Klever X-Speed PINION Alpha

Stinus
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 56
Lid geworden op: 12 sep 2020, 19:44
Locatie: Westerlo
Merk SP: Ellio Original
Km-stand: 10000

Ik informeerde dit weekend eens (bij dezelfde dealer waar ik de Ellio ook al heb kunnen testen) of en wanneer ik de Alpha eens zou kunnen uitproberen.
Volgens hem zijn alle Alpha-demo's die normaal gezien zouden worden ingezet al verkocht en beginnen de levertermijnen ondertussen ook serieus op te lopen.
Gebruikersavatar
boomshakalak
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 nov 2018, 20:49
Locatie: België, Antwerpen
Merk SP: Stromer ST7 LE

Stromeur schreef: 02 jun 2021, 22:13
Kan je een vergelijking maken met de ST5 ABS aub? Alvast bedankt
🇧🇪 - Stromer ST7 LE - Verende Voorvork - 🚴‍♂️ Kinekt XR Zadelpen 🚴‍♂️ / ⚡ W-W: 26km enkel

✖️ Stromer ST5 ABS
✖️ Stromer ST3 Cool White
✖️ Sparta M9b e-Speed (45)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja, kan ik. Maar het zijn wel echt (écht) twee totaal verschillende speed pedelecs.


Actieradius:
Niet getest met de ST5 ABS maar ik verwacht dat de actieradius met 983Wh accu niet mega veel verschilt van de Klever X Alpha 45 met 1200Wh accu. (Tenzij je met de ST5 ABS continu in de S-stand rijdt, dan trek je de accu kneiterhard leeg.) Als ik er iets over moet zeggen, dan verwacht ik dat de Alpha net wat verder komt.

Veiligheid:
Stromer heeft ABS, Klever heeft richtingaanwijzers. Ik zie dat liefst samen op één SP. Als doorgewinterde fietser boeide het me allebei niet echt, maar nu ik deze features heb mogen ervaren op een speed pedelec vind ik ze allebei essentieel. Als ik één van deze twee moest kiezen, dan ABS.
De Pirelli Cycl-E banden op de ST5 hebben meer grip dan de Schwalbe Super Moto X banden op de Alpha. In de zomer gaan de Schwalbes prima, maar in het najaar zou ik andere banden op de Alpha leggen (winter/all-season). De Schwalbe's zijn wel duidelijk 'sneller'.
De Stromer ST5 ABS heeft de 'koplamp der koplampen': de Supernova M99 PRO. De Supernova M99 Mini Pro op de Alpha is een goeie tweede en heeft ook de onmisbare high beam functie, maar ik vind eigenlijk dat Klever op hun topmodel ook een M99 PRO had moeten monteren.

Ondersteuning:
De topsnelheid van de X Alpha 45 ligt hoger dan die van de ST5 ABS. De ST5 ABS rijdt zo rond de 48 a 48,8km/u op de display. De X Alpha 45 gaat redelijk eenvoudig over de 49km/u op de display, met wind mee zelfs 50 a 51km/u voordat ik tegen de begrenzer aan trap.
Daar staat bij de ST5 ABS tegenover dat de ondersteuning aanzienlijk beter overeind blijft bij wind tegen. De ST5 ABS geeft geen krimp, terwijl je aan de Alpha merkt dat hij bij wind tegen harder zijn best moet doen, en de berijder dus ook.
Het algehele gevoel van de ondersteuning, de stabiliteit, intuïtiviteit en de 'rust' in de motorondersteuning vind ik bij de ST5 ABS beter ingeregeld dan bij de Klever. Dat heeft Stromer al jaren ontzettend goed voor elkaar. FreddyH noemde de rijgedrag van de Klever afgelopen vrijdag terecht een 'kwispelend hondje', zo voelt-ie inderdaad.
Vind ik de één specifiek beter dan de ander? Nee niet echt, allebei een feestje om mee te rijden. (Al moet dat dipje in de ondersteuning na het stil houden van de pedalen bij Klever er wel nog uit.)

Drivetrain:
De Stromer ST5 ABS heeft een traditionele drivetrain met ketting, cassette en derrie, maar met de luxe van het elektronische Shimano Di2 schakelsysteem. Heb ik jaren op mijn ST2 S gehad en ik vind dat heerlijk: alle klappen raak en veel schakelen (goed voor je drivetrain en je knieën) wordt je zo wel heel gemakkelijk gemaakt. De Klever X Alpha 45 heeft een Carnon Gates riemaandrijving met PINION C1.12 versnellingshub.
Voor mij is de keus tussen deze twee, ondanks de charme van het Di2 systeem, een no-brainer: riem + PINION C1.12, 100%. Nooit meer drivetrain-onderhoud of afstelproblemen, rijden in de regen en je riem is weer schoon in plaats van dat je aan de bak moet: riemaandrijving is wat mij betreft dé toekomst voor commuter bikes.
Ketting versus riem zal wel een eeuwige discussie worden zoals vinyl versus digitale muziek: een krimpende groep blijft bij old-school vinyl, maar de ontwikkelingen gaan door en de voordelen zijn dermate groot dat de meerderheid voor innovatie kiest zodra dit beschikbaar/betaalbaar is voor het grote publiek.
Overigens vind ik de schakelknoppen van het Di2-systeem wel veel fijner dan zo'n - toch wat lompe - gripshifter bij de PINION. Naar verluidt werkt PINION ook aan elektronisch schakelen; die combinatie is voor mij de holy grail.

Design:
Over smaak valt niet te twisten, maar het zal niemand verbazen dat ik de Stromer ST5 ABS tot absolute winnaar uitroep: clean, cool, stoer, strak, sportief, Eén en al jammie! De Alpha is veel drukker en her en der zelfs wat slordig. Ik vind de kleur lak op de Alpha wel veel mooier dan die van de ST5 ABS. Al heeft Stromer hier een flinke verbeterslag gemaakt t.o.v. de reguliere ST5, want die is echt best wel saai. En dat is Klever absoluut niet. Mijn Alpha X 45 heeft eerder het 'Andrélon effect'. Ik heb geleerd om ook dat te koesteren :mrgreen:

Comfort:
De X Alpha 45 wordt standaard geleverd met geveerde voorvork. Geveerde zadelpen is optioneel leverbaar maar de Kinekt Seatpost is niet toegestaan, terwijl ik dat de beste geveerde zadelpen vind. Bij Stromer zijn een stoere USD Wren geveerde voorvork en Kinekt Seatpost optioneel leverbaar en daarmee zit je ook op de ST5 ABS goed geveerd.
Maar, en dat is een hele dikke maar: verder kun je bar weinig aanpassen aan je fietshouding op de Vijf. Het rechte stuur en de stuurpen zijn één geheel: what you see is what you get. De X Alpha 45 heeft een stuur met lichte backsweep, een in hoek verstelbare stuurpen en optioneel zijn andere sturen leverbaar, dus die kun je volledig naar eigen wens aanpassen. Dat is met de ST5 ABS onmogelijk en ik denk dat ik met de Vijf geen lange afstanden zou kunnen rijden. Ik zit er gewoon minder lekker op.

Prijs/kwaliteit:
De Klever X Alpha 45 kost, inclusief geveerde voorvork en 1200Wh accu € 8.199,-.
De Stromer ST5 ABS kost, als je de optionele geveerde voorvork en bagagedrager mee bestelt incl. 983Wh accu € 11.397,-
Dat is een slordige € 3.200,- verschil in prijs en dat is niet niks! Bang for buck: Alpha wint (dik).


Conclusie:
De Klever X Alpha 45 wint het op comfort, topsnelheid, actieradius (nipt), onderhoudsvriendelijkheid en prijs/kwaliteitverhouding.
De Stromer ST5 ABS wint het op algehele ondersteuning, gebruikersinterface/ connectiviteit (niet besproken), design en veiligheid (maar man, man wát een geld).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
boomshakalak
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 nov 2018, 20:49
Locatie: België, Antwerpen
Merk SP: Stromer ST7 LE

Prachtig samengevat en zo snel! Top, bedankt hiervoor en ook heel objectief, marvelous!
🇧🇪 - Stromer ST7 LE - Verende Voorvork - 🚴‍♂️ Kinekt XR Zadelpen 🚴‍♂️ / ⚡ W-W: 26km enkel

✖️ Stromer ST5 ABS
✖️ Stromer ST3 Cool White
✖️ Sparta M9b e-Speed (45)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Thanks, ik heb het er in één streep uit geramd zonder er al teveel over na te denken. Dan ben ik altijd op z'n eerlijkst :mrgreen:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
boomshakalak
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 nov 2018, 20:49
Locatie: België, Antwerpen
Merk SP: Stromer ST7 LE

Stromeur schreef: 11 jul 2021, 22:56 Thanks, ik heb het er in één streep uit geramd zonder er al teveel over na te denken. Dan ben ik altijd op z'n eerlijkst :mrgreen:
Ja stevig gedaan hoor! :cool2:
🇧🇪 - Stromer ST7 LE - Verende Voorvork - 🚴‍♂️ Kinekt XR Zadelpen 🚴‍♂️ / ⚡ W-W: 26km enkel

✖️ Stromer ST5 ABS
✖️ Stromer ST3 Cool White
✖️ Sparta M9b e-Speed (45)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Nette samenvatting inderdaad. Met wat ik me herinner van de gewone X-Speed, mijn ritten op de ST5/ST5 ABS en wat ik eerder las over de Pinion lijken de conclusies "spot on".

Hoewel: 1 ding vraag ik mij af: in het vergelijk tussen de Pinion en de ST2 kwam naar voren dat de Pinion met 1200Wh accu even ver kan als de ST2 met 983Wh. Ik herinner me ook dat de Alpha niet significant meer verbruikt dan de gewone Pinion, maar dat de ST5 wel flink dorstiger is dan de ST2.

Ofwel: ik verwacht dat je met de Alpha met 1200Wh accu wat verder komt dan de ST5 met 983Wh accu.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Goed punt, zou inderdaad zomaar kunnen.

Wie weet krijgt iemand nog eens de kans om ze thuis een paar weken naast elkaar op dezelfde route/onder dezelfde weersomstandigheden te testen. Dat geeft het meest realistische beeld. (En is bovendien gaaf om te doen.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wat ik trouwens nog vergat: gebruikersinterface (display/app) en connectiviteit: Stromer ST5 ABS wint. Die heb ik nog toegevoegd aan de conclusie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
MarkSpartaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 apr 2021, 19:02
Locatie: Dordrecht
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 1600

Beetje laat maar bij deze nog de complimenten voor een mooie en interessante vergelijking , was ik eigenlijk best nieuwsgierig naar. En niets verslaat een analoge opname qua geluid , over het gebruiksgemak hebben we het maar even niet :shock:
Sparta E-Speed M9B Sept. 2017 , Klever X Speed Pinion Alpha April 2021
Nothing behind me, everything ahead of me, as is ever so on the road.
Jack Kerouac, On the Road
Plaats reactie