Het is het afgelopen jaar een paar keer voorgekomen dat het lampje van de batterij rood brandde vlak na aankomst, of tijdens de rit, onlangs ook geel.
Ik zie wel schema's van wat dat betekent tijdens het opladen of bij het indrukken, maar niet als "verklikker".
En het is niet dat rood dan "bijna leeg" betekent, want rood bij 35% overschot is niet overtuigend...
Ik denk dan eerder aan een waarschuwing rond temperatuur? Probleem daarbij is dan weer de consistentie. Het komt sporadisch voor bij consistent rijgedrag, maar het levert alleszins geen acuut probleem op.
Lampje batterij tijdens rit
-
- Rookie
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 01 aug 2021, 14:46
- Locatie: Antwerpen
- Merk SP: Klever
- Km-stand: 4500
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22832
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Toch is dat volgens de handleiding wel de betekenis van de rode LED op de accu:SirThanksalot schreef: ↑01 aug 2021, 16:18 En het is niet dat rood dan "bijna leeg" betekent, want rood bij 35% overschot is niet overtuigend...
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Expert
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
- Locatie: Nijmegen
Een lithium accu bij 35% bijna leeg noemen is niet zo verkeerd. Lithium accus kunnen niet zo goed tegen te ver leeg getrokken worden, dan verliezen ze heel snel capaciteit.
Batterij fabrikanten voorkomen dat de gebruiker hem helemaal leeg trekt (Bijvoorbeeld: 0% op het schermpje betekend niet dat er geen energie meer in de accu zit maar dat de BMS uitschakeld om directe accuschade te voorkomen).
Echter, er is een heel groot gebied tussen "zover kan de accu dagelijks leeggetrokken worden" en "directe accuschade". Dagelijks ver onder die 35% komen zorgt op den duur voor net zoveel schade als een keer de accu helemaal leeg trekken (wat de BMS dus voorkomt)
(Dit is ook eerder besproken op dit forum maar ik kan het niet meer vinden tussen alle andere zoekresultaten over accus. Prachtige grafieken met oa of men de accu beter op het werk op kan laden of niet, volgens mij op basis van een Tesla whitepaper)
Batterij fabrikanten voorkomen dat de gebruiker hem helemaal leeg trekt (Bijvoorbeeld: 0% op het schermpje betekend niet dat er geen energie meer in de accu zit maar dat de BMS uitschakeld om directe accuschade te voorkomen).
Echter, er is een heel groot gebied tussen "zover kan de accu dagelijks leeggetrokken worden" en "directe accuschade". Dagelijks ver onder die 35% komen zorgt op den duur voor net zoveel schade als een keer de accu helemaal leeg trekken (wat de BMS dus voorkomt)
(Dit is ook eerder besproken op dit forum maar ik kan het niet meer vinden tussen alle andere zoekresultaten over accus. Prachtige grafieken met oa of men de accu beter op het werk op kan laden of niet, volgens mij op basis van een Tesla whitepaper)
je zal ingesteld hebben dat je bij het remmen regenereert.
dan is je motor een dynamo en denkt je batterij dat hij bijlaad
dan is je motor een dynamo en denkt je batterij dat hij bijlaad
-
- Rookie
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 01 aug 2021, 14:46
- Locatie: Antwerpen
- Merk SP: Klever
- Km-stand: 4500
Bedankt jullie, dat was een heel geloofwaardig antwoordBicarbonaat schreef: ↑04 aug 2021, 17:55hehe , inderdaad.
rood is beetje geladen ( dus zacht geremt)
orange/geel is beetje harder aan het laden , ( je hebt harder geremd)
groen goed aan het laden , ( je remt langdurig en krachtig af )
Ik had het onlangs nog op groen branden terwijl ik ergens in de 50% zat.
En inderdaad, hij regenereert bij het remmen, dus dat zal het inderdaad geweest zijn. Al merk ik wel dat die dat de eerste paar keer nog niet doet, daarna wel voor de rest van het traject.
-
- Expert
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
- Locatie: Nijmegen
Zijn de eerste paar keer toevallig met een vrijwel volledig volle accu? Want het systeem zal vast niet regenereren als de accu nog nagenoeg vol is.SirThanksalot schreef: ↑09 aug 2021, 20:59 En inderdaad, hij regenereert bij het remmen, dus dat zal het inderdaad geweest zijn. Al merk ik wel dat die dat de eerste paar keer nog niet doet, daarna wel voor de rest van het traject.
een volle accu heb je maar 60seconden na het laden ,
na 60sec rijden is het al 99%
dus er kan al een beetje bij geregenereerd worden
na 60sec rijden is het al 99%
dus er kan al een beetje bij geregenereerd worden
-
- Rookie
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 01 aug 2021, 14:46
- Locatie: Antwerpen
- Merk SP: Klever
- Km-stand: 4500
Op het display zegt ie altijd 99% bij het insteken van de batterijBicarbonaat schreef: ↑10 aug 2021, 18:02 een volle accu heb je maar 60seconden na het laden ,
na 60sec rijden is het al 99%
dus er kan al een beetje bij geregenereerd worden
Dat stoppen is wel in het begin, maar het is toch zolang hij boven de 90% staat (naar schatting).
Soms regenereert die ook kort en stopt die daar plots mee. Wel elke keer op zo'n hoge lading.
Een beetje raar wel, want die mag toch opladen tot 100, en ok, het laden van de laatste restjes gaat heel traag, dus de redenering moet zijn dat het dan toch niets opbrengt... maar elektrisch remmen spaart ook de remschijven.