Ondersteuning blijft 'hangen'

Martijn_pedelec
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2021, 19:31
Locatie: Omgeving Eindhoven

Ik ben me sinds enkele maanden aan het oriënteren op speed pedelecs. Daarbij heb ik al korte proefritten op de ST2 en ST3 mogen maken, maar ook op de x-speed 2018 en een x-speed pinion. Bij deze beide klevers viel het me op dat de ondersteuning nog even blijft hangen als ik stop met trappen. Voornamelijk als ik accelereer. Dus als ik wegrij en na 50m even inhoud (omdat er mensen voor me zitten of er een krappe bocht aankomt) de motor gewoon nog even 5-10 meter blijft door accelereren. Dat vind ik persoonlijk geen fijn gevoel. Is dit een instelling of is dit gewenning? Of is dit iets typisch Klevers? Beide geteste stromers stopten de ondersteuning als ik stopte met trappen.

Ik lees namelijk niets op dit forum over bovenstaand fenomeen. Wel dat de ondersteuning van de klever vertraagd op gang komt als je even 'inhoud' bij het toeren op constante snelheid. Dat heb ik ook ondervonden.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik herken dit niet van de twee Klever X-Speed PINIONS en de X Alpha 45 die ik getest heb.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Wat jij omschrijft ervaar ik niet. Wat ik wel soms ervaar (in stand 3) is dat als ik stop met kracht zetten maar de trappers nog een toer ronddraai om terug te schakelen dat de ondersteuning een fractie blijft door gaan. Maar dan ook maar een fractie van een sec.
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Ik heb net mijn eerste 30 km met de x speed erop zitten en het fiets inderdaad heel anders dan mijn vorige Vado met middenmotor. Met de Klever kan ik rustig tegen 30 km/u en met de vado reed ik altijd 35 a 40 km/u.
Ondersteuning die blijft hangen merk ik niets van, ik heb meer het gevoel dat deze inhoudt maar dat zal het verschil zijn met de middenmotor.

Wat me tot nu toe tegenvalt.
Er zit een rammel vooraan aan de fiets en ik denk dat dit vooraan aan het spatbord zit.
Wanneer ik de fiets verplaats springt deze automatisch aan en moet ik deze uitzetten want denk niet dat deze automatisch uitschakelt.
Na 8 km fietsen enorm tintelende vingers, dit had ik bij mijn vado na 20km.

Kan iemand zeggen wat de beste instellingen zijn voor de ondersteuning? Op laag, midden en hoog.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Rammel:
- controleer de bevestigingen van het spatbord, onder het balhoofd en L&R van de vooras
- het zou ook de accu kunnen zijn, op een slechte weg eens je hand tegen houden en luisteren of het weg is, kan vast gezet worden
- bij mij was de staander ook los gekomen maar dat rammelt achteraan


In-schakelen:
- de reactie van de fiets kan je instellen

Handen:
- positie handvaten/stuur eens aan passen
- stuur kan je draaien waardoor de positie van de uiteinden veranderd, wel alles wat er op staat (remmen, schakelhendel, handvaten, ...) ook verdraaien/terug zetten want dat draait mee
- voorspanning/demping vork aanpassen
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Jins schreef: 13 aug 2021, 11:15 Rammel:
Ik heb vooraan het spatbord wat naar boven geduwd en nu is de rammel weg maar blijkbaar was er daarnet achteraan ook een rammel. Wanneer ik dan tijdens het rijden mijn hand tegen het spatbord achteraan hield was het gedaan. Ik heb achteraan wel één vijs wat bijgedraaid zullen zien dat dit beter is. Er lijkt wel enorm weinig speling te zijn tussen het spatbord en de band.

In-schakelen:
- de reactie van de fiets kan je instellen
Dat heb ik al een paar keer bekeken en er zijn twee opties.
Stand 1. zonder gebruik sleutel = geen alarm maar dan springt de fiets aan wanneer je deze bv een halve meter verplaatst.
Stand 2.met gebruik sleutel = wanneer je de fiets even wil verplaatsen moet je de sleutel erin stoppen want anders gaat het alarm af.
Ik ben niet echt een liefhebber van de sleutel maar heb op mijn werk al vaker gezien dat er fietsen een beetje werden verplaatst maar wanneer dan de fiets zou aanspringen en deze de rest van de dag blijft aanstaan.


Handen:
- positie handvaten/stuur eens aan passen
Heb daarnet de positie van het stuur aangepast inc al de andere onderdelen
- voorspanning/demping vork aanpassen
Deze optie hou ik nog even over


P.S : hoe heb jij de ondersteuning ingesteld ?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Na enkele minuten gaat je Klever vanzelf weer uit.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Karine schreef: 13 aug 2021, 14:59
P.S : hoe heb jij de ondersteuning ingesteld ?
1 op 2
2 op 3
3 op 5
Ik rij 95% in stand 3, alles open.
Als ik het wat rustiger wil aan doen is de 3 te zenuwachtig met sterke ondersteuning in golven, dan kies ik stand 2.
Wil ik een work-out en/of grote afstand dan kies ik stand 1.
Uiteraard is dat een persoonlijke voorkeur, je moet maar proberen wat het beste bij jou verschillende fiets behoeften past.
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Het spatbord achteraan heb ik ook iets naar achteren getrokken waardoor het gerammel ook daar weg is.
Ondersteuning staat nu op 3/3/3 maar is nog wat zoeken.

Momenteel 40 km op de teller en steeds stand 3 gereden en veel wind op kop en de batterij is nog 52%. Voor mijn 50km per dag woon werk verkeer ideaal.
Martijn_pedelec
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2021, 19:31
Locatie: Omgeving Eindhoven

Volgens mij dwalen we af van de oorspronkelijke vraag... :bn:

Maar uit de eerste reacties haal ik dus dat jullie hier geen 'last' van hebben. Hmmz, dan moet ik toch maar eens een langere proefrit gaan regelen om te bekijken of het mij nog steeds opvalt bij langere ritten.
Plaats reactie