Framematen Klever X speed ?

Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Ik vind niets terug tussen de framematen van de x-speed large en medium.
Echter ben ik enkele weken geleden ergens op een site waar je Klever kan kopen tegengekomen dat de large voor mensen vanaf 1.80m is.
Ik stelde deze vraag aan mijn fietsenhandelaar daar ik bezig ben met de bestelling van mijn x-speed en hij zij van gewoon de large te nemen.
Ikzelf ben echter maar 1.74m.
Wat is jullie advies hierover ?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

"Doe maar gewoon de L" vind ik nogal kort door de bocht.

Maar als fabrikanten al een lichaamslengte aan een frame maat koppelen, dan is dat sowieso slechts een indicatie. Je binnenbeenlengte en gewenste fietshouding (sportief/recht) zijn veel bepalender.

Ik kan je helaas niet van advies uit de praktijk voorzien, want ik ben 1,64m en rij (dus) rond op een M.

Testen is de allerbeste optie. Maar ik begrijp dat dit bij de verkoper niet mogelijk is?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Op basis van wat ik elders lees ligt het papieren breekpunt tussen een M of een L bij een lichaamslengte van rond de 1,80m. In dat daglicht neig ik voor jou naar een M.

Maar zoals gezegd... (zie boven).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

IK heb daar toen een testrit gedaan met een L en dat was wel ok maar was maar enkele km's.
Tot ik daarna ergens op een site tegenkwam dat de L pas vanaf 1.80m is twijfel ik dus.

Hier dus ;
https://klever-fietsen.nl/product/klever-x-speed-2019/
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mja, het blijft een indicatie, geen wet van Meden en Perzen.

De 'reach' van een L is langer. Je zit dus verder voorover/sportiever dan op een M. Als dat jouw ding is, dan zit je goed. Maar een rondje om de kerk is inderdaad te kort om zeker te zijn. Pijntjes en dingetjes komen altijd pas na een uur (of een paar dagen).

Wat ik online zag is dat mensen tussen de 1,80 en 1,85 op een mix van M en L rond rijden. Onder de 1,80 rijden de meesten op een M. De respons is bovendien vaak van mannen, en die hebben gemiddeld een langer bovenlichaam dan vrouwen. Wat betekent dat jij naar verhouding op een L nog verder voorover zit.

Maar dit is echt allemaal theorie en ervaring van anderen. Op basis daarvan zeg ik: M. Maar dat wil ik je natuurlijk niet aanpraten zonder dat jij gaat testen en vergelijken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Ja, misschien nog eens gaan kijken voor L of M of misschien nog wat ervaringen hier op het forum.
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

1.70m en een M, ligt nog een beetje aan je beenlengte, maar bijna zeker dat een M goed voor je gaat zijn.
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Bedankt, ik hou het bij de M.
Fourre
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 aug 2021, 22:54

Hey allen,

Ik overweeg een X speed pinion te leasen, maar ik twijfel nog wat over de framemaat.
Zelf ben ik 1m80 en heb een binnenbeenlengte van 86 cm.
Ik heb een testritje gemaakt met de L en qua positie vond ik mij wat achter het stuur aanhangen ipv er bovenop te zitten zoals ik gewoon ben op MTB en koersfiets.

Uiteraard is dit allemaal persoonlijk, maar ik had toch graag een idee met welke maat jullie rijden voor je lengte/binnenbeenmaat.

Maar wat een geweldige fiets! Qua comfort gelijk aan een R&M voor mij (de test fiets had een verende zadelpen). En qua power is er naar mijn gevoel geen relevant verschil met een Stromer.
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Klever zelf geeft dit op maar het best is gewoon gaan testrijden.
Maat
• M (19″ – 165-185cm)
• L (21″ – 180-195cm)

Een M zou voor jouw ook een optie kunnen zijn.
Plaats reactie