Ongoing review: de Klever X Speed Alpha

Gebruikersavatar
Stromboli
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 mar 2020, 13:05
Locatie: Eindhoven
Merk SP: Stromer ST5
Km-stand: 500

Ik heb een proefrit met de Alpha gemaakt. Echt een kanon, 50 km/h was geen probleem, begint op motorrijden te lijken. Ik heb met belangstelling de reviews van de Klever X Alpha gelezen, maar heb nog wat vraagjes die mij nog twijfel geven om over te stappen van ST3 naar de Alpha.
  • Vering: perfect met +/- knop op minimaal. Dit is het belangrijkste gemis op de ST3. Zou me 650 Euro kosten
  • Range. goed te lezen dat standjes 1-2-3 in te stellen zijn. Ik wil alleen knallen als ik haast heb tot 75 km ritten of om lekker te kicken. Vaak 40+ op de klok om dan lekker 100 km tochten te maken. Met een beetje bijtrappen af en toe doe je nog wat aan je conditie.
  • USB: Ik zie niet direct een USB aansluiting om de iPhone op de laden, zijn hier oplossingen voor ? (De FM zocht tevergeefs in de kabelboom)
  • Bidonhouder. Helaas zit de accu in de weg, aan het zadel vind ik niet mooi en onhandig, zijn hier goede oplossingen voor?
  • Recup: Met de ST3 won ik 15% terug op de Mont Ventoux en Alpe d’Huez afdaling. Met de laatste SW update was de user interface prima,: recup 1,2,3,4 tot Max, net voor de bocht de + ingedrukt houden en hij gaat naar de oude stand 1,2 of 3 terug met ondersteuning. Als je niet op tijd recup uitschakelt valt hij stil in de bocht. Bij de Alpha zag ik de recup in een menu zitten en ben je dus weg van de hoofdscherm. Heeft iemand ervaring met de Alpha of de recup prettig werkt in de bergen +/-/uit als je met 50 km/h naar beneden scheurt ? Of is de Automatische mode recup wellicht handig (niet geprobeerd in de korte testrit)
  • Phone houder. Ik heb nu de SP-connect met schokdemper op de ST3, midden op het stuur. Met de Alpha zal ik moeten terugvallen op de SP-connect stuurhouder naast de Garmin houder of de SP-Connect klittenband rondom de bovenste buis. Minder elegant dan ik op de ST3 heb.
  • GPS tracker of locatie service zoals bij de ST3 mist. Is er een connector aanwezig om de tracker aan te sluiten zoals deze https://powunity.com/ ?
ST3, ÅSKA, ST5 dual battery
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wat een kanon he? :bb

Stromboli schreef: 02 okt 2021, 21:50 Vering: perfect met +/- knop op minimaal. Dit is het belangrijkste gemis op de ST3. Zou me 650 Euro kosten
€ 1.090,- zelfs.
Stromboli schreef: 02 okt 2021, 21:50 Ik zie niet direct een USB aansluiting om de iPhone op de laden, zijn hier oplossingen voor ? (De FM zocht tevergeefs in de kabelboom)
Vreemd dat de FM niet weet dat er optioneel een 5V USB kabel vanuit de display leverbaar is. Moet ook softwarematig geactiveerd worden.

Schijnt overigens niet altijd even goed te werken, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. De USB aansluiting in de Stromer DRL gebruikte ik nooit. Opladen doe ik wel van tevoren of nadat ik aangekomen ben, dus ik mis het niet op mijn Alpha.
Stromboli schreef: 02 okt 2021, 21:50 Bidonhouder. Helaas zit de accu in de weg, aan het zadel vind ik niet mooi en onhandig, zijn hier goede oplossingen voor?
Er zijn ook bidonhouders die je aan het stuur kunt bevestigen. Meer bruikbare opties behalve achter zadel en aan stuur (of in je tas) heb ik nog niet gezien.

Misschien een bidonhouder met klittenband bovenop de bovenbuis, bij de zadelpen. Als je zadel hoog genoeg staat tenminste en als je er zelf dan nog overheen kunt staan. Gaat mij niet lukken.

Onderaan de schuine frame buis zitten ook nog twee nokjes. Ik heb daar mijn Abus BORDO vouwslot zitten, maar je kunt er ook een bidonhouder kwijt. Alleen daar kun je 'm niet uitnemen tijdens het rijden.

De 1.200Wh accu geeft inderdaad nul ruimte binnen het frame. Dat is wel jammer.
Stromboli schreef: 02 okt 2021, 21:50 GPS tracker of locatie service zoals bij de ST3 mist. Is er een connector aanwezig om de tracker aan te sluiten zoals deze https://powunity.com/ ?[/list]
Zal niet eenvoudig worden. Waarschijnlijk zelfs onmogelijk. Dit systeem is ontwikkeld voor kant-en-klaarsetjes zoals die van Bosch, Brose en Shimano. In de display zijn iig geen aansluitmogelijkheden. Maar ik heb zelf nog nooit een Klever display open geklauwd of open gezien (kabelboom, controller en disrtibutieboard evenmin), dus ik weet niet wat daar binnenin nog allemaal zit. Stromers hebben in dat opzicht inmiddels veel minder geheimen voor ons.

Ik kan het weleens aan Klever vragen, maar ik geef het weinig kans vanuit de fabrikant, (Hoogstens dhz dus.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
bonzo61
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 mar 2021, 10:29
Locatie: Amersfoort!
Merk SP: Klever X Alpha 45 (red copper)
Km-stand: 176

ik zag net op de Klever-site dat de X Speed Alpha 45 "ietsjes" duurder is geworden: van € 8.199,- nu voor € 8.599,- :shock: :shock:
Bicarbonaat

bonzo61 schreef: 03 okt 2021, 03:31 ik zag net op de Klever-site dat de X Speed Alpha 45 "ietsjes" duurder is geworden: van € 8.199,- nu voor € 8.599,- :shock: :shock:
mss is de b speed beter , die heeft ruimte zat voor de bidonhouder
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

bonzo61 schreef: 03 okt 2021, 03:31 ik zag net op de Klever-site dat de X Speed Alpha 45 "ietsjes" duurder is geworden: van € 8.199,- nu voor € 8.599,- :shock: :shock:
Pfoei. Ben ik goed weggekomen toen ik de mijne kocht als early adaptor. Met de X-Speed PINION gebeurde onlangs het omgekeerde. Die werd in prijs verlaagd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Een prijsverhoging van quasi 5% ... da's idd best pittig. :ai
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
bonzo61
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 mar 2021, 10:29
Locatie: Amersfoort!
Merk SP: Klever X Alpha 45 (red copper)
Km-stand: 176

Stromeur schreef: 03 okt 2021, 11:51
bonzo61 schreef: 03 okt 2021, 03:31 ik zag net op de Klever-site dat de X Speed Alpha 45 "ietsjes" duurder is geworden: van € 8.199,- nu voor € 8.599,- :shock: :shock:
Pfoei. Ben ik goed weggekomen toen ik de mijne kocht als early adaptor. Met de X-Speed PINION gebeurde onlangs het omgekeerde. Die werd in prijs verlaagd.
En ik ben blij dat ik de fiets nog voor de oude prijs heb besteld en nog goedkoper krijg vanwege allerlei kortingen...
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Tja dat maakt de prijs erg gelijk aan de ST3 pinion 983 Wh, dan wel zonder verende voorvork, maar met verende zadelpen. Lastige keuze dan, maar omdat ik voor 850 meer ABS krijg......op de ST3 zou die toch winnen in mijn geval,
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

In Nederland is de ST3 nog steeds (relatief) een goede koop. In Belgie wint de Alfa het vanwege de noodzaak voor een verende voorvork

Grtz Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

Peerke1960 schreef: 03 okt 2021, 14:21 In Nederland is de ST3 nog steeds (relatief) een goede koop. In Belgie wint de Alfa het vanwege de noodzaak voor een verende voorvork

Grtz Peter
Je moet ook niet te hard veralgemenen he. Heb jij dan alle fietspaden in Vlaanderen al verkend? Mijn ervaring: in de provincie Antwerpen en Limburg is veel geïnvesteerd in fietsinfrastrctuur. Ikzelf zet mijn bandendruk op 2,2 bar en heb echt geen behoefte aan vering vooraan. Woon je in Vlaams-Brabant met zijn vele betonbanen, dan is het een ander verhaal.
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Plaats reactie