Pagina 1 van 43

Klever X-Speed PINION Alpha

Geplaatst: 09 dec 2020, 13:52
door Stromeur
In 2021, het streven is in mei maar kan later worden, komt Klever met de X-Speed PINION Alpha.

Feitelijk wordt dit een X-Speed PINION 'on steroids'. De geruchten tot nu toe:

- 800W max motor (versus 600W in de huidige PINION)
- 1,2Kwh accu (versus 850Wh in de huidige PINION)
- Richtingaanwijzers voor en achter. Deze komen op het stuur aan weerszijden van de koplamp, en achter links en rechts van de kentekenplaat. Bediening met de linker duim via knoppen onder de display.
- Kleurendisplay (er zit een prototype op de test-PINION die hier vandaag is afgeleverd, later meer)
- Kleuren: waarschijnlijk Jaguar-achtig grijs en nog een kekke kleur (misschien koper)
- Prijs: ca. 1.000 hoger dan de huidige PINION: E 8199,-

Alles onder voorbehoud.

Re: Klever X-Speed PINION Alpha

Geplaatst: 09 dec 2020, 16:26
door Bram Roose
Mooi, ik kijk er al naar uit.
Ga je die ook uitgebreid testen, Stromeur? :cool2: ;p

Re: Klever X-Speed PINION Alpha

Geplaatst: 09 dec 2020, 17:10
door Stromeur
Wat mij betreft wel altijd leuk. Klever weet dat ik er sowieso wel voor in ben.

Ik begreep van de Klever-vertegenwoordiger dat ze met die 800W motor niet zozeer mikken op krachtiger, maar op zuiniger.

Met de topsnelheid en het gemak waarmee je die topsnelheid haalt is helemaal niks mis met de huidige 600W motor in de PINION. Ik hoop eigenlijk vooral dat die 800W motor wat beter overeind blijft bij wind tegen.

Klever werkt verder nog aan een Y-Speed, dus er zit meer in het vat :)

Re: Klever X-Speed PINION Alpha

Geplaatst: 09 dec 2020, 18:25
door Golvas
Stromeur schreef: 09 dec 2020, 17:10 Ik begreep van de Klever-vertegenwoordiger dat ze met die 800W motor niet zozeer mikken op krachtiger, maar op zuiniger.
Zuiniger dan de huidige 600 W motor ? :bn:

Re: Klever X-Speed PINION Alpha

Geplaatst: 09 dec 2020, 18:29
door Stromeur
Relatief. Dus niet al het extra vermogen inzetten op nog krachtigere ondersteuning.

Re: Klever X-Speed PINION Alpha

Geplaatst: 09 dec 2020, 19:00
door FreddyH
Golvas schreef: 09 dec 2020, 18:25 Zuiniger dan de huidige 600 W motor ? :bn:
Jij komt toch uit de automotive industrie? Ga eens met een 2CV en een BMW M3 met 110 over de snelweg rijden. Welke auto is het zuinigst?

Als je het maximale uit een te kleine motor moet trekken dan ben je met een grotere motor die hetzelfde presteert aan 1000 rpm veel zuiniger uit...

(ik weet alleen niet of dat direct te vertalen is naar een SP...)

Re: Klever X-Speed PINION Alpha

Geplaatst: 09 dec 2020, 21:17
door Edgecrusher
FreddyH schreef: 09 dec 2020, 19:00
Golvas schreef: 09 dec 2020, 18:25 Zuiniger dan de huidige 600 W motor ? :bn:
Jij komt toch uit de automotive industrie? Ga eens met een 2CV en een BMW M3 met 110 over de snelweg rijden. Welke auto is het zuinigst?

Als je het maximale uit een te kleine motor moet trekken dan ben je met een grotere motor die hetzelfde presteert aan 1000 rpm veel zuiniger uit...

(ik weet alleen niet of dat direct te vertalen is naar een SP...)
Uiteraard de 2cv, want die staat dan waarschijnlijk op een aanhanger om 110km/u te kunnen halen.
Maar verder te veel variabelen of die hypothese daadwerkelijk klopt, de motor is waarschijnlijk wel het meest efficient bij het toerental van het maximale koppel. En een M3 zal ook bij een rustige rijstijl nooit erg zuinig worden.

Verder denk ik dat dit bij een elektromotor heel anders werkt, wel dat sterkere motoren efficienter kunnen werken, maar of het verschil van 600-800w genoeg is?
Bij een motor van 100 W (rendement 50-70%)
Bij een motor van 1000 W (rendement 75-87%)
Bij een motor van 10.000 W (rendement 93-97%)

Re: Klever X-Speed PINION Alpha

Geplaatst: 09 dec 2020, 21:43
door FreddyH
Edgecrusher schreef: 09 dec 2020, 21:17 Uiteraard de 2cv, want die staat dan waarschijnlijk op een aanhanger om 110km/u te kunnen halen.
:lol:
Edgecrusher schreef: 09 dec 2020, 21:17 Maar verder te veel variabelen of die hypothese daadwerkelijk klopt, de motor is waarschijnlijk wel het meest efficient bij het toerental van het maximale koppel. En een M3 zal ook bij een rustige rijstijl nooit erg zuinig worden.
TopGear heeft een keer een M3 of M5 (weet niet meer precies) getest op zuinigheid tegen een Toyota Prius. Waarbij de Prius op maximale snelheid op een circuit rond ging rijden en de BMW op hetzelfde tempo mee ging rijden. De BMW was grof zuiniger.
Edgecrusher schreef: 09 dec 2020, 21:17 Verder denk ik dat dit bij een elektromotor heel anders werkt, wel dat sterkere motoren efficienter kunnen werken, maar of het verschil van 600-800w genoeg is?
Bij een motor van 100 W (rendement 50-70%)
Bij een motor van 1000 W (rendement 75-87%)
Bij een motor van 10.000 W (rendement 93-97%)
Ik denk ook dat het heel anders werkt, maar soms werken dingen contra-intuitief. Ik heb geen idee of de getallen die je hier noemt kloppen en hoe dat verklaard kan worden, maar ik vind het wel interessant. Ik weet wel dat de spanning ook flink invloed heeft. Hoe hoger de spanning, hoe lager de stroom en dus hoe minder warmte.

Daarnaast bepaalt de spanning de topsnelheid, hoe hoger de spanning hoe langer de max snelheid door de controller beperkt moet blijven en dus hoe beter je ondersteuning bij legere accu. Op dat vlak merk ik echt een significant verschil tussen Stromers (48 V) en mijn fiets (36 V). klever zit daar met 44 V een beetje tussenin.

Re: Klever X-Speed PINION Alpha

Geplaatst: 09 dec 2020, 21:45
door Stromeur
Ik kan weleens vragen of de vertegenwoordiger van Klever met wie ik contact heb de techneuten wil doorzagen over hun aanpak.

Re: Klever X-Speed PINION Alpha

Geplaatst: 10 dec 2020, 08:50
door MarcelH
Dan zal stromer volgend jaar toch met een grotere accu en riem op de ST3 moeten komen....

Ik vind de prijs oke voor wat je krijgt....ik ben erg benieuwd

Ik begin aan het design van de X speed te wennen...al blijft de stromer mooier.