Klever X Speed 2019

Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Kristoftekent schreef: 26 nov 2019, 10:54 Het is een moeilijke keuze (en ook een luxeprobleem), maar ik twijfel tussen de nieuwe ST1 en de Klever X-speed. De ST3 hou ik nog als optie, maar eigenlijk vind ik dit wat overkill voor een fiets die gebruikt zal worden voor ww (27km enkel), maar niet elke dag. Soms heb ik gewoon de wagen nodig. Aan de andere kant wil ik wel zo comfortabel mogelijk sjeezen zonder bezweet op het werk te komen.

De Stromer ST1 heb ik uitvoerig kunnen testen, de Klever komt er nog aan volgend weekend. Maar testritten zeggen ook niet alles, zeker niet over lange termijn ervaringen.

Maar ik denk dat de Klever de ST1 op papier overklast op ongeveer alle gebied en nu ook niet zoveel duurder is. Of dan toch maar een ST3? Wat is jullie mening?
Nou in ieder geval niet op het gebied van actieradius. Een Stromer ST1 met 983 Wh accu komt gegarandeerd een stuk verder dan een Klever met zijn 850Wh. Sterker nog, als je heen en terug wil rijden over die 27 km dan red je dat waarschijnlijk wel met de Stromer en niet met de Klever (ik doe zelf 28km enkel zonder op te laden op het werk met een ST1 2019 en ik houd tussen de 10% en 20% over met dit weer). Daarnaast zijn er de looks: de Stromer ST1 (vooral de rode) vind ik gewoon een beauty en de Klever is dan toch meer het beest.

Qua snelheid zal de Klever misschien winnen, maar ook met de ST1 rijd je zonder al te veel problemen gewoon 45 km/u op de OMNI als je tenminste niet hele sterke tegenwind hebt. Ik reed (met wind mee) vanochtend bijvoorbeeld de eerste 26 km met een gemiddelde van 40.7 km/u, dat is inclusief een kilometer of 4-5 door de bebouwde kom, een aantal boerenwegen die onder de modder lagen en 1 stoplicht. Nu was dit wel een route waarbij ik de dorpen waar kon vermeed, normaal gesproken rijd ik zo'n 37 km/u gemiddeld, dan rijd ik door een paar dorpen extra waar ik de ondersteuning een standje terug zet. Kortom: met een snelle route zul je over die 27 kilometer zo'n 40 minuten doen (iets meer dan 40km/u gem), met een wat langzamere route (35 km/u gem.) zo'n 46 minuten, dat gaat maximaal 1 a 2 minuten sneller zijn met de Klever.
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
Kristoftekent
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 nov 2019, 07:39
Locatie: België

Bedankt! Het is een snel traject, de accu zou ik sowieso bijladen op het werk om mij gerust te voelen en wat looks betreft zijn het voor mij allebei een beetje een mix van beauty en beast. Qua stromer is het rood inderdaad zeer gelikt ;) Dat de Klever iets sneller zou kunnen zijn spreekt me wel aan.
Stromer ST3 XL matt black
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22825
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Topsnelheid zal vergelijkbaar zijn (die is namelijk wettelijk bepaald). Ik verwacht wel dat de ondersteuning van de Klever krachtiger blijft dan die van de ST1 wanneer je b.v. veel wind tegen hebt. De ST3 is wat dat betreft ook sterker dan de ST1.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Kristoftekent
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 nov 2019, 07:39
Locatie: België

Hoe beter de ondersteuning, hoe liever ;) voel je het verschil in ondersteuning in ‘normale’ condities ook denk je?
Stromer ST3 XL matt black
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Kristoftekent schreef: 26 nov 2019, 12:22 Hoe beter de ondersteuning, hoe liever ;) voel je het verschil in ondersteuning in ‘normale’ condities ook denk je?
Bij het optrekken en met tegenwind: ja. Met wind mee/windstille condities op lange rechte stukken: nauwelijks/niet. Maar goed, ik zou sowieso gaan testrijden dan merk je het wel (ik heb zelf maar 4 km op een Klever gereden, de ondersteuning leek mij vrij krachtig).
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
Kristoftekent
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 nov 2019, 07:39
Locatie: België

Zal ik doen. Al zou je bijna een test week moeten hebben om zeker te zijn van je aankoop ;)
Stromer ST3 XL matt black
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Die krachtige ondersteuning, ook nog op hogere snelheden, heeft wel een prijs: een flink hoger verbruik. Dus als je accu ruimschoots groot genoeg is dan is dat geen probleem, als dat niet zo is...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Kristoftekent
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 nov 2019, 07:39
Locatie: België

Hij moet zeker de 27km naar het werk kunnen overbruggen mét marge, ik wil niet teveel 'on the edge' leven ;)
Stromer ST3 XL matt black
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Hij gaat dat gegarandeerd doen. Nu dan nog.

Wat wel speelt: de accu wordt na verloop van tijd minder. Ofwel: de beschikbare capaciteit neemt af. Stel, om zomaar eens een getal uit de lucht te trekken, dat je accu elk jaar 10% capaciteit verliest. En stel dat je op die X-Speed worst case (-5 graden, windkracht 5 tegen) zo'n 40 km ver komt (ongeveer mijn ervaring, maar ik ben groot en zwaar).
Dat betekent dat je na 1 jaar 36 km ver haalt (nog steeds worst case), na 2 jaar 32.4 km, na 3 jaar 29.2 km. Hier kom je dan in de gevaren zone.

Op een Stromer ST1 heb je met dezelfde omstandigheden en een 983 Wh accu een bereik van ongeveer 55 km (zelfde ik). Als je hierbij ook 10% terugval per jaar berekent dan krijg je: na 1 jaar 49.5 km, na 2 jaar 44.6 km, na 3 jaar 40.1 km, na 4 jaar 36,1 km, na 5 jaar 32,5 km en pas na 6 jaar 29.2 km.

Hoe snel de terugval van jouw accu gaat zijn is niet te zeggen. Wat wel vast staat is hoe groter de accu is hoe lager de terugval (lagere belasting per cel zowel bij opladen als bij ontladen). Maar als we dat gelijk stellen dan heb je met een ST1 en grote accu veel langer plezier dan met een X-Speed met de kleinere accu.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Kristoftekent schreef: 26 nov 2019, 13:46 Hij moet zeker de 27km naar het werk kunnen overbruggen mét marge, ik wil niet teveel 'on the edge' leven ;)
Ik weet ook niet hoe dringend je aankoop is, maar Klever komt aanzetten met kanon van een 1200Wh accu. Deze is wel nog niet leverbaar, maar misschien wel al bestelbaar als upgrade en tot dan met een leen accu van de FM ofzo? Dan ga je jaren en jaren die 27km kunnen afleggen. En de eerste jaren zal je zelfs niet moeten bijladen op het werk (hoewel dat sowieso aan te raden is).
ST3 black 983wh
Plaats reactie