Ja, kan ik. Maar het zijn wel echt (écht) twee totaal verschillende speed pedelecs.
Actieradius:
Niet getest met de ST5 ABS maar ik verwacht dat de actieradius met 983Wh accu niet mega veel verschilt van de Klever X Alpha 45 met 1200Wh accu. (Tenzij je met de ST5 ABS continu in de S-stand rijdt, dan trek je de accu kneiterhard leeg.) Als ik er iets over moet zeggen, dan verwacht ik dat de Alpha net wat verder komt.
Veiligheid:
Stromer heeft ABS, Klever heeft richtingaanwijzers. Ik zie dat liefst samen op één SP. Als doorgewinterde fietser boeide het me allebei niet echt, maar nu ik deze features heb mogen ervaren op een speed pedelec vind ik ze allebei essentieel. Als ik één van deze twee moest kiezen, dan ABS.
De Pirelli Cycl-E banden op de ST5 hebben meer grip dan de Schwalbe Super Moto X banden op de Alpha. In de zomer gaan de Schwalbes prima, maar in het najaar zou ik andere banden op de Alpha leggen (winter/all-season). De Schwalbe's zijn wel duidelijk 'sneller'.
De Stromer ST5 ABS heeft de 'koplamp der koplampen': de Supernova M99 PRO. De Supernova M99 Mini Pro op de Alpha is een goeie tweede en heeft ook de onmisbare high beam functie, maar ik vind eigenlijk dat Klever op hun topmodel ook een M99 PRO had moeten monteren.
Ondersteuning:
De topsnelheid van de X Alpha 45 ligt hoger dan die van de ST5 ABS. De ST5 ABS rijdt zo rond de 48 a 48,8km/u op de display. De X Alpha 45 gaat redelijk eenvoudig over de 49km/u op de display, met wind mee zelfs 50 a 51km/u voordat ik tegen de begrenzer aan trap.
Daar staat bij de ST5 ABS tegenover dat de ondersteuning aanzienlijk beter overeind blijft bij wind tegen. De ST5 ABS geeft geen krimp, terwijl je aan de Alpha merkt dat hij bij wind tegen harder zijn best moet doen, en de berijder dus ook.
Het algehele gevoel van de ondersteuning, de stabiliteit, intuïtiviteit en de 'rust' in de motorondersteuning vind ik bij de ST5 ABS beter ingeregeld dan bij de Klever. Dat heeft Stromer al jaren ontzettend goed voor elkaar. FreddyH noemde de rijgedrag van de Klever afgelopen vrijdag terecht een 'kwispelend hondje', zo voelt-ie inderdaad.
Vind ik de één specifiek beter dan de ander? Nee niet echt, allebei een feestje om mee te rijden. (Al moet dat dipje in de ondersteuning na het stil houden van de pedalen bij Klever er wel nog uit.)
Drivetrain:
De Stromer ST5 ABS heeft een traditionele drivetrain met ketting, cassette en derrie, maar met de luxe van het elektronische Shimano Di2 schakelsysteem. Heb ik jaren op mijn ST2 S gehad en ik vind dat heerlijk: alle klappen raak en veel schakelen (goed voor je drivetrain en je knieën) wordt je zo wel heel gemakkelijk gemaakt. De Klever X Alpha 45 heeft een Carnon Gates riemaandrijving met PINION C1.12 versnellingshub.
Voor mij is de keus tussen deze twee, ondanks de charme van het Di2 systeem, een no-brainer: riem + PINION C1.12, 100%. Nooit meer drivetrain-onderhoud of afstelproblemen, rijden in de regen en je riem is weer schoon in plaats van dat je aan de bak moet: riemaandrijving is wat mij betreft dé toekomst voor commuter bikes.
Ketting versus riem zal wel een eeuwige discussie worden zoals vinyl versus digitale muziek: een krimpende groep blijft bij old-school vinyl, maar de ontwikkelingen gaan door en de voordelen zijn dermate groot dat de meerderheid voor innovatie kiest zodra dit beschikbaar/betaalbaar is voor het grote publiek.
Overigens vind ik de schakelknoppen van het Di2-systeem wel veel fijner dan zo'n - toch wat lompe - gripshifter bij de PINION. Naar verluidt werkt PINION ook aan elektronisch schakelen; die combinatie is voor mij de holy grail.
Design:
Over smaak valt niet te twisten, maar het zal niemand verbazen dat ik de Stromer ST5 ABS tot absolute winnaar uitroep: clean, cool, stoer, strak, sportief, Eén en al jammie! De Alpha is veel drukker en her en der zelfs wat slordig. Ik vind de kleur lak op de Alpha wel veel mooier dan die van de ST5 ABS. Al heeft Stromer hier een flinke verbeterslag gemaakt t.o.v. de reguliere ST5, want die is echt best wel saai. En dat is Klever absoluut niet. Mijn Alpha X 45 heeft eerder het 'Andrélon effect'. Ik heb geleerd om ook dat te koesteren
Comfort:
De X Alpha 45 wordt standaard geleverd met geveerde voorvork. Geveerde zadelpen is optioneel leverbaar maar de Kinekt Seatpost is niet toegestaan, terwijl ik dat de beste geveerde zadelpen vind. Bij Stromer zijn een stoere USD Wren geveerde voorvork en Kinekt Seatpost optioneel leverbaar en daarmee zit je ook op de ST5 ABS goed geveerd.
Maar, en dat is een hele dikke maar: verder kun je bar weinig aanpassen aan je fietshouding op de Vijf. Het rechte stuur en de stuurpen zijn één geheel: what you see is what you get. De X Alpha 45 heeft een stuur met lichte backsweep, een in hoek verstelbare stuurpen en optioneel zijn andere sturen leverbaar, dus die kun je volledig naar eigen wens aanpassen. Dat is met de ST5 ABS onmogelijk en ik denk dat ik met de Vijf geen lange afstanden zou kunnen rijden. Ik zit er gewoon minder lekker op.
Prijs/kwaliteit:
De Klever X Alpha 45 kost, inclusief geveerde voorvork en 1200Wh accu € 8.199,-.
De Stromer ST5 ABS kost, als je de optionele geveerde voorvork en bagagedrager mee bestelt incl. 983Wh accu € 11.397,-
Dat is een slordige € 3.200,- verschil in prijs en dat is niet niks! Bang for buck: Alpha wint (dik).
Conclusie:
De Klever X Alpha 45 wint het op comfort, topsnelheid, actieradius (nipt), onderhoudsvriendelijkheid en prijs/kwaliteitverhouding.
De Stromer ST5 ABS wint het op algehele ondersteuning, gebruikersinterface/ connectiviteit (niet besproken), design en veiligheid (maar man, man wát een geld).