Ongoing review: de Klever X SPEED PINION

EricPts
Runner-up
Runner-up
Belgium
Merk SP: Klever X Pinion
Km-stand: 0

De kogel is door de kerk. Vandaag nog eens gaan testrijden met een Klever X Original en dan met de Pinion en deze laatste is het uiteindelijk geworden :D
NikolaasArts
Pro
Pro

Vandaag ben ik m'n X Speed Pinion gaan ophalen. Wat een kanon! Geweldig om mee te rijden.

Nog enkele beschouwingen/vraagjes:

Ik probeerde ondertussen m'n 1200W batterij er al eens uit te halen. Zo eenvoudig gaat dat nog niet vind ik. Ze is zwaar en schuift niet goed.

Bij het opnieuw insteken van de batterij maakt ze zo'n geluidje als de contacten elkaar raken. Ook bij anderen zo? Start daarna prima op hoor. Op het einde doet ie klik van het slot en dan zit de batterij vast. Je kan ze dan nog een heel klein beetje (maar heel weinig hoor) bewegen, ik veronderstel dat dat normaal is. Of kunnen batterijen van andere klever-gebruikers totaal niets meer bewegen?

Dan mbt de display: zit daar een plastiekje over dat je er moet aftrekken als ie nieuw is of niet? Want nu lijken me daar toch al enkele strepen op te staan (op het scherm) die er niet horen. Dus ik veronderstel een plastiekje, maar ik durf er niet aan peuteren als ik het niet weet...

PS op de meest recente X speed pinions kunnen net als bij de alphas een ringslot gemonteerd worden in het midden van de fiets (en dus niet meer achteraan). Ook hebben ze het zadel van de alpha en niet meer dat grijs zadel.
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Merk SP: Klever X Alpha 45

NikolaasArts schreef: 05 nov 2021, 19:37 Vandaag ben ik m'n X Speed Pinion gaan ophalen. Wat een kanon! Geweldig om mee te rijden.
Gefeliciteerd, leuk!
NikolaasArts schreef: 05 nov 2021, 19:37 Ik probeerde ondertussen m'n 1200W batterij er al eens uit te halen. Zo eenvoudig gaat dat nog niet vind ik. Ze is zwaar en schuift niet goed.
Ja de accu is zwaar. Je moet er even wat handigheid in krijgen.

Het beste kun je zelf naast het voorwiel van je Klever gaan staan, met je rug naar de rijrichting en gezicht naar de accu toe.
Sleuteltje omdraaien en de accu rustig naar je toe trekken aan de handgreep.
Al na enkele centimeters voel je dat je de accu zijwaarts uit de rail kunt kantelen (je hoeft de accu dus niet tot het eind door te trekken).

Is de rail wel goed/dik ingevet?
NikolaasArts schreef: 05 nov 2021, 19:37 Bij het opnieuw insteken van de batterij maakt ze zo'n geluidje als de contacten elkaar raken. Ook bij anderen zo? Start daarna prima op hoor. Op het einde doet ie klik van het slot en dan zit de batterij vast. Je kan ze dan nog een heel klein beetje (maar heel weinig hoor) bewegen, ik veronderstel dat dat normaal is. Of kunnen batterijen van andere klever-gebruikers totaal niets meer bewegen?
Die 'klik' moet je inderdaad horen.

Mij was nog niet opgevallen dat ik de accu dan nog kan bewegen. Net even geprobeerd: misschien een kleine millimeter ofzo als ik mijn best doe? Tijdens het rijden merk ik er niks van, rammelt ook niet ofzo.
NikolaasArts schreef: 05 nov 2021, 19:37 Dan mbt de display: zit daar een plastiekje over dat je er moet aftrekken als ie nieuw is of niet? Want nu lijken me daar toch al enkele strepen op te staan (op het scherm) die er niet horen. Dus ik veronderstel een plastiekje, maar ik durf er niet aan peuteren als ik het niet weet...
Ja, zit een folie op. Die kan eraf.
NikolaasArts schreef: 05 nov 2021, 19:37 PS op de meest recente X speed pinions kunnen net als bij de alphas een ringslot gemonteerd worden in het midden van de fiets (en dus niet meer achteraan). Ook hebben ze het zadel van de alpha en niet meer dat grijs zadel.
Dat zijn twee prima verbeteringen!

Veel veilige kilometers gewenst!
Stromer ST1 X (2017) --> Stromer ST2 S (2018) --> Klever X Alpha 45 (2021)
NikolaasArts
Pro
Pro

Bedankt Stromeur voor je duidelijke antwoorden!

De accu beweegt zo'n klein beetje dus ik veronderstel dat dit wel ok is. Beweegt niet tijdens het rijden.

Nog effe voor alle zekerheid: bij het insteken van de accu wordt een soort geluid geproduceerd wanneer de batterij in de connector op het frame schuift. Bij jou ook?

Verder nog een vraagje: op de display staat een sleuteltje links onderaan. Ik kan niet meteen terugvinden wat dat betekent. Zie foto. Tenslotte ook nog een fotootje van de klever :)
IMG_3274.jpg
IMG_3274.jpg (2 MiB) 390 keer bekeken
IMG_3272.jpg
IMG_3272.jpg (2.89 MiB) 390 keer bekeken
Bernie
Pro
Pro
Belgium
Km-stand: 1000000

Very nice bike ! Veel veilige km gewenst ! :)
:arrow: Klever X-Alpha 45 - 10-2021 - 1200 wH - raw copper
woon/werk 50 km (bijna dagelijks)
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands

NikolaasArts schreef: 05 nov 2021, 20:56 Nog effe voor alle zekerheid: bij het insteken van de accu wordt een soort geluid geproduceerd wanneer de batterij in de connector op het frame schuift. Bij jou ook?
Yep.
NikolaasArts schreef: 05 nov 2021, 20:56 Verder nog een vraagje: op de display staat een sleuteltje links onderaan. Ik kan niet meteen terugvinden wat dat betekent. Zie foto.
Dat betekent dat je de HDMI e-key in de display hebt zitten (haal die er maar eens uit, dan zie je wat er gebeurt).

Je kunt in het 'bike settings' menu instellen hoe je display/lockfunctie zich gedraagt met die e-key.
NikolaasArts schreef: 05 nov 2021, 20:56 Tenslotte ook nog een fotootje van de klever :)
Owwww een rode :ba
Golvas
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter

Stromeur schreef: 05 nov 2021, 21:23 Owwww een rode :ba
Een rode met Conti's ! ... :ba :ba :ba
Golvas V2.0 🇧🇪

:bike: Stromer ST2 2018 - Sport 20" - Matt Black - :battery: 983 Wh
NikolaasArts
Pro
Pro

Ik moest het zadel toch nog wat verhogen maar ben effe in de war met de aandraaimomenten (vast is vast ik weet het maar ik doe het liever juist)
Schermafbeelding 2021-11-06 om 17.10.30.png
Schermafbeelding 2021-11-06 om 17.10.30.png (28.08 KiB) 282 keer bekeken
De bout op de zadelpenklem is een M6 en geen M5 zoals in de handleiding staat (van de x speed uit 2019 weliswaar, mss had die een m5 klem). Wat is het aandraaimoment dan?
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands

Het aandraaimoment van de zadelpen is iig wat je moet hebben (die andere is voor de cradle waar je zadel op rust). In dat geval zou het 5,5Nm zijn.

Of het nog steeds klopt voor de nieuwere modellen: geen idee. Maar die 5,5Nm is best weinig (bij mijn Stromer ST2 X was het 10Nm), dus ik zou daar mee starten (en een inbussleuteltje in je jaszak meenemen voor de zakerheid).

Check het even bij je dealer volgende week. En vraag ze meteen eens waar die handleiding blijft, die zowel voor de PINION als de Alpha al veel te lang ontbreekt.
NikolaasArts
Pro
Pro

Ok ik zal het binnenkort navragen.
Probleem is dat de zadelpen nu een M6 is en geen M5 meer. 5,5 is dan ook heel weinig voor een M6. Ik heb nu ietsje vaster gedraaid dab 5,5 nm en zal in de gaten houden of de pen zakt of niet.
Plaats reactie