Ongoing review: de Klever X SPEED PINION

Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Prima testartikel hoor, leest lekker :cool2:
Ik vind dit best een mooie fiets en hij rijdt blijkbaar ook super. Zeker voor de nietexwielertoerist, als vervanger voor de auto, ik voelde aangesproken :ay Kleinigheidjes zoals de kabels aan het stuur ben ik toch al gewent bij mijn ST1 en op mijn display kan ik ook "pong" spelen :lol: Maar ik denk wel dat een display op het stuur beter af te lezen is. Bij mij staat de display niet 100% vast en kan ik die wegdraaien als de fiets op zijn kop moet.
Hoe zit dat met de kabels naar het achterwiel kan je daar nog eens een detailfotootje van tonen. Kan het wiel er makkelijk uit?
Kan je ook schakelen als je stil staat?
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Handleiding van de Pinion C1.12 : https://pinion.eu/PDF/Pinion-C-Line-use ... 017_en.pdf

Voorbeelden van een oliewissel :




Bram Roose schreef: 15 mei 2020, 13:20 Als deze Klever super bedrijfszeker zou blijken te zijn, even goed en krachtig ondersteunt als de ST3, issuevrij blijkt en met die riem ook quasi onderhoudsvrij, (en in grote frammaat voor mij specifiek) dan ben ik er zeker van een meerderheid van de huidige stromerrijders (inclusief mezelf) een Klever als volgende aankoop doet.
Zeker weten !
Stromeur schreef: 15 mei 2020, 14:29 Maar ik ga ook geen 7k uitgeven aan een bike die ik prachtig vind, maar die niet naar behoren functioneert.
Niemand wil 7K uitgeven aan een SP vol issues, maar ondertussen hebben we er hier al heel wat zien passeren ... :ai
Polling schreef: 15 mei 2020, 22:02 Ik hoop dat Ze ooit ook de Pinon 18 gaan leveren.
Het prijsverschil tussen een Pinion C1.12 en een P1.18 bedraagt zo'n € 670
Tony Mb schreef: 16 mei 2020, 07:43 Kan je ook schakelen als je stil staat?
Pinion is gebaseerd op de automotive.

Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tony Mb schreef: 16 mei 2020, 07:43 Bij mij staat de display niet 100% vast en kan ik die wegdraaien als de fiets op zijn kop moet.
De display van de Klever kan ook draaien, wel handig want dan kun je 'm in de voor jou ideale stand zetten. Lichtsterkte is trouwens ook af te stellen. Maar ik kan 'm niet ver genoeg weg draaien om de bike op zijn kop te zetten. Voorlangs stuit-ie tegen de remgreep en aan de andere andere kant tegen de toeterknop.
Tony Mb schreef: 16 mei 2020, 07:43 Hoe zit dat met de kabels naar het achterwiel kan je daar nog eens een detailfotootje van tonen. Kan het wiel er makkelijk uit?
De connector naar de motor zit onder de liggende achterbrug.

Omdat deze bike een riem heeft, kan het achterwiel er alleen uit als je het vulstukje in het frame haalt en daarlangs de riem verwijdert. Dat zal allemaal wel lukken, maar het terugplaatsen is wel een dingetje, want de riem moet terug op spanning worden gebracht. Ik begreep van de technische man van Klever dat zij dit een werkje voor de dealer vinden. Je schijnt ook iets met een app van Pinion en riemspanning te kunnen doen, heb ik me nog niet in verdiept. Maar er komt sowieso dus meer bij kijken dan bij een traditionele fietsketting. Mijn testbike is geleverd zonder handleiding, maar ik begreep dat Klever het uitnemen van dit achterwiel niet in de handleiding zet. Daar kan ik mij wel iets bij voorstellen.

Bij een SP met riemaandrijving zou ik bij achter lek rijden kiezen voor ouderwets plakken, of als dat niet kan een Gaadi erin steken en later door de dealer laten oplossen. Voorwiel uitnemen is wel het bekende eitje (steek-as).
Tony Mb schreef: 16 mei 2020, 07:43 Kan je ook schakelen als je stil staat?
Yep. Dat is voor mij nog wel even wennen, en ik ben er ook nog niet uit wat ik van het optrekken vanuit stilstand vind.

Bij mijn ST2 S schakel ik ruim voor stilstand vier kransjes terug. Als ik weer ga rijden trek ik in een lage versnelling op, trek stevig door en schakel dan weer snel op. Terugschakelen voordat je stil staat hoeft met deze Pinion dus niet als je dat niet wil; je kunt terugschakelen terwijl je stil staat. Maar bij het optrekken trekt de bike niet meteen lekker door. Het lijkt een seconde of anderhalf te duren voordat-ie "pakt". Ik heb dit in verschillende versnellingsstanden geprobeerd, maar ben er nog niet uit waar dit 'm in zit. Daar heb ik meer km's voor nodig, dus kom ik op terug.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Golvas schreef: 16 mei 2020, 08:57
Stromeur schreef: 15 mei 2020, 14:29 Maar ik ga ook geen 7k uitgeven aan een bike die ik prachtig vind, maar die niet naar behoren functioneert.
Niemand wil 7K uitgeven aan een SP vol issues, maar ondertussen hebben we er hier al heel wat zien passeren ... :ai
Klopt, maar ook Klevers kennen kinderziektes. Maar mensen die nu een Stromer hebben met issues, die hebben natuurlijk niks meer te verliezen en kunnen hierna net zo goed een ander merk kiezen. En dan is Klever één van de beste opties. Zeker omdat Klever nu met een Pinion + riem komt. Stromer is nog niet verder dan een prototype ST2020 met riem en Sturmey Archer 5-gear hub, onbekende prijs en onbekende release datum. Op papier veegt de Klever X Speed Pinion daar nu al de vloer mee aan. Of de ST2020 moet rond de 5k gaan kosten, dan wordt het een ander verhaal. Bovendien is de X Speed Pinion vanaf volgende maand al leverbaar.

Ik heb er na, mijn ST1 X 2017 met opstartproblemen, voor gekozen om nooit meer een model SP te kopen dat net gelanceerd is. Laat anderen eerst maar een jaartje beta-testen; ik kijk dat rustig even aan. Toen ik mijn ST2 S kocht was-ie er al dik een jaar en Stromer had geleerd van de problemen met de eerste ST2-batches. Inmiddels rij ik 2,5 jaar probleemvrij rond met mijn Es en er moet heel wat gebeuren wil ik die inruilen voor een andere bike.

Maar op het test-vlak: chapeau voor Klever, want die laten gebruikers eerst beta-testen, in plaats van kopers van de eerste exemplaren. Ik hoop deze bike met zoveel mogelijk km's op de klok aan Klever terug te geven. We gaan het meemaken, hoe hij zich houdt :)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mboelis schreef: 15 mei 2020, 23:50 Kan je zelf elke 10000 km de olie verversen en wat kost dat?
Elke 10.000km of 1x per jaar (wat eerst komt). Wat de dealer ervoor vraagt weet ik niet, maar als je dit zelf wil doen: zie de filmpjes van Golvas. Lijkt me prima te doen zolang je de juiste middelen en borging toepast. Een Pinion olie vervangsetje (olie, spuit, slangetje en vulnippel) vind je online al vanaf twee tientjes.

Als je nog niet bekend bent met het Pinion systeem, zou ik het binnen de garantieperiode van de Pinion (twee jaar standaard, binnen het eerste jaar na aankoop optioneel te verlengen tot 5 jaar via Pinion) door de dealer uit laten voeren, vragen of je eens mee mag kijken en het dan vanaf de volgende keer zelf overnemen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Actieradius:

Op mijn 20km testritje gisteren heb ik de 850Wh accu leeggereden tot 57%. (Tijdens het rijden gaf-ie rond de 50% aan, maar thuis na uitzetten en weer aanzetten was de restcapaciteit 57%.)

Dat was dus een rit met 10km windkracht 4 in de rug, 10km windkracht 4 tegen, de ondersteuning voluit en qua tempo een beetje een rommelige bedoeling: eerste deel voluit 47 a 49km/u, terug een hoop stoppen, remmen, proberen, fotootje maken, dan weer vol gas, rommelen met de versnelling, wat noodstops, weer vol gas, nog een foto, rondje door de buurt etc.

Belasting: ik met een lengte van 1,64m en een gewicht van 56kg, en een vrijwel lege Ortlieb tas (bidon en wat kleine meuk).

Als het verbruik van de accu lineair verloopt, dan zou ik op basis van dit aller-eerste ritje uitkomen op een actieradius van 46km.

Een uitgebreidere actieradius-test volgt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
tons
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mei 2017, 23:00

Omdat deze bike een riem heeft, kan het achterwiel er alleen uit als je het vulstukje in het frame haalt en daarlangs de riem verwijdert. Dat zal allemaal wel lukken, maar het terugplaatsen is wel een dingetje, want de riem moet terug op spanning worden gebracht. Ik begreep van de technische man van Klever dat zij dit een werkje voor de dealer vinden. Je schijnt ook iets met een app van Pinion en riemspanning te kunnen doen, heb ik me nog niet in verdiept. Maar er komt sowieso dus meer bij kijken dan bij een traditionele fietsketting. Mijn testbike is geleverd zonder handleiding, maar ik begreep dat Klever het uitnemen van dit achterwiel niet in de handleiding zet. Daar kan ik mij wel iets bij voorstellen.
Ik heb zelf een fiets met een riem. Om het achterwiel uit te nemen hoef je echt niet het vulstukje te verwijderen. Gewoon as los maken en wiel naar beneden uitnemen. Vervolgens een klein beetje naar voren en de riem aan de zijkant eraf.
Riemspanning lijkt me ook geen issue. Daar is de riemspanner vooraan voor.
Het vulstukje hoef je alleen uit te nemen als je de riem wilt vervangen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ah, dank! Zo was het mij niet uitgelegd toen ik ernaar vroeg.

In dat geval zal ik tegen het einde van de testperiode eens kijken of mij dat succesvol lukt en er wat foto's van maken, vindt Klever vast wel goed ;)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
tons
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mei 2017, 23:00

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe goed die riemspanner zijn werk nog doet na een wintertje doorrijden in de bagger en pekel. Of hij dan niet vastgeroest zit.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lijkt me een kwestie van goed schoonhouden en behandelen, net als de rest van je SP. Dat doe ik na een rit door de winterblerf in ieder geval wel met mijn hele bike, ook vanwege de remmerij, velgen e.d.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie