te beperkt is, je een twee batterij kopen tegen de winter aan (1250 EUR voor de 850Wh, 900 EUR voor de 570Wh). Klever verkoopt ook een aangepaste fietstas om de batterij veilig in te vervoeren. De prijs ligt dan nog altijd niet zo ver boven de ST1X, en je autonomie is dan behoorlijk wat groter.
Maar die extra batterij + tas betaal je dan voor extra capaciteit die je niet volledig nodig hebt. Bovendien wordt de stap naar een ST3 dan wel heel klein.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Bram Roose schreef: 26 apr 2019, 19:59
Maar die extra batterij + tas betaal je dan voor extra capaciteit die je niet volledig nodig hebt. Bovendien wordt de stap naar een ST3 dan wel heel klein.
Maar als je zoekt naar extra range is de ST3 een flinke stap neerwaarts tov een Klever X-speed met 2 x 850Wh.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
hspeedrob
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 apr 2019, 10:36

Bram Roose schreef: 26 apr 2019, 11:35
Die uitbreiding van garantie lijkt me wel een heel sterk argument pro de X speed. Want zoals we allemaal weten zijn onderdelen vervangen buiten garantie belachelijk duur. Dus dit zou ik zeker nemen. Die verplichte onderhoudsbeurten zou je trouwens sowieso doen, dus dat mag je er niet bij optellen. Mocht stromer dit aanbieden ik nam dit er onmiddellijk bij. Dus dit vermoeilijkt je keuze want stuurt nog meer naar de Xspeed dan de ST1x

Langs de andere kant, als de X speed batterij zuipt, dan is dat een structureel probleem. Dit wordt dus nooit opgelost. En dan lost ook een grote batterij die problemen niet op. Batterijen hebben ook een beperkt aantal laadcycli. Zelfs met je grote batterij ga je sneller aan dat aantal zitten dan een stromer die bijvoorbeeld matig/ aanvaardbaar verbruik heeft. Misschien heb je na 2,5 jaar een nieuwe batterij nodig, en dan kom je zelfs al duurder uit dan de ST3. En dat probleem zal zich blijven herhalen.
Ook op het klever forum staan een aantal problemen die gebruikers melden.
Overigens vind ik het helemaal niet normaal dat een display van binnenuit beslaat. Dat wil zeggen dat er vocht in kan en dat kan gewoonweg niet goed zijn op de lange termijn...

Persoonlijk heb ik ongelofelijk slechte ervaringen gehad met een fiets die ik voor de goedkoop gekocht heb. Ik had 3500 betaald (veel minder dan de 5000 bij jou, dus vergelijking gaat niet geheel op), en ik heb het ene probleem na het andere gehad. Elke keer ik ergens stil stond met motorpech of batterijproblemen dacht ik, waarom heb ik die extra paar (weliswaar) duizend euro's niet uitgegeven? Nu heb ik een ST3 gekocht en dat is een werkelijk waanzinnig bedrag (haast niet te verantwoorden voor mij ook, dit heb ik zelfs niet overwogen bij mijn eerste fiets), maar mijn comfort en bedrijfszekerheid van de fiets is mij nu veel waard geworden.
Dus de als het niet binnen je budget past begrijp ik dat volledig en is die x speed een goeie optie (heb die zelf ook sterk overwogen). Maar als het gaat over niet 'willen' zoveel geld uitgeven denk ik dat je het toch moet overwegen. Er zijn goedkope leningen en uiteindelijk voel je daar niet zo veel van dat je die extra 1500 - 2000 hebt uitgegeven.
Maar ik heb de stromer nog niet dus ik weet ook niet of ik probleemloos zal rijden. Maar uit dit forum leerde ik al dat er geen structurele problemen mee zijn, en dat hij uiteindelijk altijd zeer goed rijdt...
Bram, bedankt voor het delen van dit verhaal. Goed te zien dat ook jij ooit voor die keuze hebt gestaan. Bij Stromer is de ST3 op dit moment degene die qua prestaties te vergelijken is met de X Speed (al heb ik de ST3 niet gereden). Maar zuiver op de prijs van dit model vind ik dit een brug te ver. Niet omdat ik het niet kan betalen, maar omdat ik het nu niet er voor over heb. Als je een leek verteld wat de prijzen van dit soort pedelecs zijn, dan zetten ze je vaak weer even met je voeten op de grond. Naar mijn idee zorgt het kleine marktaandeel van deze modellen dat de prijs hoog blijft. Vergelijk dit maar eens met een electrische scooter. Dat neemt niet weg dat ik er helemaal voor wil gaan, prijs is hierbij niet het enige waar je naar moet kijken.
Omdat dit mijn eerste pedelec wordt denk ik dat ik ook nog wat terughoudend ben om een bak geld uit te gaan geven voor een topmodel. Als ik over een aantal jaar niet meer zonder wil en geheel overtuigd ben van mijn pedelec, dan ben ik mogelijk wel bereid om zo'n bedrag voor een ST3 neer te leggen. Eigenlijk zoals het bij jou ook is gegaan.

De beperking die de batterij van de X Speed geeft is mij heel duidelijk. Dat zal in het begin nog wel meevallen voor mijn gebruik. Later (of in de winter) zal ik met minder ondersteuning genoegen moeten nemen (goed in de stellen in de nieuwe app) en/of op mijn werk gaan bijladen. Inderdaad zal de batterij sneller slijten en eerder vervangen gaan worden. Maar zelfs met de meerprijs van deze batterij maakt nog niet dat ik de ST3 zou verkiezen.

Nog even en ik zal de beslissing maken, goed om deze discussie te hebben, dit helpt om een goed beeld te krijgen.
hspeedrob
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 apr 2019, 10:36

Tomasj schreef: 26 apr 2019, 14:57 Je kan natuurlijk al starten met een X-speed te kopen en wanneer je bij koude vaststelt dat de autonomie te beperkt is, je een twee batterij kopen tegen de winter aan (1250 EUR voor de 850Wh, 900 EUR voor de 570Wh). Klever verkoopt ook een aangepaste fietstas om de batterij veilig in te vervoeren. De prijs ligt dan nog altijd niet zo ver boven de ST1X, en je autonomie is dan behoorlijk wat groter.
Tomasj, als de autonomie voor mij te beperkt wordt in de winter, zal ik gaan kiezen om op mijn werk te gaan bijladen. Met 20 km enkele rit zal dit geen probleem worden met de 850Wh.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

20 km is absoluut geen probleem enkel, toen ik testte met de 570Wh batterij had gaf de fiets na 21 erg stevige km nog 15 km bereik aan, en 't was toen maar 2°C.
Dan is het beter een lader extra te kopen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

hspeedrob schreef: 28 apr 2019, 21:54 Naar mijn idee zorgt het kleine marktaandeel van deze modellen dat de prijs hoog blijft. Vergelijk dit maar eens met een electrische scooter.
Appels en peren. Een scooter is veel simpeler te maken, daar hoef je immers niet op elke gram te letten bij de ontwikkeling, heb je geen hybride aandrijvijng (alleen een gashendel, electromotor en accu), etc.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

hspeedrob schreef: 28 apr 2019, 21:58 Tomasj, als de autonomie voor mij te beperkt wordt in de winter, zal ik gaan kiezen om op mijn werk te gaan bijladen. Met 20 km enkele rit zal dit geen probleem worden met de 850Wh.
Klopt, 20km enkel zal je jaren kunnen doen met de 850 Wh, zelfs in de meest barre omstandigheden.
Ik moest ook altijd bijladen op het werk met mijn vorige fiets. Op zich geen probleem, gewoon één handeling meer als je op het werk toekomt en minder kans dat je fiets gestolen wordt en geen kans dat je batterij er uit geforceerd wordt...

Mij lijkt inderdaad de X speed dan de beste optie. Ik ben haast zeker dat ik die ook had gekozen als ik nu voor het eerst voor de keuze stond. Bij mij was er nog een groot nadeel aan de X speed die bij jou niet speelt, en dat is dat dit frame nog eens 5cm kleiner is dan de voor mij al te kleine ST3...
ST3 black 983wh
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Bijladen op het werk gaat beter zijn voor je accu dan elke dag de accu leeg te rijden. Zeker als je oplaad tot 80 à 90%.
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

hspeedrob schreef: 28 apr 2019, 21:58
Tomasj, als de autonomie voor mij te beperkt wordt in de winter, zal ik gaan kiezen om op mijn werk te gaan bijladen. Met 20 km enkele rit zal dit geen probleem worden met de 850Wh.
En, Hspeedrob, heb je al een keuze kunnen maken?
ST3 black 983wh
Plaats reactie