Ongoing review: de Klever X Speed Alpha

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

MarcelH schreef: 02 sep 2021, 19:23 Dat dan weer wel, maar moet toch een leuk gevoel zijn even een stromer rijder voorbij rijden :D
Absoluut! :mrgreen:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Ik steek elke dag zonder enige moeite met mijn gewone x speed een nieuwe st2 voorbij. Vreemd, ondanks dat die man zo moet trappen zie ik hem na 5 minuten niet meer in mijn spiegel
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Karine schreef: 02 sep 2021, 17:57 Toch sterk dat er zoveel verschil tussen beide motoren zit bij veel wind.
Ik dacht dat het bijna dezelfde motoren waren afkomstig van dezelfde fabriek.
Klopt, alleen werkt de ene op 44V (Klever) en de andere op 48V (Stromer). Met een hogere spanning is het gemakkelijker om op hoge snelheid het vermogen vast te houden, met een lagere spanning zakt dat sneller in.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Karine schreef: 02 sep 2021, 17:57 Toch sterk dat er zoveel verschil tussen beide motoren zit bij veel wind.
Ik dacht dat het bijna dezelfde motoren waren afkomstig van dezelfde fabriek.
De specs verschillen wel 'iets', al vind ik dat totaal niet boeiend want feitelijk gaat het allemaal om de software, en die is bij beide fabrikanten totaal anders.

Motor Stromer ST5: 850W/48Nm
Motor Klever X Alpha 45: 800W/54Nm

Als je met beide fietsen een tijdje gereden hebt, dan voel je dat het gedrag van deze motoren onderling behoorlijk verschilt.

Een ST5 motor (en sowieso Stromer motoren) rijden ontzettend intuïtief. Het is de bedoeling dat je zo min mogelijk merkt dat de motor er is, behalve dan dat je continu een heerlijk handje in de rug hebt. En dat handje blijft er ook bij wind tegen. Een Klever motor geeft je alles wat-ie heeft, meteen, overal, altijd. Alleen dat 'alles' wordt net wat minder bij wind tegen.

Verder blijft het spel voor de fabrikant altijd: hoeveel ondersteuning kan ik de berijder maximaal geven voordat de actieradius écht te klein wordt? Klever heeft daar met de X-Speed i.c.m. 850Wh accu de plank volledig mis geslagen. Je kon er wel een Stromer mee inhalen, maar je kwam er amper 30km ver mee onder goede omstandigheden en dat maakte de fiets nagenoeg onbruikbaar. Met de 1.200Wh accu heeft Klever zich goed terug geknokt, want daarmee heb je een actieradius die behoorlijk vergelijkbaar is met die van een Stromer ST3 met 983Wh accu.

Maar die verschillen in de specs van de twee motoren hierboven: dat zit grotendeels (zo niet volledig) in de software.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Stromeur schreef: 02 sep 2021, 19:48
Karine schreef: 02 sep 2021, 17:57 Toch sterk dat er zoveel verschil tussen beide motoren zit bij veel wind.
Ik dacht dat het bijna dezelfde motoren waren afkomstig van dezelfde fabriek.
De specs verschillen wel 'iets', al vind ik dat totaal niet boeiend want feitelijk gaat het allemaal om de software, en die is bij beide fabrikanten totaal anders.

Motor Stromer ST5: 850W/48Nm
Motor Klever X Alpha 45: 800W/54Nm

Als je met beide fietsen een tijdje gereden hebt, dan voel je dat het gedrag van deze motoren onderling behoorlijk verschilt.

Een ST5 motor (en sowieso Stromer motoren) rijden ontzettend intuïtief. Het is de bedoeling dat je zo min mogelijk merkt dat de motor er is, behalve dan dat je continu een heerlijk handje in de rug hebt. En dat handje blijft er ook bij wind tegen. Een Klever motor geeft je alles wat-ie heeft, meteen, overal, altijd. Alleen dat 'alles' wordt net wat minder bij wind tegen.

Verder blijft het spel voor de fabrikant altijd: hoeveel ondersteuning kan ik de berijder maximaal geven voordat de actieradius écht te klein wordt? Klever heeft daar met de X-Speed i.c.m. 850Wh accu de plank volledig mis geslagen. Je kon er wel een Stromer mee inhalen, maar je kwam er amper 30km ver mee onder goede omstandigheden en dat maakte de fiets nagenoeg onbruikbaar. Met de 1.200Wh accu heeft Klever zich goed terug geknokt, want daarmee heb je een actieradius die behoorlijk vergelijkbaar is met die van een Stromer ST3 met 983Wh accu.

Maar die verschillen in de specs van de twee motoren hierboven: dat zit grotendeels (zo niet volledig) in de software.
Topsnelheid is leuk, maar niet als je enorm terugvalt.

Ik had dat ook met de Fuell Flluid, kon er prima mee rijden...maar zodra je wind tegen kreeg, kon je net zo goed gaan lopen (voor je gevoel)...dat is erger dus uiteindelijk is op snelheid blijven denk ik voor mij fijner dan pure topsnelheid...als is dat ook leuk ... :ck:
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nah zo erg is het met mijn Alpha niet hoor. Plus ik woon in het desolate Friesland dus de meest dramatische plak voor wind tegen.

Met mijn Alpha zak ik bij kracht 4 tegen naar rond de 37 a 39km/u, terwijl ik met een ST5 vrij eenvoudig dik boven de 40km/u blijf tijden (en met de ST3 gaat dat ook nog wel).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

En toch ondanks de stevige wind zoals de voorbije week kan ik zonder weinig moeite 42 a 45 blijven rijden met mijn x speed. Het zal verder vooral software gerelateerd zijn zoals je zegt . Ik merk ook dat het moeilijk is om traag te rijden met de Klever, de motor wil constant vooruit. Ook nadelig wanneer je de snelheid van 45 gewoon bent het traag aanvoelt wanneer je bv 38 aan het rijden bent.
P. S : de wind in Friesland zal wel iets steviger zijn dan in de kempen veronderstel ik. 😀
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het waait hier altijd, en hard ook :D

Bij een Klever is het inderdaad gaan-gaan-gaan. Maar er zit ook een standje twee op je display he? ;)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Stromeur schreef: 02 sep 2021, 20:06 Het waait hier altijd, en hard ook :D
Bij een Klever is het inderdaad gaan-gaan-gaan. Maar er zit ook een standje twee op je display he? ;)
Met een batterij van 1200Wh wordt standje twee zelden gebruikt. :D
Surfer
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 jul 2020, 16:42
Merk SP: Klever X Speed Pinion

Stromeur schreef: 20 mar 2021, 20:58 Positie ringslot

Verder wordt bij de X Speed PINION het optionele ringslot gemonteerd via een adapter achteraan de bagagedrager (zie foto hierboven).

Het Alpha frame heeft montage-ogen gekregen aan de schuine achterbrug, zodat het ringslot daaraan gemonteerd kan worden. Het hoeft dus ook niet - zoals we bij Stromer zien - te worden bevestigd met kunststof bandjes om het frame.

Een tweede vouwslot a-la de Bordo kan optioneel onderaan het frame worden bevestigd, zoals ook te zien is op de eerdere foto's van mijn test-Alpha.

Verder is de ophanging van het achterspatbord verbeterd t.o.v. de PINION.

Op de foto hieronder is ook meteen een ART2 ringslot te zien dat past op de Alpha: de AXA Block XXL. (Alleen wel even uitzoeken waar de adapter-plaatjes tussen het slot en de montage-ogen vandaan moeten komen.)

En je ziet de mooie glimmertjes in de Wild Grey lak. Doet het heel goed in de zon.


20210319_140605.jpg

20210319_140627.jpg
Weet je toevallig welk type ringslot van Abus past op de Alpha zodat je dezelfde sleutel als de batterij kan gebruiken?
Plaats reactie