Ondersteuning blijft 'hangen'

Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Ondersteuning blijven hangen is zeker niet normaal in ieder geval.
Martijn_pedelec
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2021, 19:31
Locatie: Omgeving Eindhoven

Ik schop dit topic toch nog maar even naar boven...

Vanmorgen heb ik op 2 klevers gereden (x pinion en pinion Alpha). Bij beide viel het me weer op dat als ik stop met trappen, de motor nog even doorgaat met ondersteunen. Dit duurt ongeveer 1-2 tellen. Het waren 2 fietsen die gloednieuw waren, en voor zover ik zag: default instellingen.
Ik kan eigenlijk niet geloven dat andere klever rijders dit niet merken? Ik heb ook de coasting aan/uit gezet, maar dat leek niets te doen.

Verder viel me het 'bekende' euvel op van het vertraagd op gang komen van de ondersteuning als deze (even) is gestopt. De dealer gaf echter aan dat voor dit laatste een software update wordt uitgerold. Weten jullie hier meer van?

Ik ben namelijk best wel gecharmeerd van de pinion Alpha (heb afgelopen week ook de stromer ST3 enkele dagen mogen proberen). Beide hebben hun eigen voordelen, maar als de eerste 2 genoemde 'euvels' niet kunnen worden opgelost, zal ik waarschijnlijk neigen naar de ST3.
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Dat de motor nog één tel doorgeeft(je voelt dan nog een duwtje in de rug) heb ik soms ook maar dat had ik met de Stromer ook. Ik denk dat dat normaal is bij een achterwielmotor en ik vind dat net heel aangenaam om zo te rijden.
Dat vertraagd op gang komen na een vertraging herken ik wel en zit al te wachten op de software-update.

Om op je eerste vraag terug te komen :
Dus als ik wegrij en na 50m even inhoud (omdat er mensen voor me zitten of er een krappe bocht aankomt) de motor gewoon nog even 5-10 meter blijft door accelereren.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt.

P.S : gisteren nog een ST3 achter me aan gehad, de man deed alle moeite maar kwam geen meter dichterbij. Zalig. :lol:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Karine schreef: 18 sep 2021, 13:59 Dat de motor nog één tel doorgeeft(je voelt dan nog een duwtje in de rug) heb ik soms ook maar dat had ik met de Stromer ook. Ik denk dat dat normaal is bij een achterwielmotor
Nee hoor, mijn Bulls heeft dat totaal niet. Stoppen met duwen op de trappers is bij mij direct geen ondersteuning meer.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Martijn_pedelec schreef: 18 sep 2021, 13:40 Vanmorgen heb ik op 2 klevers gereden (x pinion en pinion Alpha). Bij beide viel het me weer op dat als ik stop met trappen, de motor nog even doorgaat met ondersteunen. Dit duurt ongeveer 1-2 tellen. Het waren 2 fietsen die gloednieuw waren, en voor zover ik zag: default instellingen.
Ik kan eigenlijk niet geloven dat andere klever rijders dit niet merken? Ik heb ook de coasting aan/uit gezet, maar dat leek niets te doen.
Hebben Klever en Stromer allebei (ik heb een Alpha en er staat hier nog steeds een test-ST3). Ik vind dat wel lekker bij het uitbollen hoor. Zolang de motorondersteuning maar stopt bij het inknijpen van de rem, en dat is altijd het geval. Bij Stromer kun je ook de gevoeligheid van de remsensor instellen, zodat de bike precies doet wat jij prettig vindt.
Martijn_pedelec schreef: 18 sep 2021, 13:40 Verder viel me het 'bekende' euvel op van het vertraagd op gang komen van de ondersteuning als deze (even) is gestopt. De dealer gaf echter aan dat voor dit laatste een software update wordt uitgerold. Weten jullie hier meer van?
Mij nog niks van bekend.

Dit probleem hebben Klevers al jaren, al is het wel enorm verbeterd met de X-Speed PINION en de X Alpha 45. Klever weet dat ze er nog niet zijn en ze zullen er ook best mee bezig zijn. Maar een nadeel bij Klever is dat alle verbeteringen en wijzigingen allemachtig lang duren:

- De laatste Klever handleidingen zijn van 2019. We leven in 2021 en voor de PINION, de Alpha en de kleurendisplay zijn nog steeds geen handleidingen.
- De Klever Dashboard app werkt niet vanaf Android 10. Dat is dus al sinds september 2019. Klever heeft aangekondigd dat de nieuwe app eind dit jaar komt. Maar ik rij dan al sinds maart dit jaar app-loos
- Lancering van de nieuwe modellen van volgend jaar: de dealerbrochure komt in oktober, maar de consumentenbrochure pas begin volgend jaar. Alle concurrenten (en dan m.n. marktleider Stromer) zijn al aan het lanceren, er kan ge-preordered worden. Klever zet zichzelf meteen op achterstand.


Ik stel het nu wat gechargeerd, want ik ben mega blij met mijn Alpha, ik vind de Klever Benelux organisatie een vriendelijk, positief en welwillend bedrijf, en het gedrag van de ondersteuning vind ik absoluut géén dealbreaker. Zonder handleiding en app red ik me ook wel, maar als Klever wil groeien moeten ze hier een serieuze verbeterslag maken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Martijn_pedelec
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2021, 19:31
Locatie: Omgeving Eindhoven

Stromeur schreef: 18 sep 2021, 15:27 Hebben Klever en Stromer allebei (ik heb een Alpha en er staat hier nog steeds een test-ST3). Ik vind dat wel lekker bij het uitbollen hoor. Zolang de motorondersteuning maar stopt bij het inknijpen van de rem, en dat is altijd het geval. Bij Stromer kun je ook de gevoeligheid van de remsensor instellen, zodat de bike precies doet wat jij prettig vindt.
Hmmz, de ST3 die ik mee had, had dat niet. Stoppen met trappen is bijna direct stoppen met ondersteuning. Gevoeligheid van (rotatie?)sensor had ik op max. Instelling van de rem had daar geen invloed op. Ik merkte eigenlijk geen verschil of rem instelling laag/hoog stond.

En inderdaad, op de rechte stukken is dat duwtje inderdaad niet echt erg. Ik vind het vooral opvallend/ongewenst als ik ergens wegrijd of achter een auto 'hang' in een 30 km zone. Dan voelt het niet fijn als de fiets wil blijven accelereren, terwijl ik stop met trappen.

Maar, ik hoop komende week nog even een paar keer woon-werk te doen met een demo model. Dan weet ik of ik er aan kan wennen of niet ;)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromers hebben geen rotatiesensor.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
GalaxySurfer
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 apr 2021, 22:13
Locatie: Vinkeveen
Merk SP: Klever X-speed 45 2019
Km-stand: 4600

Hi Martijn,
Ik herken het een heel klein beetje. Weet niet precies wanneer, maar volgens mij is het bij mij als je net niet vol gas rijdt en de max ondersteuning aan hebt, dat je dan nog een duw krijgt om je naar de max te krijgen, alsof ie nog niet doorheeft dat je bent gestopt met trappen oid...
Dat is dus precies het scenario dat je schetst, dat je net niet full speed achter een auto kleeft.
Ik heb stand twee nu een paar tandjes lager gezet qua ondersteuning (zie m'n andere post in het ongoing klever topic), en heb nu eindelijk een vloeiend rijgevoel voor dit soort situaties, als ik bijv door de stad rij wat regelmatig voorkomt, of als er veel drempels zijn of de weg slecht is. Dan word ik niet de hele tijd gelanceerd als ik begin met trappen, en is het nukkige eraf zeg maar, terwijl ik echt wel een beste snelheid kan halen. Heb ook de rem-regeneratie aan, dan remt ie ietsje harder, maar lijkt ie ook iets eerder weer aan te slaan als je weer gaat trappen, omdat je meer snelheid verloren hebt.
Zijn gewoon wat tweaks die mij helpen, benieuwd of je er wat aan hebt
Martijn_pedelec
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2021, 19:31
Locatie: Omgeving Eindhoven

GalaxySurfer schreef: 22 sep 2021, 11:08 Hi Martijn,
Ik herken het een heel klein beetje. Weet niet precies wanneer, maar volgens mij is het bij mij als je net niet vol gas rijdt en de max ondersteuning aan hebt, dat je dan nog een duw krijgt om je naar de max te krijgen, alsof ie nog niet doorheeft dat je bent gestopt met trappen oid...
Dat is dus precies het scenario dat je schetst, dat je net niet full speed achter een auto kleeft.
Ik heb stand twee nu een paar tandjes lager gezet qua ondersteuning (zie m'n andere post in het ongoing klever topic), en heb nu eindelijk een vloeiend rijgevoel voor dit soort situaties, als ik bijv door de stad rij wat regelmatig voorkomt, of als er veel drempels zijn of de weg slecht is. Dan word ik niet de hele tijd gelanceerd als ik begin met trappen, en is het nukkige eraf zeg maar, terwijl ik echt wel een beste snelheid kan halen. Heb ook de rem-regeneratie aan, dan remt ie ietsje harder, maar lijkt ie ook iets eerder weer aan te slaan als je weer gaat trappen, omdat je meer snelheid verloren hebt.
Zijn gewoon wat tweaks die mij helpen, benieuwd of je er wat aan hebt
Dank. Als ik een proefrit heb, zal ik hier eens mee spelen.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Misschien toch de TMM die wat fout zit. Als de ondersteuning enkel reageert op de rotatiesensor en niet op de TMM zou dit een verklaring kunnen zijn. Krijg je ondersteuning enkel door rond te draaien met de trappers zonder kracht te zetten, zoals met de garage/turbo knop? Ja: controleer het aandraaimoment achteraan. Los zetten en eerst L+R op 30à35Nm en daarna L+R op 45Nm aandraaien.
Plaats reactie