Ongoing review: de Klever X SPEED PINION

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

NikolaasArts schreef: 05 nov 2021, 20:56 Nog effe voor alle zekerheid: bij het insteken van de accu wordt een soort geluid geproduceerd wanneer de batterij in de connector op het frame schuift. Bij jou ook?
Yep.
NikolaasArts schreef: 05 nov 2021, 20:56 Verder nog een vraagje: op de display staat een sleuteltje links onderaan. Ik kan niet meteen terugvinden wat dat betekent. Zie foto.
Dat betekent dat je de HDMI e-key in de display hebt zitten (haal die er maar eens uit, dan zie je wat er gebeurt).

Je kunt in het 'bike settings' menu instellen hoe je display/lockfunctie zich gedraagt met die e-key.
NikolaasArts schreef: 05 nov 2021, 20:56 Tenslotte ook nog een fotootje van de klever :)
Owwww een rode :ba
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Stromeur schreef: 05 nov 2021, 21:23 Owwww een rode :ba
Een rode met Conti's ! ... :ba :ba :ba
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
NikolaasArts
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 mei 2018, 19:59

Ik moest het zadel toch nog wat verhogen maar ben effe in de war met de aandraaimomenten (vast is vast ik weet het maar ik doe het liever juist)
Schermafbeelding 2021-11-06 om 17.10.30.png
Schermafbeelding 2021-11-06 om 17.10.30.png (28.08 KiB) 1412 keer bekeken
De bout op de zadelpenklem is een M6 en geen M5 zoals in de handleiding staat (van de x speed uit 2019 weliswaar, mss had die een m5 klem). Wat is het aandraaimoment dan?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het aandraaimoment van de zadelpen is iig wat je moet hebben (die andere is voor de cradle waar je zadel op rust). In dat geval zou het 5,5Nm zijn.

Of het nog steeds klopt voor de nieuwere modellen: geen idee. Maar die 5,5Nm is best weinig (bij mijn Stromer ST2 X was het 10Nm), dus ik zou daar mee starten (en een inbussleuteltje in je jaszak meenemen voor de zakerheid).

Check het even bij je dealer volgende week. En vraag ze meteen eens waar die handleiding blijft, die zowel voor de PINION als de Alpha al veel te lang ontbreekt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
NikolaasArts
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 mei 2018, 19:59

Ok ik zal het binnenkort navragen.
Probleem is dat de zadelpen nu een M6 is en geen M5 meer. 5,5 is dan ook heel weinig voor een M6. Ik heb nu ietsje vaster gedraaid dab 5,5 nm en zal in de gaten houden of de pen zakt of niet.
bonzo61
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 mar 2021, 10:29
Locatie: Amersfoort!
Merk SP: Klever X Alpha 45 (red copper)
Km-stand: 176

Stromeur schreef: 06 nov 2021, 18:41 Het aandraaimoment van de zadelpen is iig wat je moet hebben (die andere is voor de cradle waar je zadel op rust). In dat geval zou het 5,5Nm zijn.

Of het nog steeds klopt voor de nieuwere modellen: geen idee. Maar die 5,5Nm is best weinig (bij mijn Stromer ST2 X was het 10Nm), dus ik zou daar mee starten (en een inbussleuteltje in je jaszak meenemen voor de zakerheid).

Check het even bij je dealer volgende week. En vraag ze meteen eens waar die handleiding blijft, die zowel voor de PINION als de Alpha al veel te lang ontbreekt.
Stromeur, als SP-er met vele contacten in de (SP)-bike wereld:
heb jij misschien een lijstje met de verschillende onderdelen (lees; moeren en bouten) van een X Alpha 45 met hun aandraaimomenten?
Mijn exemplaar verwacht ik binnenkort en ik wil - ook wat dat betreft - goed voorbereid zijn.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mijn contact bij Klever vertelt mij inmiddels bijna een jaar dat de PINION/Alpha handleidingen 'bijna klaar' zijn. Het schiet voor geen meter op.

Ik ga Klever een berichtje sturen met opnieuw de vraag om de handleiding, en als die er nog niet is: dan in elk geval een lijstje met aandraaimomenten. (Ik heb de aandraaimomenten zelf eens opgevraagd voor de stuurpen en het achterwiel, en die ook gekregen van Klever, dus ze zijn er wel. Moet ook wel anders kun je niks afleveren.)

Zelf rij ik inmiddels ook al 8 maanden rond met een Alpha zonder handleiding en zonder werkende app. Dit is een serieus verbeterpunt voor Klever. Stromer is bijna ook altijd te laat met handleiding en dealerinstructies, maar die volgen eigenlijk altijd wel na een maand of twee a drie. De laatste Klever handleidingen online zijn van 2019 en inmiddels loopt 2021 bijna af.


Als ik reactie heb laat ik het weten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
NikolaasArts
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 mei 2018, 19:59

Ondertussen zit ik bijna aan 400 km. Zeker heel tevreden.

De zadelpen had ik eerst aangedraaid op 5,5 nm. Die zakte en daarna geprobeerd met 6nm. Nu zakt ze niet meer. In theorie zou je met een m6 mogen aandraaien tot 9,5 nm.

Met de schijfremmen heb ik wel problemen. De achterrem piept wat maar ok. De voorrem daarentegen trilt, schokt en krijst. De fiets begint bij stevig remmen dan te trillen. Nog iemand al gehad? Is in ieder geval niet normaal.

Tenslotte beweegt de staander heel erg bij rijden door een put of op kasseien. De staander lijkt me ook wat los gemonteerd te zijn maar je kan die zelf niet vaster zetten.

Binnenkort ga ik een eerste keer binnen en geef ik alles door aan de fietsenmaker. Maar misschien zijn hier ook al ervaringen?

Ps ik haal in dit weer 65 km op stand 3 met de 1200 wh batterij (79 kg van mij + een 15 tal kg kledij en baggage 😉)
Laatst gewijzigd door NikolaasArts op 09 nov 2021, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
BramVerb
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 112
Lid geworden op: 29 mei 2021, 11:26
Locatie: N-H
Merk SP: Klever X Speed
Km-stand: 10000

NikolaasArts schreef: 09 nov 2021, 19:20 Ondertussen zit ik bijna aan 400 km. Zeker heel tevreden.

De zadelpen had ik eerst aangedraaid op 5,5 nm. Die zakte en daarna geprobeerd met 6nm. Nu zakt ze niet meer. In theorie zou je met een m6 mogen aandraaien tot 9,5 nm.

Met de schijfremmen heb ik wel problemen. De achterrem piept wat maar ok. De voorrem daarentegen trilt, schokt en krijst. De fiets begint bij stevig remmen dan te trillen. Nog iemand al gehad? Is in ieder geval niet normaal.

Tenslotte beweegt de staander heel erg bij rijden door een put of op kasseien. De staander lijkt me ook wat los gemonteerd te zijn maar je kan die zelf niet vaster zetten.

Binnenkort ga ik een eerste keer binnen en geef ik alles door aan de fietsenmaker. Maar misschien zijn hier ook al ervaringen?

Ps ik haal in dit weer 65 km op stand 3 met de 1200 weg batterij (79 kg van mij + een 15 tal kg kledij en baggage 😉)
Klachten over de remmen zijn er meer. Ikzelf heb er geen last van. Je kan eens vragen aan de FM of hij ze heeft ingeremd voor levering.
Dat van de standaard is zeker niet goed. Daar moet de FM ook wat aan doen.
65 km op volle stand is niet gek. Als ik tegenwind heb haal ik dat niet.
Klever X Speed rijder sinds augustus 2021.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

NikolaasArts schreef: 09 nov 2021, 19:20 De achterrem piept wat maar ok. De voorrem daarentegen trilt, schokt en krijst. De fiets begint bij stevig remmen dan te trillen. Nog iemand al gehad? Is in ieder geval niet normaal.

Tenslotte beweegt de staander heel erg bij rijden door een put of op kasseien. De staander lijkt me ook wat los gemonteerd te zijn maar je kan die zelf niet vaster zetten.
Die (voor)rem klinkt bekent. Zelf heb ik eerst de spaakspanning vooraan verhoogt, het wiel wordt zo stijver. Dat trillen is niet helemaal weg maar toch 80% minder en krijsen enkel als het regent.
Nu heb ik de voorste remschijf vervangen door een ander type (de originele zat tegen de slijtlimiet). In garantie ga je dit in overleg met je FM moeten doen. Geen trillingen meer en een stille schijf, enkel een klein piepje, echt maar een fractie van een seconde, als de remschijf nat is. Dat met exact dezelfde remblokjes dus dat was niet de oorzaak.

Staander heb ik ook vast gezet, bij mij (MY2019) is het met torx.
Plaats reactie